Onderwijsreportages: mooie voorbeelden van hoe het kan!
7 maart 2023
Elke dag begroeten duizenden leraren hun leerlingen in de school. Ze bemoedigen hun leerlingen, ze stellen ze gerust, ze bieden hoogwaardig onderwijs en sterken zich in hun pedagogische opdracht en handelen. Redacteuren van NIVOZ bezochten in de afgelopen jaren talrijke scholen, onderwijs- en leerplekken in Nederland, maar ook erbuiten. Ze legden hun oor te luister bij de directeur, initiator of schoolleider en diens visie op onderwijs, ze volgden de leraren en begeleiders in de dagelijkse praktijk en keken naar de kinderen, voor wie we het uiteindelijk doen. Zijn zij betrokken en actief, stralen ze plezier in leren uit, voelen ze zich thuis en laten ze zien wat ze kunnen? De reportages zetten we op een rijtje, in een handig overzicht.
Onderstaande schoolportretten bieden een kijkje in die praktijk van alledag in diverse scholen en onderwijssoorten. Het zijn heel verschillende reportages geworden die recht doen aan de huidige onderwijspraktijk en tegelijkertijd de waarden van de onlosmakelijkheid van pedagogiek en didaktiek laten zien. De schoolportretten zijn onderverdeeld in individuele portretten van bestuurders, schoolleiders en leraren en typische schoolportretten (naar onderwijstype en schoolconcept).
Let op: De meest actuele schoolportretten staan telkens bovenaan. Het kan zijn dat de situatie in de loop der jaren is veranderd, door wisselingen van schoolleider, bestuurders of personeel.
Individuele portretten
- 7 januari 2022: Astrid Ottenheym, een perspectiefrijk bestuurder, deel van de kanteling: ‘Ik denk dat elke professional ten eerste een vol mens moet zijn.’
- 29 juni 2019: Arjan Moree is de leraar dicht bij huis: ‘Laat mij maar lekker met die kinderen in gesprek’ (vo-docent)
- 14 mei 2018: Maarten Stuifbergen en 'Iedereen is leraar': over de noodzaak van het vloeibaar houden van het curriculum (po-schoolleider)
- 29 april 2016: Portret van Janneke Stam: 'De basis van mijn werk zijn de waarden, die ik meekreeg.' (vo-schoolleider)
- 8 oktober 2014: Portret van Hester Ijsseling: ‘Jezelf een vraag stellen, daarmee begint het verzet' (po-docent)
- 11 november 2015: Marty Smit van De Vrije Ruimte: Vertrouwen, authenticiteit, nieuwsgierigheid als leider n het onderwijs
- 2014: Alex Peltekian, voorzitter College van Bestuur van Gearhing, over de kracht van ontroering (po)
- 2014: Bestuursvoorzitter OMO Eugene Bernard: 'Vertrouwen is niet deelbaar, je hebt het of niet!' (vo)
- 2014: Bert Nelissen, bstuurder INNOVO: ‘Vraag mij liever één keer om vergiffenis, dan tien keer om toestemming’ (po)
- 2014: Heb Huibers, bestuurder CPOB: Wacht niet op iemand die jou in beweging brengt (po)
- 19 maart 2013: Interview leraar Jelmer Evers na Teachers Summit: 'Ik laat me door niemand inkapselen' (vo-docent)
Kinderopvang/voorschoolse educatie
Reggio Emilia
- 12 maart 2024: Perron07 in Den Haag: Bij Perron 07 laten ze jonge kinderen voelen dat ze belangrijk zijn
Primair Onderwijs
Werken met kernconcepten
- 27 november 2017: Synergieschool in Roermond: de school waarop alle kinderen echt samen naar school gaan
- 28 juni 2017: Synergieschool in Roermond: Samen in een groep.
- 9 januari 2013: Klinkers in Tilburg: 'Kinderen zijn taalvaardig, zonder specifieke taallessen'
Traditionele vernieuwingsonderwijs
- 24 januari 2013: ’t Holthuus in Huissen: 'Kinderen zijn trots, eigenaarschap ten voeten uit'
Ervarings Gericht Onderwijs
- 4 oktober 2021: Onze Amsterdamse School: 'De kern van onze school is dat je mag zijn wie je wilt zijn en mag liefhebben die je wilt liefhebben'
- 19 juli 2013: OBS De Bonckert in Boxmeer: 'De zomervakantie begint. En deze kleuter kán niet zes weken uit beeld zijn.'
- 26 februari 2013: RKBS de Bras in Den Haag: 'Open onderwijs, zover als leerlingen mogelijk maken'
- 30 november 2012: OBS Uilenspiegel in Boekel: 'EGO biedt structuur op weg naar verdieping'
- 25 januari 2012: Oecumenische basisschool Kawama in Purmerend: Leiderschapslessen van directeur Herre van der Waerdt
Ontwikkelings Gericht Onderwijs
- 18 november 2012: Videoblik op Kleurenorkest in Limmen: 'Hoe natuurlijk leren, NLP, systemisch werk en oplossingsgericht werken samen gaan'
Speciaal onderwijs
- 18 november 2012: Reportage mytylschool de Ruimte in Bergen: 'Kinderen in beweging met videogaming'
Dalton-onderwijs
- 25 juni 2019: Casimir in Gouda: een zelfbewuste school zoals het bijna 100 jaar terug misschien ook al was
Jenaplanschool
- 23 augustus 2019: Jenaplanschool Statenschool in Dordrecht: 'Schoolportret: 'Hun manier van spreken - zo secuur, zo attent. Soms ben ik het publiek van mijn klas.'
- 10 mei 2018: Jenaplanschool De Mheen in Apeldoorn: Schoolportret: ‘Op ons groene plein schept de ruimte zélf de omgangsregels’
- 12 oktober 2017: Jenaplanschool Heerde: Schoolportret Jenaplanschool Heerde: 'Ze hebben me hier geholpen om mezelf te kunnen zijn'
- 3 april 2017: De Lanteerne in Nijmegen: ‘De passie van grote en kleine mensen wakker maken, dat is het uitgangspunt van de leerpleinen.
- 19 februari 2013: Schoolreportage Antonius Abt in Engelen: 'Het voelt als een huiskamer voor overdag'
- 9 december 2012: De Driestam in Eindhoven: 'Legitimatie via dagboeken, het werk met kerndoelen en themawanden'
- 29 november 2011: Dr. Schaepmanschool in Barendrecht: 'Klimaat waarin alle kinderen mogen opvallen'
Integraal KindCentrum (IKC)
- 21 juni 2023: IKC Combiwel in Amsterdam: Kinderopvang Combiwel slaat een brug tussen twee verschillende scholen die ‘samenwonen’ in Amsterdam
- 25 mei 2020: Integraal kindcentrum Mondomijn in Helmond: 'Schoolportret: integraal kindcentrum Mondomijn in Helmond'
Montessorischool
- 30 oktober 2018: Merlijn in Den Bosch: ‘Kinderen hebben veel in de melk te brokkelen.’
Freinetschool
- 24 juni 2024: Freinetschool Delft: vrije expressie, levend leren en de kunst van het corresponderen
Nieuwkomersschool
- 21 december 2023: Basisschool de Regenboog in Heerhugowaard: 'Jouw land doet er ook toe'
- 13 juli 2023: AZC-basisschool Prinsenbos in Gilze: ‘Het mooiste dat je een kind kunt geven is een kans’
- 21 juni 2023: Nieuwkomersschool De Vuurvlinder in Den Haag: werken met compassie
Natuurlijk leren
- 22 februari 2012: Laterna Magica in Amsterdam: ’Het draait hier om talenten en ambities, van kinderen én van leraren’
Speciaal basisonderwijs
- 7 september 2023: Tarcisiusschool in Nijmegen: "Ieder kind verdient een ongelijke behandeling"
- 25 april 2012: SBO Merlijn in Den Haag: De huiskamer is een 'speciale plek'
Boerderijschool
- 21 maart 2012: Boerderijeducatie voor speciaal basisonderwijs:
Concept Covey’s leiderschap
- 9 november 2012: OBS Atlantis in Amersfoort: 'Via zeven parels van Covey kan ik relatie met leerlingen opbouwen'
Tienercollege
- 30 januari 2013: Tiener College in Gorinchem: 'een speciale programmalijn voor 10 -14 jarigen'
Kunst
- 23 december 2012: Schoolreportage Russian School of the Arts: 'Activiteiten waarmee hun wereld groter wordt'
Werkplaats Kindergemeenschap
- 1 december 2012: Werkplaats in Bilthoven, een school met ruimte: 'Kees Boeke kan trots zijn'
Vrije School
- 10 oktober 2018: de Regge van vrijeschool Zutphen VO:
- 18 november 2014: Tobiasschool in Zeist, als tijdelijke bypass: ‘Vertrouwen terugwinnen, dat is het eerste dat we hier doen’
- 22 maart 2013: Meander in Nijmegen: 'De dingen die je doet, doe je met aandacht'
IMC Weekendschool
- 27 februari 2019: Kansarm? Gemotiveerd! IMC Weekendschool Nijmegen
- 9 juni 2016: De IMC Weekendschool: 'Iedereen zegt dat je je best moet doen voor later, maar niemand laat zien wat later is'
Eigen schoolconcept
- 9 mei 2019: Prinses Margrietschool in Utrecht: ‘We willen de kinderen op het puntje van hun stoel krijgen’
- 2 april 2019: Op Nieuweschool doen ze het echt anders: 'Onderwijs heeft een groter doel: het maken van een mooie maatschappij, waarin iedereen mee kan doen.'
- 30 juli 2018: Schoolportret Pater Jan Smitschool in Heerhugowaard: 'Wij zijn een eigenwijs team'
- 26 mei 2010: De Hoge Weerdschool in Epe: 'Kind leert minder als iets uit handen wordt genomen'
- 7 mei 2017: Prof. Kohnstammschool in Utrecht: grote diversiteit aan leerlingen
- 10 september 2015: De School of Understanding in Amstelveen: ‘In een klassikaal systeem kun je gewoonweg niet het beste uit elke leerling halen'
- 29 april 2015: De Nieuweschool in Panningen: 'Geen MacDonalds, maar een sterrenrestaurant in wording'
- 16 november 2013: De Wenteling in Balinge: 'Het leerlingenparlement is al acht jaar een begrip in de school én in de buurt'
- 12 januari 2012: De School in Zandvoort: een co-creatie van staf, leerlingen en ouders
ICT
- 12 januari 2013: het Kristal in Dordrecht: 'Leerkrachten moeten meer rondkijken dan nakijken en ict helpt'
Voortgezet Onderwijs
- 15 juli 2019: Het cijferparadigma heeft ook bij Vox toegeslagen. Archggg!!!
- 26 juni 2019: De Amsterdamse MAVO: een school op humanistische grondslag
-
7 november 2016: Bas met Vox-klassen zeven weken onderweg: ‘Wat hier pedagogisch allemaal gebeurt…!
-
31 juli 2013: Niekéé in Roermond: Onderwijskunstenaar Sjef Drummen realiseert met Niekée zijn dromen: 'Embrace the unknown'
Nieuwkomersscholen / internationale schakelklassen / internationale scholen
- 15 juni 2023: DENISE in Amsterdam: 'Schoolportret: bij DENISE zie je de hele olifant'
- 7 juni 2023: Ithaka ISK in Utrecht: 'Het pedagogisch effect van de opvangcrisis doet me erg veel. Het pedagogisch tekort is enorm'
Brede scholengemeenschap
- 12 augustus 2014: Leon van Gelder in Groningen: 'Zittenblijven is niet aan de orde op de Leon van Gelder'
- 17 april 2013: Piter Jelles!mpulse in Leeuwarden: 'Gezonde balans tussen willen, doen en kunnen'
- 29 maart 2013: Amadeus Lyceum in Vleuten: 'Negentig leerlingen in een domein én het zijn de leraren die rouleren'
- 6 maart 2013: Stad & Esch in Meppel: 'Hallo 21e eeuw. Wij zijn een school waar de passie vanaf spat'
Vrije School
- 5 december 2018: Vrijeschool Zutphen VO - praktijkstroom De Regge: ‘Pedagogische opdracht, wat willen wij betekenen als school?’
Jenaplan
- 3 mei 2018: Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen, SSgN: Ooit de Nijmeegse schorriemorrie-school, nu een sterke cultuurprofielschool
Montessorischool
- 24 mei 2018: Montessori Lyceum Flevoland: Vertrouwen is niet iets dat je krijgt, maar iets dat je geeft
VMBO/MBO
- 3 april 2018: LIFE College in Schiedam: Jongeren doen beseffen dat het leven geen jungle is.
- 15 juli 2012: Beroepscollege Parkstad Limburg: ‘Samenwerken op basis van een droom’
Praktijkonderwijs
- 8 november 2021: Accent Praktijkonderwijs in Hoogvliet: 'Deze doelgroep heeft tijd nodig. Pas als jij je opent, openen zij zich ook.'
- 19 juni 2013: De Diken in Sneek: ‘Leerlingen het gevoel geven dat ze ertoe doen'
- 23 november 2012: De Einder in Den Haag: 'Kinderen nemen docenten aan, zonder dat ze het zelf weten'
Voortgezet speciaal onderwijs
- 26 juni 2024: Altra College Bleichrodt: oefenplaats voor een inclusieve samenleving
Lerarenopleiding
- 6 juni 2018: Hogeschool Leiden: ‘Nieuwe leraren zijn zelfbewust en maken eigen keuzes’
- 5 juni 2018: Teachers College, van student naar teacher-artist: ‘Wij leiden innovatieve leraren op.’
Buitenland
- 11 januari 2023: IMS Borgerhout: IMS Borghout: waar de rijkdom van diversiteit wordt gewaardeerd
- maart 2019: High Tech High in San Diego: Het is de 'smell of the place'
- 8 juli 2017: Het geheim en de nuancering van Finland: Leraren als vuurtorens van de Finse identiteit.
- 18 februari 2012: Boston Arts Academy: Occupy in de klas
- 20 februari 2012: The Hope Flowers School in Bethlehem
- 28 januari 2012: Vittra Telefonplan in Sollentuna: Zweedse scholengroep: leren zonder klaslokaa
- december 2009: Freie Aktive Schule in Wülfrath, Duitsland
- Essential schools in de Verenigde Staten
- 2 september 2017: Freie Ganztagschule in Neinstedt: Een prachtige school in de voormalige DDR
Buitenschoolse initiatieven
- maart 2018: Acato in Rotterdam: 'Tegen een kind dat thuiszit, zeg je geen nee'
- 26 oktober 2017: Makerspace WALHALLAb: ‘Zo mooi: kinderen die het gevecht met zichzelf aan durven gaan.’
-
5 mei 2016: Dushi-huis in Ellecom: Over een vergeten doelgroep: ‘Even zag ik iets in de ogen van de jongen. Hij mocht leunen en deed dat ook’
Video's
Op NIVOZ-platform hetkind hebben we ook een aantal video's, documentaires en fragmenten verzameld die in en van scholen zijn gemaakt.
Kijk ze hier terug..
- najaar 2014: De Werfklas in Culemborg: documentaire van Florien van den Breemer.
De Bloedende Zwaan: 'Je angst, je twijfel en jezelf overwinnen bij het leven van je grootste droom' - najaar 2016: Wittering.nl in Rosmalen
najaar 2016: Laterna Magica:
- najaar 2016: RVC De Hef
- 6 mei 2016: Titus Brandsmalyceum in Oss, onderwijs en vertrouwen 'Ten diepste moet je het idee hebben: de ander is er ook voor mij’
- najaar 2016: Hogeschool Arnhem-Nijmegen: Pabo..
Reacties