Reggio Emilia in de praktijk #2: zelf experimenteren en leren
2 maart 2025
Toen ik tientallen jaren geleden begon als pedagogisch medewerker, had ik nooit gedacht dat een eenvoudige verandering in hoe ik keek naar kinderen...
Lees meer 12 maart 2025
Toen ik tientallen jaren geleden begon als pedagogisch medewerker, had ik nooit gedacht dat een eenvoudige verandering in hoe ik keek naar kinderen...
Lees meer 127 februari 2025
Op het symposium ‘Pedagoog in de Samenleving’ van Fontys Hogeschool keken de sprekers, waaronder Micha de Winter, niet alleen naar...
Lees meer 226 februari 2025
Job Gaalman, masterstudent Humanistiek en betrokken bij de pijler Onderzoek en Ontwikkeling van stichting NIVOZ, blikt terug op de bewogen workshop...
Lees meer25 februari 2025
Farida Yahyaoui verzorgde een heldere en persoonlijke inleiding op de onderwijsavond met Milio van de Kamp, op woensdag 12 februari 2025. Farida...
Lees meer24 februari 2025
Op vrijdag 14 februari werd in een vol Dokhuis de Nederlandse vertaling van het boek 'Brief aan de beginnende leraar' van Philippe Meirieu...
Lees meer24 februari 2025
Steeds meer studenten kampen met psychologische druk en motivatieproblemen. Het onderwijs richt zich sterk op prestaties, maar biedt vaak te...
Lees meer20 februari 2025
Met de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) lijkt de toekomst van het onderwijs een nieuw tijdperk in te gaan. Wat betekent dit voor de...
Lees meer19 februari 2025
In de nieuwste aflevering van de Meesterwerk-podcast gaan Rob Kickert en Jan Jaap Hubeek in gesprek met Luc Stevens, de oprichter van Stichting...
Lees meer18 februari 2025
Toen Tessa Vugts in aanraking kwam met improvisatiethater, ook wel theatersport, ervaarde ze hoe dit kan bijdragen aan de ontwikkeling van uiteenlopende...
Lees meer17 februari 2025
Al decennialang worstelen we in het Nederlandse onderwijs met een grote systeemfout: de vroege selectie op elfjarige leeftijd. Zo’n...
Lees meer 117 februari 2025
'Wat betekent het om niet binnen de dominante norm te vallen? Om gemarginaliseerd te zijn? Zelf voelde ik me vaker deel van een collectief...
Lees meer17 februari 2025
Het werd even heel spannend tijdens de onderwijsavond met Milio van de Kamp, toen een mevrouw uit het publiek opstond en haar collega’s...
Lees meer5 februari 2025
Ducttape plakken waar een serieuze reparatie nodig is, of steeds harder werken om een personeelstekort op te vangen, met als gevolg nog meer...
Lees meer5 februari 2025
In dit praktijkartikel presenteren auteurs Hanneke de Graaff, Elly Loman, Rianne Neering en Quinta Kools hun ervaringen met het ontwikkelen van...
Lees meer4 februari 2025
Er was eens… een doodgewone stagiaire in de kinderopvang genaamd Sandra van Dijk. Toen ze zo’n 27 jaar oud was, kreeg ze op school...
Lees meer 1