Emma van Beek: 'Ik had forever oordelen over hoe alles eruit zag.'
5 november 2025
Wat gebeurt er als je kunstenaarschap toelaat in je pedagogische praktijk (en andersom)? Vanuit deze vraag gingen we in gesprek met een zestal...
Lees meer5 november 2025
Wat gebeurt er als je kunstenaarschap toelaat in je pedagogische praktijk (en andersom)? Vanuit deze vraag gingen we in gesprek met een zestal...
Lees meer5 november 2025
Als je naar iemand kijkt, zie je niet alleen een ander. Je draagt de verantwoordelijkheid om te erkennen, te voelen en te verbinden. Elke...
Lees meer3 november 2025
Hoe zou leren eruit zien als we niet beginnen bij het curriculum, maar bij de vraag wat er hier en nu, tussen ons, op deze plek geleerd wil worden?...
Lees meer30 oktober 2025
Na enkele jaren afwezigheid verschijnt in december weer een nieuw NIVOZ-magazine. Met het magazine "De moed om weerstand te...
Lees meer29 oktober 2025
Veel volwassen mensen kunnen zich nog hun favoriete leerkracht herinneren. De meester of juf die zij hebben ontmoet in hun kinderjaren en die...
Lees meer29 oktober 2025
Wat gebeurt er als je kunstenaarschap toelaat in je pedagogische praktijk (en andersom)? Vanuit deze vraag gingen we in gesprek met een zestal...
Lees meer29 oktober 2025
Als intern begeleider zuchtte ik vaak over de vele ontwikkelingsperspectieven (OPP’s), statische overzichten waar niemand écht iets...
Lees meer28 oktober 2025
‘Ideeën die aanvankelijk veelbelovend klinken, verdwijnen in de maalstroom van de schooldag of lopen stuk op de vraag wie het allemaal...
Lees meer27 oktober 2025
Hoe kunnen we kinderen helpen om betrokken op de wereld te blijven, zonder zich te verliezen? In de inleiding van ‘Muzisch Meesterschap’...
Lees meer24 oktober 2025
Wat gebeurt er als je kunstenaarschap toelaat in je pedagogische praktijk (en andersom)? Vanuit deze vraag gingen we in gesprek met een zestal...
Lees meer24 oktober 2025
“Hoop wordt pedagogisch wanneer ze wordt geoefend in verhalen, kunst en spel — niet als geloof in vooruitgang, maar als creatief...
Lees meer20 oktober 2025
‘Wat mensen verlangen, zijn waarden als verbondenheid, diversiteit, creativiteit en betekenisgeving. Steeds vaker zie je dit in schoolgidsen...
Lees meer20 oktober 2025
'Ruimte, tijd, criteria. Wij zetten deze drie elementen vaak in binnen ons onderwijs: waar werken we, hoeveel tijd krijgen we hiervoor en...
Lees meer15 oktober 2025
Danny Weeda schrijft over de toenemende handelingsverlegenheid binnen scholen en de vraag hoe we de ruimte kunnen benutten die tijdelijke maatregelen...
Lees meer13 oktober 2025
‘Spel is misschien wel de meest onderwaardeerde werkvorm die we in het onderwijs hebben,’ zegt Jeroen Gommers, bestuurder van Stichting...
Lees meer 1