Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Leone de Voogd

NIVOZ-denktank

Leone de Voogd (1986) is per februari 2021 aangesloten bij de NIVOZ-denktank, als wetenschappelijk medewerker. Daarnaast is ze als programmaonderzoeker betrokken bij het Whole Child Development programma.  Leone is  opgeleid als ontwikkelingspsychologe en politicologe en heeft zich de afgelopen jaren gespecialiseerd in het onderwijs, waar zij haar leven lang al veel ideeën en vooral ook veel vragen over heeft.

Leone wordt gedreven door de vraag hoe we kinderen zoveel mogelijk ruimte kunnen bieden om zich op eigen wijze te ontwikkelen en tegelijkertijd zorg kunnen dragen voor een humane, inclusieve en duurzame samenleving waar kinderen zich betrokken bij voelen. Hoe zorgen we dat het onderwijs nieuwsgierigheid en plezier in leren koestert en niet uit doet doven? Leone onderzoekt, reflecteert, bevraagt en inspireert graag, het liefst al schrijvend. Zij volgde recentelijk de opleiding ‘Journalistiek voor academici en professionals’ aan de Hogeschool Utrecht. 

Leone promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op een onderzoek naar preventie van angst en depressie bij jongeren. Zij onderzocht trainingen gericht op de wijze van informatieverwerking, maar wilde hierna graag haar blik verbreden naar de interactie met de (school)omgeving. Bij de afdeling sociologie deed ze onderzoek naar onderwijsongelijkheid en de rol van psychologische mechanismen als autonomie, motivatie, zelfbeeld en stereotypering.

Leone is geïnspireerd door onderwijsstromingen die uitgaan van natuurlijk leren en de autonomie en intrinsieke motivatie van het kind, zoals democratisch onderwijs, maar ziet ook risico’s van dit soort initiatieven voor kansengelijkheid en sociale samenhang.

Ze was eerder werkzaam als beleidsadviseur bij de Vereniging Openbaar Onderwijs en VOS/ABB.

 

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief