Joop Berding
Lid Raad van Toezicht NIVOZ
Joop Berding (1954) heeft een werkzaam leven in en rond het onderwijs achter de rug en is per 21 november 2024 lid geworden van de Raad van Toezicht van NIVOZ.
Op zijn twintigste stond Joop voor de klas en hij werkte elf jaar als onderwijzer. Daarna maakte hij de overstap naar het gemeentebeleid op het gebied van onderwijs, kinderopvang en gezondheidsvoorlichting. Aansluitend werkte hij een aantal jaren op het Ministerie van VWS, met als werkterrein het preventief jeugdbeleid en de kinderopvang. Vanuit een wens weer meer in de praktijk te werken, stapte hij over naar het docentschap op een pabo en ging vervolgens als onderwijsbegeleider bij een grote schoolbegeleidingsdienst aan de slag. Vanaf 2006 tot aan zijn pensionering in oktober 2017 werkte Joop als hogeschooldocent, onderwijsmanager en praktijkonderzoeker op Hogeschool Rotterdam.
Naast zijn werk heeft Joop altijd gestudeerd, achtereenvolgens de aktes Pedagogiek MO-A en MO-B, beide in de differentiatie onderwijskunde en aansluitend een doctoraal in de wijsgerige en historische pedagogiek aan de Universiteit Leiden. Op 9 december 1999 promoveerde hij aan de Vrije Universiteit op het proefschrift De participatiepedagogiek van John Dewey. Opvoeding, ervaring en curriculum.
Joop heeft een groot aantal publicaties op zijn naam staan, waaronder circa 25 boeken, de meeste op pedagogisch gebied. Vooral de cross-overs tussen praktische pedagogie, theoretische pedagogiek en opvoedingsfilosofie hebben zijn interesse. Een aantal boeken en daarnaast veel artikelen zijn gewijd aan inspirerende figuren als Dewey, Janusz Korczak, Cornelis Verhoeven en Hannah Arendt. Met Wouter Pols schreef hij het succesvolle opleidingsboek Schoolpedagogiek voor het basis- en voortgezet onderwijs (5e druk 2023).
Naast zijn werk op pedagogisch gebied publiceert Joop ook studies over de filosofie en politieke theorie van Hannah Arendt, meest recent Het gepassioneerde leven van Hannah Arendt. Liefde, vriendschap en de wereld (2024).
Aan enkele onderdelen van het activiteitenpakket van het NIVOZ leverde Joop in de afgelopen jaren bijdragen, onder andere in de vorm van een onderwijsavond met Wouter Pols: Over het gezag van leraren (2016), een presentatie rondom het boek Opvoeding en onderwijs tussen geduld en ongeduld (2020) en hij schreef vele artikelen voor het NIVOZ-platform, alsmede een aantal pod- en videocasts.
Waarom toezichthouder bij NIVOZ?
Het onderwijs is en blijft voor mij, ook nu ik er geen directe praktische betrokkenheid meer mee heb, een uniek werkterrein waarop onze (mede)menselijkheid zich ten volle kan ontplooien. De pedagogische missie van NIVOZ is van grote betekenis in een wereld die een steeds gehaaster en gemechaniseerder aanblik geeft. Onderwijsmensen kunnen zich in de activiteiten van
NIVOZ laten voeden en elkaar voeden, op een positief gestemde en van hoop vervulde ontmoetingsplek. Elkaar bemoedigen is daarbij voor mij de kern: elkaar de moed geven om het vol te houden, positief te blijven denken en kansen te grijpen en te creëren. Daarbij is het belangrijk te beseffen dat onderwijs niet in z’n eentje de pedagogische opdracht kan vervullen: er zijn samenwerkingspartners nodig die elkaar aanvullen en scherp houden. Dat geldt ook voor NIVOZ. Ik hoop vanuit de positie van toezichthouder een bemoedigende rol te kunnen spelen, om NIVOZ en zijn activiteiten zich verder te laten ontwikkelen.
Contact
Veel meer informatie, waaronder een overzicht van de publicaties van Joop Berding, is te vinden op zijn website www.joopberding.com.