Zweedse scholengroep: leren zonder klaslokaal
28 januari 2012
Leren zonder klaslokaal. In Zweden zijn ze bij de Vittra scholengroep zover. En dat trekt de aandacht. Is dit de toekomst vraagt Liz Dwyer zich af op het blog van Good Education. Met deze video, een studiereisverslag vanuit Driestar Hogeschool, enkele foto's en een tekst van de schoolleider kunt u zich een beeld vormen.Liz Dwyer vertelt op Good Education over de laatste van 30 scholen die in augustus 2011 in Stockholm werd geopend. Het lijkt in niets meer op een school, meer op een creatieve ruimte. ''Students can work independently on their laptops while lounging on one of the "sitting islands" in the photo above. If they need to collaborate with their peers on a project, they can take advantage of spaces like "the village"—a tiny house for group work—or the more open "organic conversation furniture" pictured below.'' Lees meer.
De Vitra-scholengroep in Zweden heeft een drastische maatregel genomen door alle klaslokalen af te scahffen. Jannie Jeppesen, het hoofd van Vittra Telefonplan stelt dat het design van de school de bedoeling heeft om de creativiteit en nieuwsgierigheid van de kinderen te stimuleren en hen de mogelijkheden biedt om zowel zelfstandig als samen te werken. In de school zijn er ook geen traditionele jaarklassen, studenten krijgen les gebaseerd op hun niveau.
Dit is “The Mountain” het centrale ontmoetingspunt van de school
De binnenkant van “The Mountain” heet “The Cave”:
Dit is de “Lunch Club”, waar de school leerlingen aanmoedigt te eten en te studeren:
In aparte ruimtes met veel natuurlijk licht kunnen de leerlingen zelfstandig werken, steeds met medeleerlingen in de buurt om te overleggen.
In de buurt van groene ‘bomen’, die als referentiepunt dienen, zijn er tafels om samen te werken.
Een kort reisverslag van de studiereis die Driestar Hogescholen in maart 2009 beleefde, ook op de website van DRS Magazine te lezen.
De eerste school die we bezoeken is een Vittra-school in Sollentuna. De Vittra-scholen – tegenwoordig eigendom van een investeringsmaatschappij - zijn populair in Zweden. Veel scholen kennen een wachtlijst. Vittra heeft een visie gebaseerd op drie kernwaarden, namelijk de persoonlijke ontwikkeling, een levendige werkcultuur en een uitdagende leersituatie. We worden gastvrij ontvangen door Maria Assarsson, de directeur van de school. Maria geeft leiding aan een school met vierhonderd leerlingen in de leeftijd van 6-15 jaar.
De visie zoals in enkele minuten gepresenteerd door Maria Assarsson is overal in de school zichtbaar. Heel bijzonder dat een visie – wie heeft ‘m niet? – ook daadwerkelijk ‘leeft’! De visie was eenvoudig en in enkele minuten te presenteren door de directeur, maar heel levend en terug te vinden in de hoofden van de personeelsleden, in het curriculum en bij de leerlingen. De leerlingen brengen het grootste deel van hun tijd door in de open leerruimte. De leraar coacht.
Tot slot het woord aan de schoolleider, Jannie Jeppesen
In 2025, our first children of Vittra Telefonplan will graduate. Equipped with the knowledge and skills they need to study further or find a workplace where they can implement their ideas - anywhere in the world! They’ve had a schooling that motivated them to ask questions and deepen their knowledge. They solve problems with creativity and innovation and they have a strong belief in their abilities.
A broad digital expertise has given them the tools they need to find new opportunities to communicate and collaborate in a complex flow of information. For them, it is obvious that learning must make sense. They are accustomed to working with the outside world both locally and globally. They know that failure is an experience. They are committed and active citizens who believe that each individual contributes with something unique and valuable.
The educators at Vittra Telefonplan have given each child school days filled with a strong set of values and belief in their own capacity. This has created confidence to experiment, to think innovatively and to work with motivation. Several pioneering projects over the years have attracted attention. It was obvious to choose to work with the world around us. Parents, cultural institutions and businesses have contributed, and they have also learned something from the children in various projects.
The design of the school was based on what actually happens when we learn, a difference from traditionally built school buildings. It stimulated the children's curiosity and creativity; it offered reflection and cooperation in the school, in mobile teams and on the web. The students were equipped with the latest digital technology in a rapidly changing world.
When we look into the future, we need an understanding of what skills are required in the future and the knowledge of how we learn. We feel that we have everything we need to build the school that every child deserves: Vittra Telefonplan.
Jannie Jeppesen, Principal, Vittra Telefonplan
DE website van Vittra
Reacties