Pedagogische vragen aan Gert Biesta
Eind januari 2020 ging Gert Biesta - houder van de NIVOZ-leerstoel Pedagogische dimensies van onderwijs, opleiding en vorming bij de UvH - voor onze camera kort in op enkele pedagogische vragen. Met de filmpjes nodigen we je uit om verder na te denken over deze vragen, met wat collega-leraren, je schoolleider of met je hele schoolteam.
Stichting NIVOZ biedt in haar opleidingen een vrijplaats waar je met collega's en onze docenten je pedagogische kompas kunt ijken, vanuit jouw eigen onderwijspraktijk. Wat betekenen jouw antwoorden voor wie jij bent als leraar of als schoolleider? Hoe vormen jullie op school een pedagogisch team? Hoe versterk je je pedagogisch handelen? De verbinding met je leerlingen?
De vragen
In de filmpjes (± 2 min.) gaat Gert Biesta kort in op deze vragen (de komende tijd worden de filmpjes een voor een toegevoegd):.
- 'Waar gaat het nu eigenlijk om in ons onderwijs?'
- 'Zetten we het kind en zijn talenten of de leerstof centraal?
- 'Niet alles wat je leerling wenst, is wenselijk. Hoe laat je hem dat zien?'
- 'Hoe kan een leraar als pedagoog zijn leerlingen laten oefenen met hun vrijheid?'
- 'Hoe blijf je als schoolteam pedagogisch in vorm?'
- 'Hoe houd je als schoolteam oog voor je pedagogische opdracht?'
- 'Waarom moet een kind in het onderwijs zijn eigen ik kunnen ontmoeten?'
'Waar gaat het nu eigenlijk om in ons onderwijs?'
'Zetten we het kind en zijn talenten of de leerstof centraal?'
'Niet alles wat je leerling wenst, is wenselijk. Hoe laat je hem dat zien?'
'Hoe kan een leraar als pedagoog zijn leerlingen laten oefenen met hun vrijheid?'
'Hoe blijf je als school pedagogisch in vorm?'
'Hoe houd je als schoolteam oog voor je pedagogische opdracht?'
'Waarom moet een kind in het onderwijs zijn eigen 'ík' kunnen ontmoeten?'