Trajecten gericht op het pedagogisch handelen van leerkrachten en schoolleiders, in po, vo, mbo en hbo
“Het traject Pedagogische Tact heeft mij meer inzicht gegeven in mijzelf, als mens en daardoor ook als leerkracht. Over waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe en ervaar zoals ik ze ervaar. Het heeft mij op een andere manier naar mensen leren kijken, een verrijking waar ik nog dagelijks dankbaar voor ben.”
“Het betrekken van kinderen bij hun eigen ontwikkeling, ze daar een rol en verantwoordelijkheid in geven, maar ook haalbare eisen stellen en daarover in gesprek blijven, wordt nog te weinig gedaan. Bij alles wat we doen in de school of van plan zijn te doen, stellen we voortaan de vraag: Wat hebben de leerlingen hieraan? Ik probeer daarin waakzaam te zijn naar mijn team. Soms vervallen we in de waan van de dag en is een wake-up call nodig.”
“Deze vormende opleiding heeft ervoor gezorgd dat ik iedere dag voel er te zijn voor mijn leerlingen. Kijkend en luisterend, zonder oordeel en met een rugzak vol kennis, sta ik in verbinding met het kind en kunnen we samen op pad.”