Pedagogische Tact (PT)
Het eerstvolgende traject PT start in november 2024
Wat?
In het traject Pedagogische Tact zet je vragen centraal die gaan over de interactie tussen jou en je leerlingen en hun ouders, zoals:
- Wat schuilt er achter het (soms uitdagende) gedrag van leerlingen, waarom doen zij wat ze doen?
- Welke patronen zijn er in mijn pedagogisch handelen gekomen die niet of niet meer behulpzaam zijn? Hoe doorbreek ik die?
- Hoe wil jij als leraar zijn voor jouw leerlingen/studenten en waar neem je ze mee naartoe?
Hierbij draait het om het gegeven dat jij je eigen instrument bent en dat je met jouw collega’s op school een team vormt, met een gezamenlijke pedagogische opdracht.
Voorbeelden van andere pedagogische vragen zijn:
- Hoe bouw ik verder aan een stevige (werk)relatie met mijn leerlingen, ook met die ene moeilijk bereikbare?
- Kan ik me meer bewust worden van de emoties en gedachten die mijn reacties op bepaalde leerlingen (en ouders) beïnvloeden?
Hoe?
Jouw onderwijspraktijk is je werkmateriaal en jouw pedagogische kompas geeft richting aan je ontwikkeling. Je werkt in kleine groepen. Tussen de bijeenkomsten heb je praktijkopdrachten. Je bent bereid om naar jezelf en naar elkaar te kijken. Om niet-helpende routines, oordelen en angsten los te laten.
Het streven is om ‘het goede te doen, op het juiste moment, óók in de ogen van de ander’. Dat vraagt om ruimte geven en grenzen stellen. Hoe doe je dat, zodat je samen verder kunt?
Er is ruimte voor eigen leervragen, waardoor het traject voor jou en jouw team ook daadwerkelijk betekenis heeft.
Vier aandachtsgebieden
In het traject Pedagogische Tact (PT) staan vier ‘aandachtsgebieden’ centraal. Deelnemers ontwikkelen zich als individu en als team langs aspecten van 'leraar zijn' binnen een school.
- Pedagogische opdracht. Wat is volgens jou de bedoeling van onderwijs in relatie tot de samenleving? En wat betekent dit voor je rol en verantwoordelijkheid in de ontwikkeling van leerlingen?
- De leraar is zijn eigen instrument. Inzicht in eigen kwaliteiten en die manifesteren in je handelen.
- Leerling zien als partner en actor. Kennis van de leerling, perspectief van de ander kunnen en willen innemen.
- Leraar zijn binnen een team. Een onderzoekende en open houding in het team, werken vanuit een gezamenlijke visie en elkaar als steunbron ervaren.
Achter de link vind je artikelen die over deze aandachtsgebieden zijn verschenen in het magazine Van12tot18.
Wat brengt het je?
Je wordt je bewuster van je handelen en het effect ervan op de ander. De relatie met je leerlingen/studenten en collega’s wordt rijk en voedend. Je bouwt een nieuw handelingsrepertoire op. En je staat steviger, omdat je hebt geleerd je keuzes te legitimeren. Je ervaart meer rust en ruimte in je dagelijkse werk, juist door aandacht te geven aan wat jij écht belangrijk vindt. De waan van de dag, of wat er allemaal moet nemen minder vaak de overhand.
Wanneer en voor wie?
Het eerstvolgende traject PT start in november 2024 en zal plaatsvinden op twee locaties, in Dokhuis in Rotterdam en op Landgoed de Horst in Driebergen. Het bestaat uit zes dagen en een terugkomdag. De begeleiders zijn Merlijn Wentzel en Luis Duarte.
De dagen beginnen om 10.00 uur en eindigen om 16.00 uur.
De data:
- Di 5 nov 2024 Dokhuis Rotterdam
- Di 10 dec 2024 de Horst Driebergen
- Di 21 jan 2025 Dokhuis Rotterdam
- Di 11 feb 2025 Dokhuis Rotterdam
- Di 11 maart 2025 de Horst Driebergen
- Di 8 april 2025 de Horst Driebergen
- Terugkomdag op woensdag 24 september 2025 van 14.00 tot 21.30 uur (locatie wordt later bekend gemaakt). Dit is inclusief een bezoek aan de Onderwijsavond.
Voor wie
Alle leraren, onderwijsondersteunend personeel in het po, vo, mbo, hbo en universiteiten. Je kunt individueel deelnemen in een open traject, met collega’s van andere scholen, of je volgt een traject met je eigen schoolteam (of een deel ervan) in een incompanytraject. Een teamtraject biedt direct de mogelijkheid om samen een pedagogisch veilig schoolklimaat te creëren.
Validatie
Ieder traject wordt afgesloten met een certificaat dat staat geregistreerd bij lerarenportfolio.nl
Testimonial
Het traject Pedagogische Tact is een heel persoonlijk ontwikkeltraject. Durven fouten maken of delen dat je misschien niet de juiste beslissing hebt gemaakt, omdat je op dat moment dacht dat je iets móest doen, wat achteraf niet hoefde. Wat ik merk, is dat leerkrachten steun zoeken bij elkaar en daardoor dus elkaar eigenlijk vaker opzoeken en het niet meer in de klas houden, maar die deur openzetten en denken: “Hé, zou jij hier ook tegen aanlopen? Nee? Misschien kan ik van je leren, wil je delen?” - Juul van der Meer, Burgemeester de Vlugtschool, Amsterdam.
Maak gebruik van je eigen scholingsbudget!
Als leraar of docent kun je voor ‘professionalisering’ gebruikmaken van het jaarlijkse scholingsbudget. Dat bedrag ligt gemiddeld op 500 euro in primair onderwijs en is ongeveer 600 euro voor docenten in het voortgezet onderwijs). Voor een schoolleider ligt er 3000 euro klaar. Iedereen kan daar aanspraak op maken. De AOb heeft de afgelopen jaren afspraken gemaakt. Je leidinggevende of schoolbestuur zal je verder kunnen helpen.
Bekijk ook deze link: https://www.aob.nl/professionalisering/scholing-en-cao/
Vragen, kosten en inschrijven
Voor de eerste vragen m.b.t. incompany trajecten (inhoud en kosten) of andere info kun je terecht bij ons Office Management via [email protected] of telefonisch via 010 - 322 54 50. Je kunt je vragen ook stellen aan onze teamleider opleidingen, Martijn Verhagen, via: 06 - 16 46 14 65. Per traject wordt vooraf, op basis van een intakegesprek, een offerte aangeboden. Afhankelijk van de wensen van de opdrachtgever kunnen afspraken gemaakt worden over de organisatie van de bijeenkomsten.
Kosten
De kosten voor een individueel open traject bedragen: € 2.250
NB: De kosten zijn iets hoger dan vorig jaar, dat heeft te maken met inflatie en het doorberekenen van hogere kosten door de locatie.
De kosten van de trajecten zijn vrij van btw-heffing.
Inschrijven
Inschrijven kan via het formulier onderaan deze pagina.
In de bijlage vind je ook de Algemene voorwaarden, alsmede een Landelijke klachtenregeling.
Literatuur
Literatuur
- Pedagogische tact. Op het goede moment het juiste doen, óók in de ogen van de leerling (2013). Onder redactie van Luc Stevens en Geert Bors en met medewerking van veel leraren en betrokkenen. Uitgever Garant.
- Weten wat te doen wanneer je niet weet wat te doen (2014). Pedagogische sensitiviteit in de omgang met kinderen. Max van Manen. (vertaling Geert Bors). Uitgever stichting Nivoz
- De gemotiveerde leerling (2011). Geert Bors & Luc Stevens (red). M.m.v. Korine van Grunsven en Jantine van der Weegh. Uitgever Garant.
- Leraar, wie ben je? (2007). Luc Stevens, red. Met bijdragen van Geert Kelchtermans, Joseph Kessels, Fred Korthagen, Harry Kunneman, Eelke Wielinga en Luc Stevens. Uitgever Garant.
- Tijd voor Pedagogiek (Oratie Gert Biesta 2018). Download.
- Pedagogiek: De plicht om weerstand te bieden (2016). Philippe Meirieu. Uitgeverij Phronese.
Verdiepende literatuur
- De essentie van Theorie U. De essentie van Theorie U. Kernprincipes en toepassingen(2018). Otto Scharmer. Uitgever Christofoor.
- Ik ben ook een mens. Opvoeding en onderwijs aan de hand van Korczak, Dewey en Arendt (2017). Joop Berding.
- Vrede kun je leren (2017). David van Reybrouck. Uitgever; De Bezige bij.
- R zijn als leider (2018). Hartger Wassink. Uitgever Kloosterhof Neer.
- Verlangen naar verbinding. Er bij horen en de moed om alleen te staan (2018). Brené Brown. Uitgever Lev.
- Omwenteling. Van mensen, organisaties en samenleving (2017). Jan Rotmans.
- De terugkeer van het lesgeven (2018). Gert Biesta. Uitgeverij Phronese.
Delen: