NIVOZ-opleidingen
Een kind ontwikkelt zich op school het beste als er voldaan is aan de basisbehoeften relatie, competentie en autonomie. NIVOZ werkt met jou en je team aan een sterk pedagogisch klimaat. Aansluitend op waar je behoefte ligt, kun je kiezen voor een individueel professionaliseringstraject of je gaat met een op maat gemaakt programma met je team aan de slag.
In al onze trajecten staat pedagogiek centraal. Met ons aanbod aan open trajecten benadrukken we het belang van pedagogiek door de hele organisatie van de school heen: pedagogiek voor leraren (Pedagogische Tact), voor schoolleiders (Pedagogisch Leiderschap) én bestuurders (Pedagogisch Leiderschap voor bestuurders).
De bedoeling van het onderwijs is het opleiden en vormen van mensen – wat betreft kennis, vaardigheden en zijnskwaliteiten – zodat zij verbonden en verantwoordelijk in de samenleving kunnen staan (nu en in de toekomst). Dat is de pedagogische opdracht van het onderwijs. NIVOZ wil bijdragen aan een fundamenteel perspectief op onderwijs, omdat we een verantwoordelijkheid ervaren voor het realiseren van een duurzame, menswaardige en democratische samenleving.
De kern van goed onderwijs en van goede resultaten is voor ons de relatie waarin leraren weten hoe ze intelligent en met compassie kunnen reageren op hun leerlingen en op de ontwikkeling van zichzelf en collega’s. Daar waar leraren 'pedagogisch tactvol' handelen, zou je ook kunnen zeggen. Zowel mentaal, emotioneel als fysiek. Het gaat hierbij niet om een set vaardigheden die je hebt, maar om wie je bent en waar je voor staat. Om zelfkennis, vertrouwen in jezelf, in je leerlingen, in je collega’s. De ander ‘verstaan’ en weten waar je met hen naar toe wilt: je pedagogische opdracht.
Naast onze open trajecten Pedagogisch Tact en Pedagogisch Leiderschap (voor schoolleiders en bestuurders) bieden we twee andere open trajecten aan. De Werkplaats Pedagogiek van de Gelijkheid werkt vanuit de principes van Cultureel Respoinsfief Lesgeven. Het traject Kunstzinnig Pedagogisch Meesterschap dat we samen met de Vrije Hogeschool ontwikkelden biedt een inhoudelijke verdieping op Pedagogische Tact.
Voor scholen en teams maken we trajecten op maat. Dit doen we altijd op basis van een uitgebreide intake. Daarbij kan de nadruk liggen op pedagogiek in de school, teamontwikkeling en schoolontwikkeling. Voor trajecten gericht op schoolontwikkeling maken we gebruik van de opbrengsten van het programma Whole Child Development.
Voor vragen of advies kun je altijd contact opnemen met onze teamleider opleidingen Martijn Verhagen: [email protected]
Sinds 2008 is NIVOZ – Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken – vooral bekend geraakt door de trajecten Pedagogische Tact (PT) en Pedagogisch Leiderschap (PL).