Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz NIVOZ-opleidingen

NIVOZ-opleidingen

Herken jij jezelf in de opdracht om die onderwijspraktijk te creëren waarin ieder kind erbij hoort en laat zien wat het kan? Neem je in jouw lespraktijk het perspectief van de leerling in? Ben jij als leraar of schoolleider je eigen instrument in de verdere ontwikkeling van goed onderwijs? Denk jij na over (de ontwikkeling van) jouw pedagogische opdracht en de verantwoordelijkheid die het onderwijs heeft in de ontwikkeling van onze maatschappij?

In dat geval ben je bij NIVOZ aan het goede adres. We bieden individuele trajecten aan op onze thuislocatie in Driebergen, maar we werken ook met scholen en onderwijsstichtingen, in een op maat gemaakt incompany traject. 

"Ik weet nog dat ik jaren geleden het boek “Unconditional Parenting” van Alfie Kohn las en het gevoel had dat dat een keerpunt betekende in hoe ik mijn kinderen wilde opvoeden. Ik was zó geïnspireerd en zo geraakt, dat het (als ik terugkijk) bij mij echt een verandering teweeg heeft gebracht.

Datzelfde gevoel kreeg ik toen ik deelnam aan het individuele traject Pedagogische Tact. Op een hartverwarmende manier met anderen praten over kinderen, opvoeding, onderwijs en ook de wereld, even weg van de drukte van alledag: het was een verademing. Eentje die ik iedereen zou gunnen. Het is dan ook geen toeval dat ik uiteindelijk bij NIVOZ terecht ben gekomen! Vanaf komend schooljaar bieden we onze trajecten niet alleen op het prachtige groene landgoed De Horst in Driebergen aan, maar ook op drie andere plekken in het land, namelijk de regio Rijnmond, Amsterdam en Noord-Oost Brabant. Dus wil je even weg van het alledaagse en weer even helemaal voelen waarom je ook weer het onderwijs in bent gegaan en waarom het werken met kinderen zo geweldig is? Meld je dan nu aan voor een traject, of bezoek eerst onze gratis proeverijen!

Joyce, redacteur van platform hetkind"

De kern van goed onderwijs en van goede resultaten is voor ons de relatie waarin leraren weten hoe ze intelligent en met compassie kunnen reageren op hun leerlingen en op de ontwikkeling van zichzelf en collega’s. Daar waar leraren 'pedagogisch tactvol' handelen, zou je ook kunnen zeggen. Zowel mentaal, emotioneel als fysiek. Het gaat hierbij niet om een set vaardigheden die je hebt, maar om wie je bent en waar je voor staat. Om zelfkennis, vertrouwen in jezelf, in je leerlingen, in je collega’s. De ander ‘verstaan’ en weten waar je met hen naar toe wilt: je pedagogische opdracht.

Hoe ontwikkel je pedagogisch tactvol handelen als leraar of schoolleider? Hoe houd je jezelf ‘scherp’ in dit opzicht?

Bij stichting NIVOZ bieden we drie trajecten aan:

Introductie tot NIVOZ-traject Pedagogische Tact: is dit iets voor jou?

Versterkend aan deze aspecten werken schoolleiders in het traject Pedagogisch Leiderschap (PL) aan hun pedagogische opdracht, aan hoe zij het potentieel wekken van de leraren en het team, en daarin hun eindverantwoordelijkheid nemen.

Deelname aan een NIVOZ-traject vraagt commitment, een bereidheid om naar jezelf te kijken, de interacties met je leerlingen onder de loep te nemen en onderzoek te doen naar hoe je verder kunt groeien. Het vraagt moed om te handelen op basis van je eigen visie en opdracht.

Welke leraar/schoolleider/onderwijsbegeleider wil je zijn? Waar sta je voor? Wat zijn jouw kwaliteiten? Wat staat je in de weg om meer en meer te worden wie je wilt zijn? Welke oordelen, cynismen en angsten staan jou in de weg?

Resultaten

De resultaten verschillen per persoon. De vraag is: Waar wil jij aan werken? In zijn algemeenheid kunnen we zeggen dat leraren dichter bij hun leerlingen komen, ze krijgen meer van hen terug. Datzelfde geldt voor schoolleiders ten opzichte van hun leraren of docenten. Deelnemers krijgen meer tijd, meer waardering, voelen zich minder belast en zien zichzelf effectiever met een groter professioneel welbevinden als resultaat. Zij zien dat zij van grotere betekenis zijn bij de ontwikkeling en vorming van de ander (hun leerlingen of leraren) dan zij voorheen dachten.

Docenten

Het traject wordt begeleid door docenten van stichting NIVOZ. De inhoud van het traject wordt gevormd door eigen praktijkervaringen, biografische ervaringen, (groeps) reflecties, waarbij de NIVOZ-docent(en) zorgdragen voor een veilige sfeer. Zij geven richting, bemiddelen en ondersteunen bij het loslaten van bestaande en het vinden van andere verhoudingen in klas en school; met meer rust, meer ruimte en meer vertrouwen. Daardoor is sprake van een sterkere ontwikkeling van leerlingen. Zij wijzen ook de weg naar belangrijke bronnen van inspiratie en naar theorie, die praktijkervaringen inzichtelijker kan maken.

Individuele deelname of als team/school?

Incompany: Ben je als schoolleider of bestuur geïnteresseerd in onze trajecten, voor jouw school of stichting? Neem dan contact op met Jetty van der Grift, van NIVOZ-backoffice, via [email protected] of 0343-556750. Afhankelijk van de vraag word je doorverbonden met de juiste persoon om te onderzoeken wat NIVOZ kan betekenen.

Individuele deelname, trajecten in drie of vier regio's: Ben je als individuele leraar, schoolleider of onderwijsbegeleider – po, vo, mbo of hbo - geïnteresseerd in een traject, dan is er een mogelijkheid om een open traject in Driebergen te volgen, PL, PT of PV. Het PT en PL-traject wordt ook aangeboden in drie andere regio's: in Amsterdam, Noordoost Brabant en in Rotterdam/Rijnmond.
Een traject bestaat uit zes of zeven bijeenkomsten in het hele schooljaar – met tussendoor opdrachten in je eigen schoolpraktijk. Via de gratis proeverij (zes keer per jaar) kun je alvast kennismaken met onze werkwijze. Via de backoffice (Jetty van der Grift) kun je ook in contact komen met een van onze NIVOZ-docenten voor een verkennend gesprek.

Locatie
De open, individuele trajecten PT, PL vinden dus plaats in respectievelijk vier en drie regio's.  Het PV-traject beperkt zich tot onze NIVOZ-thuislocatie, op landgoed De Horst in Driebergen. Alle trajecten starten weer na de zomer, in de maand september. Dat geldt voor zowel Pedagogische Tact als Pedagogisch Leiderschap en Pedagogische Verdieping.

Ik stel veel meer mijn oordeel uit, kan veel oordeelvrijer (vragender) anderen tegemoet treden. Hoe snel we anderen buitensluiten, zonder stil te staan bij de consequenties. Dat doe ik dus niet meer! Ik voel mij steviger (heb legitimatie) in gesprekken over onderwijs, ben ook overtuigd dat er nog veel verbeterd kan worden.’

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief