Kunstzinnig pedagogisch meesterschap voor docenten (mbo/hbo)
Ontwikkeling op vier dimensies
In het traject ‘kunstzinnig pedagogisch meesterschap’ ontwikkel je je als docent op verschillende vlakken:
- Pedagogiek: een praktische pedagogische benadering waarbij de relatie met je student centraal staat in het realiseren van betekenisvol onderwijs. We bouwen op het werk van Max van Manen, Luc Stevens, de zelfdeterminatie-theorie van Deci & Ryan.
- Kunst: een serie kleinkunstlessen maakt onderdeel uit van het traject. Daarmee maken we ook ruimte voor creativiteit. Creativiteit voor je eigen ontwikkeling en om te kunnen toepassen in jouw praktijk met studenten.
- Biografiek: Wie ben jij? Wat vind jij belangrijk? En waar komt dat vandaan? Je ontwikkelt jezelf als mens en als professional door biografisch te werken, waardoor je steviger kan gaan staan voor wat jou, zin en betekenis geeft. We gaan aan de slag met het ‘zelfverstaan’ van professor Kelchtermans, door middel van narratieve psychologie en antroposofie.
- Filosofie: we verdiepen ons in (onderwijs)filosofie, waardoor je je keuzes in de praktijk kunt onderbouwen en uitleggen op basis van jouw mens- en wereldbeeld. We gebruiken onder andere het werk van Gert Biesta en John Dewey hierbij als uitgangspunt.
Persoonlijke leervraag
In vier modules word je persoonlijk gecoacht bij je persoonlijke leervraag, en werk je in intervisiegroepjes om jouw leren te verdiepen. Je trekt samen op in een kleine groep collega’s van verschillende onderwijsinstellingen en krijgt les van ervaren (kunst)docenten.
We ronden het traject af met een 'Meesterstuk' waarin jij al het geleerde bij elkaar brengt en op een creatieve manier jouw ideeën voor goed onderwijs in je eigen praktijk presenteert.
Hoofd, hart en handen: ik, de ander en de wereld
We richten ons daarbij op het ontwikkelen van meesterschap via hoofd, hart en handen, met drie belangrijke aspecten:
- De bereidheid om je eigen opvattingen te onderzoeken (ik)
- De vaardigheid om je eigen drijfveren te delen met anderen (de ander)
- Verantwoordelijkheid nemen voor de wereld (de wereld)
Praktisch: data, tijden en kosten
Acht woensdagen tussen begin februari en eind mei.
Data: 5 februari, 26 februari, 12 maart, 26 maart, 9 april, 16 april, 14 mei en 28 mei
Daarnaast worden met iedere deelnemer twee persoonlijke coachingsmomenten gepland.
Tijden: 10:00 tot 16:00 uur, inclusief lunch
Locatie: Vrije Hogeschool, 2e Dorpsstraat 56, Zeist
Kosten: € 2895,- (bij minimaal 8 deelnemers)
LET OP: We bieden dit traject aan tegen een gereduceerd tarief; een last minute korting, omdat het traject bij voldoende belangstelling al in februari 2025 start.
Tijdsinvestering: naast de bijeenkomsten, leeswerk, opdrachten en intervisie.
Wie zijn wij?
Dit traject is een samenwerking tussen stichting De Vrije Hogeschool (VH) en stichting NIVOZ.
De Vrije Hogeschool is een school voor mensen in diverse levensfasen, met tijdseigen vragen, gericht op het ontwikkelen van verantwoord leiderschap. De VH-filosofie gaat uit van een positief mens- en wereldbeeld en stimuleert een integrale menselijke ontwikkeling, waarin hoofd, hart en handen meedoen. Wij staan voor betekenisvol, regeneratief en innovatief onderwijs vanuit de liberal arts en de antroposofie als bronnen.
Stichting NIVOZ sterkt leraren, schoolleiders, bestuurders en opleiders (onderwijsprofessionals) in de uitvoering van hun pedagogische opdracht. Wij beogen een kanteling in het bredere onderwijsveld (van een discours over opbrengst, rendement en prestaties naar een pedagogischer onderwijsbeeld dat gaat over betekenis, ontwikkeling en verbinding.) NIVOZ staat voor breedvormend onderwijs, dat wereldgericht en inclusief is. We zien als opdracht voor het onderwijs dat jonge mensen zich verbonden voelen (met zichzelf, de ander en de wereld) en op verantwoordelijke manier in de samenleving staan. Het onderwijs is hiervoor een oefenplaats.
Docenten
Sanne Spil verbindt biografisch werken met de onderwijspraktijk. Ze is oud hbo-docente, onderwijspedagoog en werkzaam als o.a. biografisch coach bij de Vrije Hogeschool.
Liekje van Welten geeft stem aan wie je bent als mens en docent. Ze is theaterdocente, coach en zingt. Ze is als docent en coach werkzaam bij de Vrije Hogeschool.
Martijn Verhagen is filosoof en creatieve duizendpoot. Hij heeft ruime ervaring in het hbo, als docent en onderwijsvernieuwer. Hij is nu werkzaam bij stichting NIVOZ als teamleider Opleidingen en is vanuit die rol dagelijks bezig met een pedagogische benadering van onderwijs in theorie en praktijk.
Merlijn Wentzel heeft veel ervaring met pedagogisch handelen in de praktijk. Ze begeleidt al meer dan 15 jaar de trajecten Pedagogische tact bij NIVOZ en werkt daarnaast als docent pedagogiek op de EMPO, de Educatieve Master Primair Onderwijs.
Delen: