Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Hanneke de Graaff

Opleider NIVOZ, EMPO

Hanneke de Graaff is sinds augustus 2023 als opleider verbonden aan stichting NIVOZ, in het bijzonder ook aan de EMPO (Educatieve Master Primair Onderwijs). Ze is daarnaast trainer en ontwikkelaar bij De Onderwijsarchitecten. Eerder was Hanneke werkzaam als docent in het VO, en als lerarenopleider bij de Universiteit Utrecht.

Ik woon in Utrecht met mijn twee kinderen en mijn kat Roy. Ik benijd die kat, want buiten ben ik op mijn best. Mede daarom ben ik in 1998 fysische geografie gaan studeren. Duurzaamheid en zorgen voor leven vormen de kern van wat ik doe. 

Gaandeweg kwam ik erachter, dat ‘mensen begrijpen’ me nog meer boeide dan de natuur. Wat maakt dat iemand doet wat zij doet? Wat maken kinderen mee? Hoe kunnen we helpen om bij het maken van beslissingen een balans te vinden met de wereld?

Het kwam goed uit, dat ik mensen geweldig vind en achter een bureau zitten saai. Mijn stap naar een carrière als docent Aardrijkskunde was logisch. Na twee jaar op het Zaanlands Lyceum in Zaandam heb ik de stap naar UniC in Utrecht gemaakt, waar ik - met een korte uitstap naar KPC-groep – bijna 20 jaar in verschillende rollen veel heb geleerd, genoten en soms ook heb geploeterd.

Ik hield van mijn vak, maar nog meer van kinderen en hun ontwikkeling. Ik zag dat zij grenzen konden verleggen als ik hen bevroeg, uitdaagde en met vertrouwen meekeek met dappere stappen. Nog steeds raakt het me als ik mensen met glimmende ogen iets nieuws zie proberen, nadat ze eerst dachten dat ze het niet konden. Het raakt me diep als ik zie dat een kind wordt belemmerd om te leren en leven, door eigen overtuigingen, een lastige context buiten school of een weinig persoonlijke aanpak binnen school.

Gelukkig zag ik op UniC collega’s lol maken met kinderen, mogelijkheden onderzoeken en samen het onderwijs maken. We hebben leerlingen in teams kennis laten maken met de wereld buiten deschool en gezien dat ze energie kregen van dit contact. Het besef groeide, dat we samen meer te brengen hebben dan alleen, als het lukt om ieders kracht in te zetten voor het geheel. Ik ben me daarom steeds meer gaan toeleggen op het begeleiden van teamprocessen, o.a. aan de hand van Design Thinking.

Sinds zes jaar ben ik lerarenopleider. Ik heb dat met veel plezier aan de Universiteit Utrecht gedaan, waar ik heb gewerkt met inspirerende collega’s en studenten. Ik vind het mooi om het effect van een veilige groep, ontspannen coaching en toffe werkvormen te zien. Binnen deopleiding was innovatie nodig en hierin heb ik een actieve bijdrage mogen leveren. Een fijn aspect van opleiderswerk is ook dat ik veel scholen van binnen heb gezien en daarmee een scala aan ideeën en voorbeelden heb meegekregen.

Via NIVOZ mag ik de rol van opleider weer vervullen bij de EMPO (Educatieve Master voor Primair Onderwijs) aan de EUR, dit keer gevoed met extra kennis over de grootstedelijke context en wederom met een heerlijke groep studenten en collega’s.

Het creëren van onderwijsomgevingen waarin kinderen kunnen laten zien dat ze een mooie bijdrage kunnen leveren aan de wereld is mijn passie. Hoe kinderen worden begeleid, is een essentieel aspect van die onderwijsomgeving. Wat ik sterk vind van ons concept Pedagogische Tact, is dat het uitgaat van het unieke van mensen en van het moment. Empathie, mensen zien, speelt een centrale rol in mijn werk. Start met ieders behoeften, bevraag elkaar en puzzel daarna samen verder. Er blijkt vaak opeens heel veel mogelijk!

 

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief