Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

In de kinderschoenen: Opvoeden wanneer niets meer vanzelfsprekend lijkt - boekbespreking

28 mei 2025

Het boek 'In de Kinderschoenen'' van Karin Zegers-de Louw kwam voor NIVOZ-opleider Hanneke de Graaff op een goed moment. Ze las er haar eigen worsteling met opvoeden in terug en werd tegelijkertijd bemoedigd: de zoektocht is de weg. In een afwisseling van vormen stimuleert Karin voorbij de gebaande paden te kijken. Hoe houd je samen hoop en blijf je in beweging als weinig zeker is en het nieuws je om de oren slaat? Hanneke beschrijft wat dit boek voor opvoeders in brede zin kan betekenen.  

Ken je dat? Dat een gebeurtenis, boek of film op je pad komt precies wanneer je het kunt gebruiken? Die ervaring had ik sterk, omdat ik me de laatste tijd als moeder en docent zoekende voelde. Samen kiezen voor online of offline, supermarkt of boerderij, rust of inspanning, geven of nemen, helpen of zelf laten gaan... Het kwam allemaal langs in mijn dagelijks geklooi. Hoe fijn was het om mijn worsteling terug te lezen in de voorbeelden in dit boek en tegelijkertijd te worden bemoedigd: de zoektocht is de weg. Karin schrijft: “We willen onze kinderen houvast en zekerheid geven, maar hoe dat in de huidige wereld moet, ontdekken we tegelijkertijd met onze kinderen.”

‘In de Kinderschoenen’ beschrijft praktische en onderbouwde manieren om als opvoeder een nieuwsgierige houding te ontwikkelen en tegelijkertijd stevig genoeg in je schoenen te staan. Het richt zich met name op de situatie thuis, maar professionals in scholen kunnen dit boek ook goed gebruiken voor een ruimere blik op een pedagogische houding en pedagogisch handelen. Voor situaties met leerlingen op school, maar ook in gesprek met ouders, kunnen de reflectievragen en anekdotes nieuwe werelden openen. Ik lees in het boek een uitnodiging om als opvoeder samen met je kind moed te verzamelen en te zoeken naar alternatieven die levendiger maken, in plaats van gebaande paden te volgen die weinig energie opleveren. Daarbij zijn kaders óók belangrijk – want zonder weerstand is het onmogelijk je te leren verhouden tot de wereld. 

Met een frisse toon wijst Karin ons op gekke overtuigingen. Waarom is het bijvoorbeeld nodig om als opvoeder te bepalen wat goed is voor je kind? Of waarom zien we ons kind graag ‘succesvol'? Ze stimuleert ons om helderder naar onze gedachten te kijken en door sociale conventies heen te prikken, zodat er nieuwe ruimte ontstaat. Als lezer voel ik me serieus genomen en blijf ik tegelijkertijd aandachtig door de afwisseling in vormen: er zijn anekdotes, modellen, quotes, stukken theorie en links naar filmpjes, die logisch samenhangen maar ook los van betekenis zijn.  

De bronnen waaruit de auteur put, sluiten opvallend sterk aan bij de bronnen die wij als opleiders van NIVOZ gebruiken. Onder andere Otto Scharmer en Carol Dweck komen langs. Voor een opvoeding die meer recht doet aan kinderen en de wereld, is het verschil tussen een helpende houding thuis en op school allicht klein.  

De anekdote over het moment dat schoolwerk bij een tiener niet meteen prioriteit krijgt en het oordeel dat dan op de loer ligt bij ons als ouders, heb ik meteen thuis kunnen gebruiken. Ik kon echt nieuwsgierig zijn naar de aanpak van mijn kind. Het leverde een wereld van verschil op en een kind dat ietsje later zelf ervoor koos om aan de slag te gaan.  

Hanneke de Graaff is opleider bij NIVOZ en was daarvoor docent aardrijkskunde

De boeklancering van 'In de kinderschoenen' is op 27 juni. 
Meer informatie over Karin, haar boek en haar werk vind je hier

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief