"Wilde pedagogiek": wat is het en waarom is het van belang? - een boekverslag
17 december 2025
Bekentenis: het boek "Wild Pedagogies" van Bob Jickling et al. is ‘oud’ – het is bijna acht jaar geleden gepubliceerd....
Lees meer17 december 2025
Bekentenis: het boek "Wild Pedagogies" van Bob Jickling et al. is ‘oud’ – het is bijna acht jaar geleden gepubliceerd....
Lees meer15 december 2025
'De auteurs van het boek “Persoonsgerichte toekomstplanning in het onderwijs. Over hoorrecht, samenredzaamheid en veerkracht”...
Lees meer25 november 2025
In ons onderwijs en het streven naar kansengelijkheid richten we ons al snel op de toekomst. We denken kinderen te helpen door hen voor te bereiden...
Lees meer25 november 2025
Er is veel moed en vertrouwen nodig om de roep om voorspelbaarheid en controleerbaarheid te weerstaan en ‘onbestemde tijd’ in de...
Lees meer21 november 2025
Teacher artistry is niet iets van vandaag of gisteren, maar een onderstroom die al veel langer door de geschiedenis van het onderwijs loopt....
Lees meer12 november 2025
We leven in een onttoverde wereld waarin we voortdurend proberen om risico’s te vermijden en op zoek zijn naar zekerheid, de onmiddellijke...
Lees meer12 november 2025
Het boek Ecoliberalisme van Kees Klomp schetst een radicale koerswijziging voor onze economie en samenleving, vanuit ecologische verbondenheid...
Lees meer10 november 2025
Vorige week las lector Ingrid Paalman het boek 'Momo en de tijdspaarders' van Michael Ende in een ruk uit. Ze werd geraakt door de actualiteit...
Lees meer29 oktober 2025
Als intern begeleider zuchtte ik vaak over de vele ontwikkelingsperspectieven (OPP’s), statische overzichten waar niemand écht iets...
Lees meer28 oktober 2025
‘Ideeën die aanvankelijk veelbelovend klinken, verdwijnen in de maalstroom van de schooldag of lopen stuk op de vraag wie het allemaal...
Lees meer27 oktober 2025
Hoe kunnen we kinderen helpen om betrokken op de wereld te blijven, zonder zich te verliezen? In de inleiding van ‘Muzisch Meesterschap’...
Lees meer7 oktober 2025
In tijden van lerarentekort, werkdruk en onzekerheid over de positie en waardering van het leraarschap is de roep om ‘stevige’ leraren...
Lees meer24 september 2025
De complexiteit en toenemende verwarring in de wereld roepen fundamentele vragen op, ook in het onderwijs. In dat spanningsveld – aangejaagd...
Lees meer22 september 2025
Wat maakt een leraar werkelijk tot leraar? Het is een vraag die de pedagogiek al eeuwen bezighoudt. In Wat een leraar tot leraar maakt geeft...
Lees meer22 september 2025
Wat maakt een leraar werkelijk tot leraar? Het is een vraag die de pedagogiek al eeuwen achtervolgt en waar Joris Vlieghe in Wat een leraar tot...
Lees meer 3