Jelle Ris
docent, onderzoeker, co-auteur Biesta in de praktijk
Jelle Ris was vanuit zijn studie onderwijswetenschappen stagiair bij NIVOZ. Met Maartje Janssens en Bram Eidhof werkte hij aan het boek Wereldgericht onderwijzen - Biesta in praktijk dat in juli 2021 uitkwam. Hij was zestien jaar docent in het voortgezet speciaal onderwijs. Inmiddels is hij lerarenopleider. Hij doceert beeldende vorming aan de pabo van de Thomas More Hogeschool, en aan de lerarenopleiding van de Willem de Kooning Academie doceert hij vakdidactiek en pedagogiek.
De legende van Robin Hood, onder meer als symbool voor rebellie, vrijheid en solidariteit inspireert Jelle sinds zijn vroege jeugd. Na de middelbare school ontwikkelt hij zich aan de Willem de Kooning Academie als autonoom kunstenaar en creëert hij een mythisch, semi-autobiografisch alter-ego. Ook zijn uiterlijk staat in dienst van de kunst en zo loopt hij in trainingspak en met een lange mat in zijn nek trots door het Rotterdamse leven. Bevrijdende ervaringen in een periode vol existentiële spielerei.
Vervolgens gaat Jelle werken met streetwise pubers met leer- en gedragsproblemen op een vso ZMLK-school in Rotterdam-Zuid. Het intensieve maar ook dankbare werk inspireert hem. Als kunstenaar is hij zich bewust van de strijd met eigen beperkingen. En als leerkracht raakt hij geïnteresseerd in het organiseren van onderwijs. Tijdens de studie onderwijswetenschappen groeit zijn begrip van de wereld, onderwijs en zichzelf. Hij komt in aanraking met kritische theorie en -pedagogiek en komt thuis in een voor hem tot dan toe onbekende wereld.
De wens ontstaat om, toegerust met een creatieve geest en 16 jaar praktijkervaring, een schakelrol te vervullen tussen idealistische theorie en de dagelijkse onderwijspraktijk. Na een periode van grondige en vruchtbare innerlijke reflectie, is Jelle vol inspiratie aan de slag bij NIVOZ, de Thomas More Hogeschool en de Willem de Kooning Academie. Jelle is afgestudeerd met een scriptie over subjectiverend onderwijs. Een onderzoek dat hij ook na zijn studie voortzet in zijn praktijk als docent, zichzelf voedend met onderwijspedagogische theorieën en boeken.