Werkplaats 'Schoolleiders voor thuiszitters'
Kaders
Veel schoolleiders ervaren het omgaan met (het toenemende aantal) thuiszitters als een zeer uitdagende opgave. Dat heeft allereerst te maken met de complexiteit van de organisatie van de zorg voor thuiszitters. Afhankelijk van de casuïstiek zijn zowel zorg als onderwijs en/of justitie betrokken en ieder neemt zijn eigen kennis en kunde mee. Wie is verantwoordelijk? Wie neemt de regie? Hoe rijd je elkaar niet in de wielen? Vragen die ervoor zorgen dat het snel vinden passende oplossingen lang niet altijd goed lukt.
Wat brengt deze reeks jou als schoolleider?
We werken vanuit jouw individuele casuïstiek naar specifieke oplossingen.
- Na het volgen van deze reeks ben je in staat om vanuit praktijkgerichte kennis een steunende doch richtinggevende stem te bieden bij thuiszitterscasuïstiek, zowel voor je team als bij externen;
- Je kunt jouw handelingsruimte als schoolleider benoemen en je medewerkers de ruimte schetsen waarin zij verantwoordelijkheid mogen en kunnen nemen;
- Je verwerft kennis over de maatschappelijke opdracht van thuiszittersproblematiek waardoor je je eigen visie kunt formuleren en je toekomstige oordeel- en besluitvorming in casuïstiek versterkt wordt;
- Je versterkt je vaardigheden met betrekking tot vragen stellen, analyseren, interpreteren, beoordelen en interveniëren;
- Vanuit deze reeks zul je ruimte en vertrouwen gaan ervaren om – samen met je medewerkers – op zoek te gaan naar antwoorden op vragen die spelen in de specifieke casus;
- Je krijgt nieuwe inzichten op thuiszittersproblematiek aangereikt en handvatten om deze toe te passen in de praktijk;
- Je krijgt inzicht in of/hoe/in welke mate pedagogisch georiënteerde aandachtige betrokkenheid thuiszitters ondersteunt bij het terugvinden van de eigen kracht en plek in de wereld;
- Je krijgt inzicht in de kracht van de tussenruimte tussen zorg en onderwijs zodat je deze verbinding kunt versterken;
- Als jouw praktijk en vraag het toelaten werken we naar een hands-on pilot of experiment;
- Inclusief gastles dr. Lisette Bastiaansen over pedagogisch georiënteerde aandachtige betrokkenheid;
- Je kunt deelnemen aan de conferentie ‘Ode aan de Thuiszitter’ in begin 2026 (optioneel).
Praktisch: data, tijden en kosten
We faciliteren zes bijeenkomsten (woensdagochtenden) van een dagdeel, inclusief lunch. De tijden zijn 9:30 – 13:00 uur, in de periode van begin april tot en met eind juni 2025. We werken me maximaal negen schoolleiders uit het vo of vso. Hiermee garanderen we persoonlijke aandacht en het vergroot de effectiviteit op de probleemoplossing.
We maken gebruik van de praktijkruimte van STRONK, Heuvelstraat 9, in het Brabantse Dongen. Er is geen aanwezigheidsplicht. Zie hier een filmpje van STRONK. En website: www.stronkmaakt.nl
Data: 2 april, 23 april, 7 mei, 21 mei, 4 Juni en 18 juni.
Kosten: €2000,- per persoon. Het traject is vrijgesteld van btw-heffing
Wie zijn wij?
STRONK jeugdwerkplaats werkt samen met praktische (zorg)jeugd in de leeftijdscatagorie 14 t/m 23 jaar. We werken samen met jongeren, vaak thuiszitters aan producten en aan henzelf. Daarnaast werken we samen met toekomstige makers die concreet weten wat ze willen of die zich nog willen oriënteren in het technisch werkveld. Stronk levert maatwerk in opdracht van particulieren, bedrijven, profit- en non-profit organisaties. In onze werkplaats hebben we de mogelijkheid om te werken met hout, metaal, electronica en 3D-vormgeving. Stronk adviseert als allround maker, inspirator en zorgprofessional. Heb je een uitdagende opdracht en kom je er niet uit? Neem dan contact op.
Stichting NIVOZ sterkt leraren, schoolleiders, bestuurders en opleiders (onderwijsprofessionals) in de uitvoering van hun pedagogische opdracht. Wij beogen een kanteling in het bredere onderwijsveld (van een discours over opbrengst, rendement en prestaties, naar een pedagogischer onderwijsbeeld dat gaat over betekenis, ontwikkeling en verbinding.) NIVOZ staat voor breedvormend onderwijs, dat wereldgericht en inclusief is. We zien als opdracht voor het onderwijs dat jonge mensen zich verbonden voelen (met zichzelf, de ander en de wereld) en op verantwoordelijke manier in de samenleving staan. Het onderwijs is hiervoor een oefenplaats. NIVO heeft in de afgelopen jaren een netwerk opgebouwd van mensen die de thuiszittersproblematiek aan het hart gaat.
Begeleiders
Jorus Rompa is pedagoog, oprichter van en bestuurder bij stichting SRONK (Jeugdwerkplaats). Hij werkt dagelijks in de praktijk met thuiszittende jongeren en coördineert hun trajecten op het snijvlak van de jeugdwet, wet passend onderwijs, variawet en leerplichtwet. Jorus zit wekelijks om tafel met jongeren, ouders, gedragspsychologen, intern begeleiders, zorgcoördinatoren, mentoren, leerkrachten, hulpverleners, leerplichtambtenaren, kwaliteitsmedewerkers, jeugdwerkers, casusregisseurs en regiebehandelaren. Zijn affectie met fenomenologische- en geesteswetenschappelijke pedagogiek geeft dagelijks vorm en richting aan de missie om thuiszittende jongeren opnieuw een plek te laten vinden in de maatschappij.
Mark Jonkers is ingenieur, oprichter van en bestuurder bij stichting STRONK (Jeugdwerkplaats). Hij werkt dagelijks in de praktijk met thuiszittende jongeren en begeleid hen vanaf de werkvloer terug naar school of een (beschutte)werkplek. Zijn ervaringen met het bedrijfsleven combineert hij met de maatschappelijke opgave om jongeren tot wasdom te laten komen en een passende plek te laten vinden in de samenleving. Zijn pedagogische visie is gevormd uit brede praktijkervaring waarin makerschap, creativiteit, oriëntatie en introspectie de boventoon voeren.
Martijn Verhagen brengt het theoretisch pedagogisch perspectief vanuit de brede kennisbasis en netwerk van stichting NIVOZ met een filosofische blik. Hij is opgeleid als sociaal pedagogisch hulpverlener en filosoof en combineert een praktische aanpak met een overstijgende en kritische blik. Voor dit traject brengt Martijn naast zijn theoretische, pedagogische en filosofische blik, ook zijn jarenlange ervaring in de (justitiële) jeugdzorg in.
Delen: