Milio van de Kamp op NIVOZ-onderwijsavond in Utrecht: 'Voorbij de dominante normen: hoe verbind je je met elke leerling?'
Socioloog en universitair docent Milio van de Kamp treedt op woensdag 12 februari naar voren voor de vierde NIVOZ-onderwijsavond. Milio, zelf opgegroeid in complexe omstandigheden waaronder armoede, ondervond hoe het is om geen aansluiting te kunnen vinden op de universiteit. Met zijn boek 'Misschien moet je iets lager mikken, over sociale ongelijkheid, klassenmigratie en armoede' wist hij vele mensen te raken. Let op: ook deze avond vindt plaats op een schoollocatie, we zijn te gast bij het Utrechtse Leidsche Rijn College. De titel van Milio's verhaal: 'Voorbij de dominante normen: hoe verbind je je met elke leerling?' Hieronder lees je een inhoudelijke inleiding.
De NIVOZ-onderwijsavond met Milio van de Kamp is de vierde in een serie van zes. Ze zijn alle gelinkt aan het jaarthema: Verkeerd verbonden - Over hoe we elkaar weer kunnen vinden. Drie avonden zullen plaatsvinden in nauwe samenwerking met drie scholen van stichting NUOVO, op drie verschillende locaties in Utrecht. De andere twee onderwijsavonden zijn in het Rotterdamse Dokhuis, thuishaven van NIVOZ (zie overzicht onder).
Wil je deze Onderwijsavond in Utrecht als onderwijsprofessional (uit po, vo, mbo, hbo of onderzoekscontext) bezoeken? Een los kaartje kost €40. Bestellen kan hier. Wil je met een team of groep van minimaal 8 personen komen, dan is er korting mogelijk. Neem dan contact op met [email protected]
Locatie: Leidsche Rijn College (LRC), Maartvlinder 1-7, 3544 DA Utrecht.
De avond start om 19.30 uur (en duurt tot max 21.30 uur). De inloop is vanaf 19.00 uur.
Voorafgaand aan deze onderwijsavond kun je deelnemen aan een workshop die door NIVOZ-medewerkers Luis Duarte en Farida Yahyaoui wordt verzorgd: ‘Verbinding vanuit radicaal inlevingsvermogen’. Lees hieronder meer informatie over de workshop.
Lees ook ons recente interview met Milio, als voorbereiding op deze Onderwijsavond: 'Verbinding vanuit radicaal inlevingsvermogen als startpunt voor het bevragen van machtsverhoudingen'
Inleiding
Onderwijsongelijkheid heeft volgens onderwijssocioloog en universitair docent Milio van de Kamp niet te maken met de achtergrond die iemand heeft, maar met de normen die de dominante groep impliciet oplegt aan mensen die niet tot die groep behoren. Om als onderwijsprofessional de verbinding te kunnen maken met álle leerlingen en studenten en hen - ook als ze niet tot de dominante groep behoren - op pedagogische wijze te kunnen ondersteunen, is het van belang om te beschikken over culturele en klasse-competenties. Daarnaast is inzicht in de complexiteit rondom het ervaren van verbondenheid met de samenleving wanneer je in armoede bent opgegroeid erg belangrijk. En ook: welke rol kunnen onderwijs en leraren hierbij hebben?
Milio van de Kamp, zelf opgegroeid in complexe omstandigheden waaronder armoede, was de eerste in zijn familie die ging studeren. Hij heeft hierbij ondervonden hoe het is om geen aansluiting te kunnen vinden op de universiteit. Gevoed door zijn ervaringen heeft hij op de Universiteit van Amsterdam het programma ‘Baanbrekers’ opgezet, dat tot doel heeft eerstegeneratiestudenten een thuisgevoel te laten ervaren op de universiteit.
Workshop
Voorafgaand aan de onderwijsavond met Milio van de Kamp kun je deelnemen aan de workshop: ‘Verbinding vanuit radicaal inlevingsvermogen’.
In hoeverre ben je daadwerkelijk in staat om de ander te begrijpen? Begrijp jij écht wat het is om één van je leerlingen of studenten te zijn? Weet jij hoe de leefwereld van jouw collega er écht uitziet? Ook wanneer zij niet tot de dominante norm behoren?
Sommigen zullen zeggen dat een goed begrip van elkaar niet per se nodig is om goed onderwijs te ontwerpen en te verzorgen, maar hoe zou onderwijs eruitzien als de keuzes die je maakt, mede worden gemaakt vanuit het perspectief van de ander? Niet vanuit hetgeen jou beter lijkt voor de ander, maar vanuit radicale inleving in de ander?
Tijdens deze workshop onderzoeken we samen met jou hoe we het onderwijs een plek kunnen laten zijn voor iedereen en hoe jij hier in het kleine, maar ook in het grote verhaal verschil kunt maken.
Doe je mee?
De workshop vindt plaats van 16:30u-18:15u op het Leidsche Rijn College, de inloop is vanaf 16:15 uur.
Aanmelden kan via onze ticketshop.
Als je het boek van Milio nog niet gelezen hebt, is dat eventueel een mooie voorbereiding op de workshop en een waardevolle manier om je in te leven in een (heel) ander perspectief.
Aansluitend aan de workshop delen we graag een lichte maaltijd met jou.
-----
Overzicht van alle zes NIVOZ-onderwijsavonden
Voor meer informatie over de avonden, de sprekers en inhoud van de avonden verwijzen we naar de links die bij de betreffende avonden zijn geplaatst. Daar kun je ook doorklikken naar de kaartverkoop.
- 25 september 2024, in Driebergen, theater Maitland
Stijn Sieckelinck - pedagoog en lector Youth Spot Hogeschool van Amsterdam & Melvin Kolf - jongerenwerker en directeur-bestuurder Presikhaaf University - 'Pedagogisch verbinden in tijden van polycrisis. Door de ogen van een jongerenwerker en lector'. Meer info en tickets.
- 21 november 2024, in Rotterdam, Dokhuis
Tina Rahimy - politiek filosoof, spreker, schrijver en trainer, auteur ‘Verborgen verhalen' - 'Temperaturen van spreken: over ambigue leermeesters en onloochenbare inspiratoren'. Meer info en tickets.
- 15 januari 2025, in Utrecht, Stedelijk Gymnasium (USG)
Kees Klomp - programmamanager AGENCY! Hogeschool Windesheim en voormalig lector Betekeniseconomie. - 'De plek der moeite: hoe maak je hoopvol verbinding met de wereld?' Meer info en tickets.
- 12 februari 2025, in Utrecht, Leidsche Rijn College
Milio van de Kamp - socioloog en universitair docent Universiteit van Amsterdam, auteur ‘Misschien moet je iets lager mikken’ - 'Voorbij de dominante normen: hoe verbind je je met elke leerling?' Meer info en tickets.
- 3 april 2025, in Utrecht, Ithaka, locatie Daltonlaan
Sabrina Alhanachi - wetenschappelijk medewerker stichting NIVOZ, onderwijswetenschapper, gepromoveerd op cultureel responsief lesgeven. - 'Culturele responsiviteit: verbindend en bemoedigend' Meer info en tickets.
- 4 juni 2025, in Rotterdam, Dokhuis.
Hans Schnitzler - filosoof en voormalig docent geschiedenis, zelfstandig spreker en publicist over digitalisering, ethiek onderwijs en burgerschapsvorming. - 'Vorming in vloeibare en digitale tijden' Meer info en tickets.
Kaartverkoop
Losse tickets
- Een ticket kost 40 euro. Op de afzonderlijke aankondigingspagina's kun je losse kaarten kopen, per avond dus.
- Ben je student, dan kun je er voor 15 euro bij zijn.
Schoolteams (ook korting)
Wil je met een compleet schoolteam komen, van acht of meer personen, dan vragen we je contact op te nemen met ons Office Management, er is dan korting mogelijk. Je kunt mailen naar: [email protected] of bellen naar: 010 - 322 54 50.
Deelnemen en kosten? Maak gebruik van je eigen scholingsbudget!
Als leraar of docent kun je voor ‘professionalisering’ gebruikmaken van het jaarlijkse scholingsbudget. Dat bedrag ligt gemiddeld op 500 euro in primair onderwijs en is ongeveer 600 euro voor docenten in het voortgezet onderwijs). Voor een schoolleider ligt er 3000 euro klaar. Iedereen kan daar aanspraak op maken. De AOb heeft de afgelopen jaren afspraken gemaakt. Je leidinggevende of schoolbestuur zal je verder kunnen helpen.
Bekijk ook deze link: https://www.aob.nl/professionalisering/scholing-en-cao/
Geen live-streaming
- De onderwijsavonden zullen komend schooljaar niet worden gelivestreamd.
Delen: