Recensie: De ultieme gids voor transformatie van je school
13 juli 2022
Scholen hebben het steeds moeilijker om personeel te vinden. We hebben te maken met snel veranderende behoeften in de samenleving en het bedrijfsleven....
Lees meer13 juli 2022
Scholen hebben het steeds moeilijker om personeel te vinden. We hebben te maken met snel veranderende behoeften in de samenleving en het bedrijfsleven....
Lees meer6 juli 2022
Miranda Rijkers werkt op Ithaka, de Internationale Schakelklassen in Utrecht. De vacature voor teamleider bracht haar bij het traject Pedagogisch...
Lees meer 118 mei 2022
Op de NIVOZ-onderwijsavond van 9 december 2021, getiteld ‘Terug naar de bedoeling: een ontmoeting tussen visie, hart en de praktijk in...
Lees meer18 mei 2022
In 2020 werd Olga Onrust schoolleider op het Amsterdamse Zuiderlicht College, nadat ze drie jaar eerder als teamleider was binnengestapt. Het...
Lees meer11 mei 2022
In de NIVOZ-coalitie ontmoeten onderwijsprofessionals elkaar als ‘critical friends’. Janoes Vermeijden is één van hen....
Lees meer9 mei 2022
Johan Vervaart, ooit begonnen als docent Engels en Duits, zit al bijna veertig jaar in het onderwijs. De helft van die tijd werkt hij op het...
Lees meer22 april 2022
Negatieve krantenkoppen helpen het lerarentekort niet. Want wie wil werken in de hoek waar de klappen vallen? Wie wil werken in een sector die...
Lees meer 221 maart 2022
Na de zomer van 2022 zal Saga Driehuis starten, een school vanuit het Agora-concept. Henriëtte Albregts is de initiatiefnemer. Jan Jaap...
Lees meer 628 januari 2022
Schoolleider Anne-Mieke Bulters spreekt in deze NIVOZ-podcast over haar praktijk op de Werkplaats in Bilthoven, een school waarvan Kees Boeke...
Lees meer13 december 2021
‘Welk goed onderwijs past bij jou?’, is de vraag die schoolleider Jan Fasen stelt tegen het einde van de onderwijsavond. ‘Begin...
Lees meer8 november 2021
Aan het begin van dit schooljaar is er de noodkreet van de zorgcoördinator van het Cals College in Nieuwegein: ‘Het...
Lees meer 41 november 2021
‘Eerst moet je met leerkrachten werken aan wie ze zijn en hoe ze naar kinderen kijken,’ zegt Monica Diaconu, initiatiefneemster en...
Lees meer21 oktober 2021
Voor eerlijke kansen hebben we inclusieve leergemeenschappen nodig, met een focus op het hele kind. Dit stellen (oud-) bestuurder Joke Middelbeek...
Lees meer 230 juli 2021
Dominique Caniels schrijft een fabel over enkele obstakels in zijn werk en zijn weg naar nieuwe inzichten daarover. Hij overwint zichzelf en...
Lees meer 122 juli 2021
“Mijn stelling is dat co-creatie centraal moet komen te staan in burgerschapslessen. Zo geef je leerlingen namelijk op een energieke en...
Lees meer