Femmy Wolthuis
procesbegeleider en sparring partner voor professionele, lerende schoolorganisaties
Liefde voor mensen en de menselijke ontwikkeling. Dat is de rode draad in het leven van Femmy Wolthuis. Daarom werkt ze ruim 30 jaar in het onderwijs. Eerst in het hoger onderwijs, de laatste jaren in het basis- en voortgezet onderwijs vanuit haar bedrijf EduWijs. En vanuit In Mundo Coöperatie U.A., waarvan zij mede-oprichter is.
Als sparring partner, coach en trainer werkt zij samen met schoolleiders en –bestuurders en hun teams bij de ontwikkeling naar een professionele, lerende organisatie. “Hoe ontwikkelen we het leiderschap en de professionaliteit van onszelf en onze medewerkers op zo’n manier dat het onderwijs leerlingen voorbereid op een (ongekende) toekomst?” “Hoe geven we zinvol en betekenisvol onderwijs vorm, dat zich richt op de ontwikkeling van mensen met het oog op het welzijn van al het leven op aarde?” Vragen waar ze zich met hart en ziel voor inzet en waar ze veel plezier aan beleeft.
Ze vertelt: “In mijn werk verbind ik professioneel en persoonlijk leren met elkaar. De volgende opleiding en ervaring heeft mij gevormd:
• Mijn opleiding als sociaal wetenschapper heeft mijn analytisch vermogen gevormd en me geleerd de verbinding te leggen tussen theorie en praktijk. Ook heeft het me geleerd dat persoonlijk leiderschap een voorwaarde is om een positief verschil te maken en dat dit leiderschap kan worden ontwikkeld.
• De diverse opleidingen in Systemisch werken hebben mij bewust gemaakt van de verschillende niveaus en hun onderlinge samenhang op een school: het individu, de relaties tussen betrokkenen, de school als geheel en de school als onderdeel van de samenleving. Met kennis van wetmatigheden die ten grondslag liggen aan gezonde, vitale organisaties maak ik aanknopingspunten voor verandering zichtbaar.
• De opleiding in het werken met Theory U heeft mij geleerd hoe je als mens dienend kunt zijn aan het welzijn van het grotere geheel, hoe verandering van binnenuit een individu tot stand komt en hoe je dit proces in een groep kunt faciliteren.
• De opleiding Werken met het levensverhaal; biografisch werken in leven en loopbaan heeft mij instrumenten gegeven voor het leggen van een relatie tussen bezieling en intentie (binnenwereld) en resultaat (buitenwereld).
• De opleiding Waarderende Dialoog heeft mij geleerd in kaart te brengen wat werkt en dit te versterken in het proces van verandering. Daarmee komt energie vrij en zijn de betrokkenen eigenaar van de door hen gewenste verandering."