Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Govert-Jan de Vrieze

docent-onderzoeker HS Leiden en Penta Nova

Govert-Jan de Vrieze is docent-onderzoeker Hogeschool Leiden en Penta Nova

Zwei Seelen wohnen, ach, in meiner Brust,
Die eine will sich von der andern trennen:

Die eine hält, in derber Liebeslust
Sich an die Welt mit klammernden Organen;
Die andere hebt gewaltsam sich vom Dust
Zu den Gefilden hoher Ahnen.

―Goethe, Faust I, v1112-1117

Ook ik beweeg mij onophoudelijk in de spanning die Faust bezong. Het verlangen naar kennis en inzicht voerde mij langs filosofie, geneeskunde und leider auch Theologie. Daarna wendde ik me tot de wereld mit klammernden Organen en werd verpleegkundige, maar vooral ook vader van vier prachtige kinderen.

Inmiddels werk ik nu een kleine tien jaar in het hoger onderwijs, waar de twee zielen in mijn borst voortdurend om voorrang blijven strijden. En daarom doe ik graag veel verschillende dingen tegelijk―onderwijs ontwikkelen en aansturen, studenten begeleiden, en over dat alles denken, spreken en schrijven. Ik doe dat aan Hogeschool Leiden en bij Penta Nova, academie voor schoolleiderschap.

Als docent-onderzoeker verdiep ik mij vooral in de betekenis van het niet-weten en onzekerheid als onderdeel van het professionele handelen. Mede daarom ben ik betrokken bij de onderzoeksgroep rondom de betekenis van onzekerheidsvaardigheid van lectoraten Changemanagement (Haagse Hogeschool) en Designing the Future (Fontys Hogeschool).

In de wereld van vandaag worden we geconfronteerd met onzekerheid. De opwarming van de aarde zal doorgaan, verstorende effecten van klimaatverandering zijn onvermijdelijk. Kinderen worden geboren in een wereld waarin oude verhalen in hoog tempo worden gedeconstrueerd. We worden geconfronteerd met een waardencrisis die het steeds moeilijker maakt om te onderscheiden wat werkelijk belangrijk is. Wie kies je om te zijn? Hoe doe je het goede in tijden van onzekerheid?

Er is grote behoefte aan gesprekken over de toekomst van het onderwijs in de context van onzekerheid en toenemende complexiteit. Onderwijs kan mensen helpen na te denken over wat voor soort aanpassing mogelijk of nodig is. Die verkenning is een uitdagend en altijd ook persoonlijk proces.

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief