Farida Yahyaoui
NIVOZ onderzoek & ontwikkeling
Farida Yahyaoui werkt als wetenschappelijk medewerker voor stichting NIVOZ, waarbij zij haar jarenlang opgebouwde ervaring en expertise met de onderwijspraktijk meebrengt om de verbinding tussen wetenschap en praktijk te leggen.
De ambitie van Farida om een antwoord te bieden op maatschappelijke uitdagingen heeft zich als een rode draad door haar loopbaancarrière verweven. Zo lang als zij zich kan herinneren heeft zij zich willen inzetten voor de kwetsbaren in de samenleving. Lange tijd dacht ze dit als advocate te zullen doen, hetgeen haar bij de studie Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit van Tilburg heeft gebracht. Met name de rechtsgebieden waarbij de (rechts)positie van kinderen en jongvolwassenen in het geding waren, hadden haar interesse.
Alhoewel een carrière in de advocatuur haar na haar afstuderen niet bleek te passen, bleef haar affiniteit voor jongeren onveranderd. Dit heeft Farida in combinatie met haar passie om aan een rechtvaardige samenleving te werken uiteindelijk gebracht naar wat zij als één van de belangrijkste hoekstenen van de maatschappij ziet: het onderwijs.
In professioneel opzicht heeft Farida zich vanuit diverse podia met onderwijs beziggehouden, hetgeen haar in staat heeft gesteld om het onderwijs op vrijwel alle niveaus en vanuit meerdere perspectieven te leren kennen. Haar expertise ligt op het vlak van project- en methodiekontwikkeling en implementatie met de focus op grootstedelijke context. De thema’s die haar nadrukkelijke interesse hebben zijn diversiteit en kansen(on)gelijkheid. Ze gelooft in een holistische benadering van leerlingen en studenten waarbij hun talenten en competenties leidend zijn. Als wetenschappelijk medewerker wilt zij onder andere verkennen wat een dergelijke holistische benadering van ons onderwijs vraagt.
Naast haar meer verdiepende werk vanuit NIVOZ, houdt Farida graag binding met de praktijk. Vanuit het Socium Instituut ontwikkelt en verzorgt zij dan ook met veel passie en plezier trainingen en workshops op het (snij)vlak van onderwijs en arbeidsmarkt.