Wouter Modderkolk
docent vo, onderzoeker, pedagogisch troubadour
Wouter Modderkolk is werkzaam als docent economie en decaan aan de Stichtse Vrije School in Zeist, daarnaast is hij als onderwijsonderzoeker verbonden aan de Hogeschool Leiden en de Erasmus Universiteit.
Wouter benadrukt in zijn werk de noodzaak om het meetbare – zoals examenresultaten – te verbinden met bredere pedagogische doelen in het onderwijs. In zijn promotieonderzoek gaat hij in op de vraag hoe leraren invulling geven aan enerzijds de kwalificatieopdracht, maar anderzijds ook aan de brede vormende opdracht van het onderwijs en wat schoolleiders kunnen doen om congruentie tussen de pedagogische opdracht van het onderwijs en het pedagogisch-didactisch handelen in de klas te versterken.
Sinds 2022 voert Wouter promotieonderzoek uit in samenwerking met de Erasmus Universiteit en Rotterdam. Hij wordt hierin begeleid door prof. dr. Menno Fenger, hoogleraar bestuurskunde en dr. Aziza Mayo, directeur onderzoek & ontwikkeling van Stichting NIVOZ.
Het doel van het onderzoek is inzicht te geven in hoe leraren in het voortgezet onderwijs breed-vormend pedagogisch-didactisch handelen kunnen vormgeven en hoe leiderschap en professionele ruimte dit kunnen versterken. Dit wordt onderzocht door middel van een mixed methods benadering: kwantitatieve enquêtes gevolgd door kwalitatieve casestudies.