Aziza Mayo
Onderzoek & Ontwikkeling bij NIVOZ
Dr. Aziza Mayo geeft als wetenschappelijk directeur inhoudelijk leiding aan stichting NIVOZ. In haar werk bij NIVOZ geeft zij leiding aan onderzoekstrajecten (pijler Onderzoek & Ontwikkeling) waarin met en door scholen, schoolleiders en lerarenopleidingen gewerkt wordt aan het versterken van de pedagogische dimensies van het onderwijs en leiderschap. Ze participeert in het Whole Child Development-programma (WCD), waar ze verantwoordelijk is voor het onderzoeksprogramma en het team van programmaonderzoekers leidt. Daarin werkt ze nauw samen met Willemijn van Woerkum, die de verantwoordelijkheid voor het totale WCD-programmamanagement draagt.
Aziza is opgegroeid in Bergen waar zij op de Adriaan Roland Holst (Vrije) School heeft gezeten. Na haar studie pedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam, promoveerde ze in 2004 bij deze universiteit op onderzoek naar manieren van samenwerken tussen moeders en jonge kinderen en hoe kinderen hierdoor kennis en vaardigheden ontwikkelen. Na haar promotie werkte ze vier jaar als onderzoeker en Universitair Docent bij de afdeling Orthopedagogiek van de Universiteit Utrecht. Daar deed ze onderzoek naar taalontwikkeling bij Turkse, Marokkaanse en Nederlandse peuters en kleuters, gaf onderwijs in de Bachelor- en Masteropleidingen en was copromotor van twee promovendi.
Sinds 2008 was Aziza als onderzoeker verbonden aan het Effective Pre-School, Primary and Secondary Education Project bij het Institute of Education van de University of London. Binnen dit onderzoeksproject deed zij in opdracht van het Engelse Ministerie van Onderwijs onderzoek naar onverwachts schoolsucces van kinderen uit gezinnen met zwakke sociaaleconomische posities in de Engelse samenleving. Hierover schreef zij o.a. het boek ‘Social class and educational inequality. The roles of parents and schools’.
Als lector Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs aan de Hogeschool Leiden (tot 2022) - haar laatste functie elders - beoogde Aziza Mayo met haar onderzoekers de onderliggende waarden en opbrengsten van het vrijeschoolonderwijs inzichtelijk te maken.