Literatuur opleidingen
Dit is de literatuur die gebruikt wordt in de NIVOZ-opleidingen. Er is een aantal boeken dat bij een traject is inbegrepen. De informatie daarvoor lees je op de verschillende trajectpagina's.
- Pedagogische tact. Op het goede moment het juiste doen, óók in de ogen van de leerling (2013). Onder redactie van Luc Stevens en Geert Bors en met medewerking van veel leraren en betrokkenen. Uitgever Garant.
- Weten wat te doen wanneer je niet weet wat te doen. Pedagogische sensitiviteit in de omgang met kinderen (2014). Max van Manen. (vertaling Geert Bors)
- De gemotiveerde leerling (2011). Geert Bors & Luc Stevens (red). M.m.v. Korine van Grunsven en Jantine van der Weegh. Uitgever Garant.
- Leraar, wie ben je? (2007). Luc Stevens, red. Met bijdragen van Geert Kelchtermans, Joseph Kessels, Fred Korthagen, Harry Kunneman, Eelke Wielinga en Luc Stevens. Uitgever Garant.
- De essentie van Theorie U. Kernprincipes en toepassingen (2018). Otto Scharmer. Uitgever Christofoor.
- Ik ben ook een mens. Opvoeding en onderwijs aan de hand van Korczak, Dewey en Arendt (2017). Joop Berding.
- Vrede kun je leren (2017). David van Reybrouck. Uitgever; De Bezige bij.
- R zijn als leider (2018). Hartger Wassink. Uitgever Kloosterhof Neer.
- Verlangen naar verbinding. Er bij horen en de moed om alleen te staan (2018). Brené Brown. Uitgever Lev.
- Omwenteling. Van mensen, organisaties en samenleving (2017). Jan Rotmans.
- De terugkeer van het lesgeven (2018). Gert Biesta. Uitgeverij Phronese.
- Tijd voor Pedagogiek (oratie Gert Biesta 2018). Download.
- Pedagogiek: De plicht om weerstand te bieden (2016). Philippe Meirieu. Uitgeverij Phronese.
-
Emergent Teaching. A Path of Creativity, Significance, and Transformation (2013). Sam Crowell.
-