‘We moeten ons samen inspannen voor een goede toekomst’
6 februari 2023
Lisette Bastiaansen bevraagt docent/filosoof Frederike de Jong over haar boek 'Kiezen voor wat van waarde is: Van feiten gebaseerd naar ethisch...
Lees meer6 februari 2023
Lisette Bastiaansen bevraagt docent/filosoof Frederike de Jong over haar boek 'Kiezen voor wat van waarde is: Van feiten gebaseerd naar ethisch...
Lees meer2 februari 2023
‘Op het moment dat je je bewust wordt van het feit dat er iets is als Whole Teacher Development, dan moet je gewoon je hele curriculum...
Lees meer27 januari 2023
Patrick van der Bogt – docent in het hbo - schijft een Ode aan het boek. ‘Boeken bevatten scènes die iets zeggen wat jou niet...
Lees meer21 januari 2023
Erwin Bolt is een jonge schoolleider (36) op basisschool De Globe in Amsterdam Nieuw-West, daar waar zo’n 300 leerlingen en dertig leerkrachten...
Lees meer16 januari 2023
Een tijd geleden las onderwijsadviseur Hartger Wassink met een groep schoolleiders het boek ‘Wereldgericht onderwijs’ van Gert Biesta....
Lees meer13 januari 2023
Op het gevaar af dat hij wordt weggezet door een deel van het onderwijspubliek en ‘professionele volgers’ van NIVOZ besluit Rob van...
Lees meer 212 januari 2023
Wat betekent dat precies, troost vinden? Merel Boon nodigt zichzelf en anderen uit om samen te komen rondom het begrip troost en gevoed door...
Lees meer12 januari 2023
‘Vertroostingen’, het laatste boek van Dirk de Wachter, deed ook bij Ron van Es het besef opklinken van deze diep menselijke behoefte....
Lees meer11 januari 2023
Een bezinning aan de start van 2023: kunstdocent Bart Keer stelt de vraag waar we het allemaal voor doen: de leerlingen natuurlijk. 'Eigenlijk...
Lees meer 19 januari 2023
Leven met wat er is. Werken met dat wat er komt. Zijn met de mensen met wie je bent. Een nieuw jaar. 2023 is begonnen. Sandra van Kolfschoten...
Lees meer4 januari 2023
‘Bied jonge mensen avonturen aan en ze gaan aan.‘ Koen Vos (65) heeft als boegbeeld van het praktoraat Brede Vorming bij ROC Friese...
Lees meer 130 december 2022
Koen Wessels schrijft maandelijks (journaling) over zijn onderwijspraktijk, als onderzoeker-docent op de Academy of Hope aan de Universiteit...
Lees meer29 december 2022
Hoe kunnen de relaties in het onderwijs relaties van oprechte ontmoeting worden, in plaats van relaties van ‘ik weet dit en geef dat aan...
Lees meer21 december 2022
Op vrijdag 25 september jl. nam Aziza Mayo officieel afscheid als lector Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs aan de Hogeschool van Leiden. In...
Lees meer21 december 2022
Wat vraagt breedvormend onderwijs van het opleiden van leraren? In deze NIVOZ-podcast laten Hieke van Til en Nynke Verdoner hun licht schijnen...
Lees meer