✨ Wat blijft hangen
11 juli 2025
Ine van Vuuren werkt als locatiedirecteur op een school voor speciaal onderwijs (cluster 2). Ieder jaar bekijkt ze met haar team een diapresentatie...
Lees meer 211 juli 2025
Ine van Vuuren werkt als locatiedirecteur op een school voor speciaal onderwijs (cluster 2). Ieder jaar bekijkt ze met haar team een diapresentatie...
Lees meer 22 juli 2025
‘We remember the teacher, not the content,’ zegt Sam Crowell ergens halverwege het gesprek. Het is een ogenschijnlijk eenvoudige...
Lees meer27 februari 2025
Op het symposium ‘Pedagoog in de Samenleving’ van Fontys Hogeschool keken de sprekers, waaronder Micha de Winter, niet alleen naar...
Lees meer 224 februari 2025
Op vrijdag 14 februari werd in een vol Dokhuis de Nederlandse vertaling van het boek 'Brief aan de beginnende leraar' van Philippe Meirieu...
Lees meer30 oktober 2024
"Pedagogiek moet altijd het vertrekpunt zijn bij het maken van keuzes over de inzet van AI". De opkomst van artificiële intelligentie...
Lees meer16 oktober 2024
In de nieuwste aflevering van de Nivoz-podcast over AI en onderwijs gaat Jelle Ris, zelfbenoemd "pedagogisch troubadour", hierover...
Lees meer26 juni 2024
Jaren geleden kreeg leraar Bart Heeling te horen dat er een meisje met selectief mutisme in zijn groep 6 zou komen. Hoewel de directeur aangeeft...
Lees meer2 april 2024
Op de Onderwijsavond van 17 april staat het werk van de Duitse pedagoge, lerarenopleider en auteur Beate Letschert centraal en wordt de vertaling...
Lees meer8 maart 2024
In deze reportage – een ingedikte versie uit een hoofdstuk uit het boek Speelruimte voor identiteit - duiken we met de auteurs Femke Kaulingfreks...
Lees meer16 februari 2024
Wat vraagt het van leraren, scholen, en het opleiden van leraren om breedvormend onderwijs te verzorgen voor álle kinderen, vanuit een...
Lees meer 214 februari 2024
We worden de wereld ingezogen, leren onszelf ertoe te verhouden, ermee in verbinding te komen en verantwoordelijkheid te nemen, onze plek te...
Lees meer16 januari 2024
Martin Schravesande kwam de afgelopen twaalf jaar in contact met pubers.. Die ontmoetingen beschrijft hij in het boek, De onderhuidse leraar,...
Lees meer 210 januari 2024
Verbinding en verbondenheid, wat is het verschil? Leraar en onderzoeker Haitske de Visser gaat in op de actiegerichtheid van verbinding en laat...
Lees meer9 januari 2024
Martin Schravesande kwam de afgelopen twaalf jaar in contact met veel verschillende pubers. Die ontmoetingen beschrijft hij in het boek, De onderhuidse...
Lees meer19 december 2023
Op zijn 35ste ontdekte Martin Schravesande het onderwijs en zo kwam hij de afgelopen twaalf jaar in contact met pubers. Eerst in het hoger beroepsonderwijs,...
Lees meer 2