Hoe een onmogelijke selectie het onderwijs ondermijnt
22 mei 2023
'Het is belangrijk dat je als leerling op een passende plek terechtkomt. Een plek die aansluit bij je talenten, wensen en toekomstplannen....
Lees meer 222 mei 2023
'Het is belangrijk dat je als leerling op een passende plek terechtkomt. Een plek die aansluit bij je talenten, wensen en toekomstplannen....
Lees meer 210 mei 2023
'Ik heb een beetje een onderwijs- en instantiedepressie vandaag, geloof ik,' schrijft Sandra van Kolfschoten. Ze mailt over iets dat...
Lees meer5 mei 2023
Tjitske, Merlijn, Anouk, Karin en Martijn - de opleiders bij NIVOZ - vertellen in persoonlijke filmpjes over hun eigen onderwijspad en raken...
Lees meer5 mei 2023
'We zijn als leraar geneigd ons altijd achter een zeker weten te verschuilen of juist naar een weten te zoeken. En onze eigen ervaring niet...
Lees meer1 mei 2023
Levensbeschouwing wandelt op allerlei manieren de school binnen. Soms wordt het als een verrijking ervaren, maar niet zelden ook als probleem....
Lees meer20 april 2023
We moeten in het onderwijs op zoek naar speelruimte – zo bepleit Jaap Kleinpaste, in lijn met de publicaties van Rob Martens en een recent...
Lees meer 514 april 2023
Jelle Ris zoekt in deze NIVOZ-podcast onderzoeker Floor Basten op. Haar publicaties over het posthumanisme zijn voor hem mind blowing. ‘Omdat...
Lees meer13 april 2023
Eric Mijnster en Marco Martens vonden hun eigen stem, hun plek en de flow vooral na en buiten schooltijd. Toch kwamen ze – tot hun eigen...
Lees meer11 april 2023
Het mede door NIVOZ in gang gezette Whole Child Development-programma (WCD [1]) gaat over de ontwikkeling van breedvormend onderwijs voor het...
Lees meer11 april 2023
‘Een kind heeft jou nodig om zichzelf te valideren, om zichzelf op waarde te leren schatten.’ vertelt Anouk Liebrand, opleider van...
Lees meer6 april 2023
‘Elk kind heeft er recht op dat er tenminste een iemand is die nooit zal loslaten en die dus altijd voor hem zal gaan,’ vertelt Karin...
Lees meer16 maart 2023
We mogen meer oog hebben voor machtsongelijkheid, zeker als het om jongeren gaat. De Braziliaanse pedagoog Paulo Freire kan ons daarbij goede...
Lees meer14 maart 2023
Theaterdocent en schrijfster Anouk Saleming zoekt naar taal om de ander en het andere te naderen. 'Ik weet niet hoe, maar ik weet dat het...
Lees meer12 maart 2023
‘Waar leef je voor? Die hele grote vraag begint steeds normaler te worden,’ vertelt Stephanie Reijntjes in deze speciale NIVOZ-podcast....
Lees meer7 maart 2023
Elke dag begroeten duizenden leraren hun leerlingen in de school. Ze bemoedigen hun leerlingen, ze stellen ze gerust, ze bieden hoogwaardig onderwijs...
Lees meer