'Het leerlingenparlement is al acht jaar een begrip in de school én in de buurt'
16 november 2013
In het Drentse Balinge is anderhalf jaar terug de fusieschool De Wenteling geopend, een combinatieschool van 't Broekhoes en De Tille (Witteveen). Het gebeurde op verzoek van de ouders, waardoor de nieuwe school uit ongeveer 80 leerlingen bestaat. Daar hebben ze het beste van twee werelden bewaard, zoals het werken met een Leerlingenparlement. Oud-leraar Mathijs ter Bork vertelt over de verkiezingen, de campagnes van de kinderen , de kwesties die ter sprake worden gebracht en de oplossingen die zijn gevonden. 'Het parlement is een begrip geworden voor de school en in de buurt waar de school staat.'Op De Wenteling zitten tachtig leerlingen. Bovenschoolse directeur Jos van Kimmenade heeft gegarandeerd dat de school minimaal acht jaar open blijft.
Op jenaplanschool ‘t Broekhoes werd al sinds 2005 met een leerlingenparlement gewerkt. "Kinderen die graag 'minister in het parlement' wilden worden, konden zich beschikbaar stellen en gingen campagne voeren," zo vertelt oud-leraar Mathijs ter Bork. "Er worden posters gemaakt, met daarop punten die ze willen aanpakken. Vaak wordt zo'n poster voorzien van een mooie slogan als ‘Wees slim, stem op Jim’."
Ter Bork - inmiddels alweer enige tijd werkzaam is op OBS De Lindelaar in Westerbork - was ruim zeven jaar groepsleerkracht (groep 3, 4, 5) op ’t Broekhoes. Hij spreekt er nog vol enthousiasme over. "Voor mij als groepsleider en begeleider van het parlement was het ieder jaar weer spannend. Op de dag van de verkiezingen hielden de kandidaten een speech voor de hele school. Vervolgens mochten alle kinderen stemmen op de kandidaat die zij het meest geschikt vonden om minister te worden. Zo kreeg bijvoorbeeld een meisje veel stemmen van kleuters, omdat ze in de speech aangaf dat zij vissen voor deze groep wilde regelen."
Het was fijn om te zien dat er altijd ook een paar ‘verrassingen’ tussen zaten; kinderen van wie ik zelf in eerste instantie niet verwacht had dat ze genoeg stemmen zouden krijgen, maar dankzij de goede actiepunten en de goede speech toch gekozen werden. Voor mij een bevestiging dat kinderen goed kunnen bedenken wat ze belangrijk vinden en ze niet zomaar stemmen op vriendjes of vriendinnen.
Voetbalveld
Aan het begin van het nieuwe schooljaar startte het nieuwe leerlingenparlement met de vergaderingen. Iedere minister heeft zijn eigen taak, maar tijdens de vergaderingen is de gehele raad bij elkaar. De vergaderingen worden begeleid door een groepsleider.
"Tijdens de eerste vergadering stellen we de ‘grondwet’ van het leerlingenparlement vast. Hier staan afspraken en functieomschrijvingen in. Eventuele aanpassingen worden gemaakt en vervolgens kan het parlement aan de slag met de actiepunten. Ieder kind maakt een top drie met belangrijkste actiepunten, om vervolgens te stemmen over het eerste punt wat ze gaan behandelen."
"Het is mooi om te zien hoe dan de gekozen bovenbouwers rekening houden met de midden- en onderbouw. Zo regelde het leerlingenparlement van enkele jaren geleden twee ijzeren doeltjes voor de jongere kinderen die niet op het voetbalveld aan de overkant van de doorgaande weg mogen spelen. Deze doeltjes waren erg prijzig en om genoeg geld te krijgen organiseerden ze eerst een grote rommelmarkt, waar honderden bezoekers op af kwamen. Dit bracht genoeg geld in kas om er lange tijd mee vooruit te kunnen."
Het leerlingenparlement van het jaar daarna vond dat er ook lijnen moesten komen op het nieuwe voetbalveld. De bal kwam namelijk steeds in het fietsenhok, terwijl er voor de andere kinderen nu soms erg weinig ruimte overbleef. De ministers zochten op internet naar goede betonverf en schilderden daarna samen met een groepsleider de lijnen op het schoolplein. Omdat de bal vaak in het weiland of op de doorgaande weg terechtkwam, besloot het leerlingparlement van 2011-2012 vervolgens om ballenvangers achter de doelen te regelen. Advertenties werden opgesteld en geplaatst. Ook werden er ouders ingeschakeld om netten en palen te bemachtigen.
Toiletten
Een ander steeds terugkomend actiepunt van het leerlingenparlement was het ‘pimpen van de wc’s’. "De wc’s van onze school waren erg verouderd en bovendien klaagden de kinderen vaak over stankoverlast op de toiletten. Na een telefoongesprek met de gemeente kregen de kinderen te horen dat de toiletten nog niet afgeschreven waren. Voor sanitair bestaat er een vervangingstermijn van ongeveer 35 jaar en ze waren pas 30 jaar oud. Het probleem bleef bestaan en er bleek geen mogelijkheid voor verbouwing of renovering. De kinderen bleven echter met grote regelmaat terug komen met het punt, omdat ze er toch iets aan wilden doen."
"Als groepsleider vond ik dit een lastig actiepunt. Het regelen van goede sanitaire voorzieningen vind ik geen actiepunt voor kinderen. Toch waren de kinderen standvastig genoeg om me te overtuigen dat er iets moest gebeuren. Na een gesprek met mijn collega’s en de ouderraad bleek de ouderraad wel nieuwe toilletten te willen bekostigen. De kinderen en de school zouden zorgdragen voor goede verf met een coatinglaag om de voegen mee in te smeren, zodat de stank zou verdwijnen."
"De kinderen waren dolenthousiast en gingen meteen op zoek naar een geschikte verfleverancier. Na een korte zoektocht werd deze gevonden en hoefde alleen de kleur nog maar te worden bepaald. Het bleek lastig te zijn om een kleur te kiezen, omdat kleine potjes met verschillende kleuren erg duur waren. Toch wilden ze wel een aparte kleur voor de jongens en de meisjes. Tenslotte besloten ze om alle kinderen te laten stemmen over een aantal overgebleven kleurenopties. Uiteindelijk is er gekozen voor drie verschillende kleuren.
De kinderen konden beginnen: de toiletten werden gepimpt, waardoor alles er weer als nieuw en super hip uit zag. De boel werd ingepakt met kranten en een officiële opening voor de hele school volgde kort na de afronding van het project. Nog steeds zijn de kinderen supertrots op de gepimpte wc’s. Als de kinderen de school aan gasten laten zien, is de toiletgroep het eerste dat zij te zien krijgen. Ook de toenmalige voorzitter van de PO-raad, mevrouw Kete Kervezee ontkwam hier niet aan.
Trots
In de afgelopen acht jaren heeft het leerlingenparlement veel geregeld voor de school. Ik zou nog tientallen activiteiten kunnen beschrijven die de kinderen hebben aangepakt, zoals een petitie voor het behoud van de bibliobus, het organiseren van spelletjesdagen voor de hele school, het kopen van zitzakken en vissen voor alle groepen en het regelen van verkeerspoppetjes aan de straat en bankjes om het schoolplein. Het parlement is een begrip geworden voor de school en voor de buurt waar de school staat.
Het leerproces dat heeft plaatsgevonden bij de kinderen, in de omgeving, maar vooral ook bij mijzelf beschouw ik als erg waardevol. Ieder jaar ben ik trots op deze groep kinderen, die zelfs in hun vrije tijd met volledige inzet allerlei dingen regelen voor de school en de schoolomgeving.
Tijdens de Drentse Rijwielvierdaagse van afgelopen jaar zag ik kinderen die vroeger minister in het leerlingparlement waren geweest, toiletten schoonmaken om geld in te zamelen voor de jeugdsoos. Deze zelfstandige, sociale en initiatiefrijke pubers maken me trots; zij vormen de basis voor een mooie toekomst.
Mathijs ter Bork was ruim 7 jaar groepsleerkracht van groep 3, 4, 5 op ’t Broekhoes in Balinge, maar is inmiddels werkzaam op OBS de Lindelaar in Westerbork. Hij werd in oktober 2010 verkozen tot leraar van het jaar in het Primair Onderwijs.
@mathijsterbork
Reacties