Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Geert Bors

zij-instromer, Mensenkinderen, vml. NIVOZ


Sinds 2006 tot aan de zomer 2020 was journalist Geert Bors - afgestudeerd in de Engelse taal- en letterkunde en met enige jaren onderwijservaring - werkzaam voor het NIVOZ. Zijn schrijfwerk en redactietaken boden hem de gelegenheid zich te verdiepen in en te engageren met belangrijke thema’s op een manier die in de journalistiek niet altijd mogelijk is. Inmiddels is Geert zij-instromer in het basisonderwijs, in bijzonder het Jenaplan-onderwijs. Hij is al enige jaren hoofdredacteur van het magazine Mensenkinderen, het orgaan van de Jenaplan-vereniging.

Hieronder vind je een korte profielschets van eigen hand en een aantal blogs en artikelen.

In één van Geerts favoriete films, Adaptation (2002), stapt een journaliste van het mondaine blad The New Yorker door de zompige wetlands van Florida. Ze volgt er een wereldvreemde, maar bevlogen orchideeënstroper. De journaliste is één en al fascinatie voor hoe een mens zo gedreven kan zijn, zich zo kan storten op één detail van de grote wereld en er zijn levenswerk van kan maken. Maar ploeterend door het heupdiepe moeras – zeker als de kenner de weg uit de alligatorrijke wateren ook niet meer lijkt te weten – komt de irritatie. Zij scheldt op zijn beperkte blik; hij vraagt fijntjes of ze ook iets verzamelt, of ze ook ooit ergens passie voor gevoeld heeft. Of dat ze altijd alleen maar achter mensen aangaat, die het leven wél aangaan.

Adaptation gaat over de leefwereld van die orchideeënjager, over de journaliste die een briljant boek over hem schrijft, en over een scriptschrijver die haar boek tot een film moet zien te maken. Kortom, het is een film over het vertalen van belevingswerelden naar telkens nieuwe vormen, die passen bij het medium en het beoogde publiek. Of die wereld van transities het echte leven is, weet Geert niet, maar precies in die ruimte bevindt hij zich het liefst.

In Geerts visie gaat schrijven – vergelijkbaar met onderwijs – over het begrijpen en doorvoelen van wat er in de ene context gezegd wordt én over het doorgronden van het publiek, waarvoor je het vertaalt. Of hij nou bezig is met een boek over motivatietheorieën of Pedagogische Tact. Of op reportage is op een school. Of schrijft aan de biografie van een kunstenaar-pedagoog en zijn alternatieve ‘pretpark’, waar kinderen zelf professionele zagen en lasapparatuur mogen bedienen. In de NIVOZ-principes van empathie, engagement, tact en relatie vindt Geert grote herkenning.

Geert is afgestudeerd in de Engelse taal- en letterkunde. Hij deed onderwijservaring op als juniordocent aan het University College London, in het ouderenonderwijs en op middelbare scholen. Naast zijn studie ontwikkelde Geert zijn interesse in journalistiek. Hij begon als radiomaker en redacteur van het universiteitsblad, voordat hij freelance journalist werd in het kielzog van het PhD-onderzoek van zijn vriendin in Aboriginal Australië en Denemarken, van waaruit hij publiceerde in onder andere Zin, Kijk, De Standaard (B) en The Age (AU). Terug in Nederland schreef Geert voor verschillende uitgeverijen. Zijn redactietaken bij het NIVOZ bieden hem de gelegenheid zich te verdiepen in en te engageren met belangrijke thema’s op een manier die in de journalistiek niet altijd mogelijk is.

Geert is sinds herfst 2015 hoofdredacteur geworden van Mensenkinderen, het blad van de Jenaplan-vereniging. Sinds enige jaren zit hij ook aan tafel bij de NIVOZ-denktank, waar hij datgene wat onderzocht is en wordt, vertaalt naar expliciete NIVOZ-publicaties.

 

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief