We voelen onmacht, ook in het onderwijs. Wat hebben we nu te doen?
21 januari 2025
De onmacht als emotie lijkt zich in deze tijdgeest meester te maken van jongeren én volwassenen. Oorlog, klimaatcrisis, vluchtelingen,...
Lees meer21 januari 2025
De onmacht als emotie lijkt zich in deze tijdgeest meester te maken van jongeren én volwassenen. Oorlog, klimaatcrisis, vluchtelingen,...
Lees meer13 januari 2025
Vaak zeggen beelden meer dan woorden. De aftermovie van het Breedvormend Onderwijs Festival vangt perfect de energie, verbinding en de inhoud...
Lees meer10 januari 2025
Liz Wientjes’ naam schuilt achter de website en de podcast The Embodied Educator. In gesprekken met en praktijken van een groot aantal...
Lees meer7 januari 2025
In zijn boek 'Met Nederland in Therapie' pleit Kiza Magendane – politicoloog, schrijver en bruggenbouwer - voor een collectieve...
Lees meer19 december 2024
‘It takes a village to raise a child’ wordt wel eens gezegd. Hoe krijgt dat vorm anno 2024? ‘Als we met elkaar samen om onze...
Lees meer17 december 2024
Rob van der Poel bekeek Schooling the world, de documentairefilm uit 2010 die Floor Basten in haar essay opvoert. Het geeft een verpletterend...
Lees meer12 december 2024
Goed onderwijs dient aan te sluiten bij de pedagogische behoefte van álle leerlingen. Adversity – zoals armoede, uitsluiting...
Lees meer2 december 2024
Peter van Olst promoveerde eind september 2024 op zijn onderzoek naar brede burgerschapsvorming op de christelijke lerarenopleiding. Hij onderzocht...
Lees meer 121 oktober 2024
Reyer Ploeg onderzocht namens de onderzoeksgroep Muziek in Onderwijs van Hogeschool Leiden drie VO-scholen die kunst in hun onderwijs centraal...
Lees meer7 oktober 2024
De dagelijkse onderwijspraktijk is een aaneenschakeling van momenten waarin je als professional handelt. De hele dag door moet je al doende,...
Lees meer19 juni 2024
In oktober 2023 reisde Natasja de Kroon - docent pedagogiek - met acht enthousiaste collega’s van NHL Stenden Hogeschool naar het Italiaanse...
Lees meer5 juni 2024
Deze film is een experiment, vertelt Saar Frieling. Zij is onderzoeker in het programma Breedvormend onderwijs. Met een expertgroep werkt zij...
Lees meer 229 mei 2024
In dit essay pleit Govert-Jan de Vrieze voor onderwijs dat in radicale zin hedendaags is. Het is een onderbreking van de neiging om de ongrijpbaarheid...
Lees meer 213 mei 2024
Hoe kunnen we in het onderwijs de bredere ontwikkeling van kinderen, leerlingen en studenten inzichtelijk maken? Is er een alternatief voor gestandaardiseerde...
Lees meer28 april 2024
Is het aan ons is om kinderen voor te bereiden op de toekomst? Dat vraagt Govert-Jan de Vrieze - docentonderzoeker bij Hogeschool Leiden en bij...
Lees meer