Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Opleidingen

Werkplaats Buitenschoolse Kennisbronnen

Vraag jij je weleens af wat er speelt in de hoofden van jouw leerlingen? Wat ze echt bezighoudt? Kinderen weten vaak veel meer over de wereld dan we beseffen. Door aan te sluiten op die onontsloten kennis en ervaring kunnen we de verbondenheid en betrokkenheid vergroten en wordt het lesgeven verdiept en de relatie verstevigd. In onze werkplaats 'Buitenschoolse Kennisbronnen' gaan we aan de slag met dat wat we nog nĂ­et weten over onze leerlingen en de potentie die daarin besloten ligt.

Betekenisvoller, eerlijker en leuker

In deze werkplaats ga je ervaren hoe de actieve inzet van de culturele bronnen van jezelf en die van je leerlingen je onderwijs voor iedereen betekenisvoller, eerlijker en leuker kan maken. Je wordt je bewuster van je eigen manieren van kijken, en van je eigen mens- en wereldbeeld. We gaan aan de slag met onbewuste vooroordelen, met het innemen van (nieuwe) perspectieven en het onderzoeken van de bredere leefomgeving van de leerling, zoals zijn/haar woonplek, ouders en gezin van herkomst. 

We werken in allerlei werkvormen waarin dialoog centraal staat: we gaan reflecteren op de eigen praktijk, maken een (pedagogische) wandeling in Rotterdam Zuid, gaan film kijken, muziek luisteren, verhalen vertellen, bereiden een cultureel responsieve les voor en meer...

Bruggen bouwen

Door jezelf tegen de achtergrond van je leerlingen en hun families te bekijken bouw je aan een sterk fundament voor een goede en open relatie met hen. De informatie over de achtergrond en het netwerk van je leerlingen en hun ouders bouwt voort op hun kennis. Dat kan effect hebben op het didatische en het pedagogische aspect van het lesgeven, op het cognitieve en het sociaal-emotionele. Je bouwt een brug tussen thuis, hun buitenschoolse kennis en vaardigheden (funds of knowledge) en de ervaringen die jij en je collega’s op school meegeven. 

Nieuwsgierig zijn

We dagen je uit om de gebaande paden te verlaten, te 'stoppen met vergelijken en te starten met ervaren'. Met een open bilk en zonder verwachtingen zul je dingen in een heel nieuw licht gaan zien. Ervaren wat je tegenkomt, bij de ander én jezelf: ‘Ooh, dat is raar’ of ‘Te gek, dat wil ik ook’. Tijdens drie werkplaatsen duiken we in thema’s als cultureel responsief lesgeven, funds of knowledge en de pedagogiek van gelijkheid. We reiken je theorie, reflectie-oefeningen, praktijkopdrachten aan en nemen je mee op een pedagogische wandeling. We gaan van grenszones ontmoetingsplekken maken. 

Kosten en info voor deelname

Voor wie?

Leraren PO, VO, MBO en HBO 

Wanneer?  

Bijeenkomst 1: 19 november 2024 van 10.00 tot 16.00 uur (inclusief lunch)

Bijeenkomst 2: 14 januari 2025 van 13.00 tot 17.00 uur

Bijeenkomst 3: 11 februari 2025 van 13.00 tot 17.00 uur

Waar?  Dokhuis, Doklaan 10 Rotterdam 

Door wie? Sabrina Alhanachi en Anouk Liebrand 

Kosten? €480,- voor drie middagen

Aanmelden? Schrijf je in via de groene knop hieronder of mail naar [email protected].
 

Begeleiders

Sabrina Alhanachi (PhD) is wetenschappelijk medewerker bij NIVOZ. Zij wordt gedreven door de vraag hoe we de achtergronden van alle leerlingen in de klas kunnen betrekken om kansengelijkheid te bevorderen. In februari 2023 verdedigde zij haar proefschrift rondom het samenwerken van docenten op het gebied van cultureel responsief lesgeven. Sabrina heeft zowel onderzoeks- als onderwijservaring en expertise op de domeinen van cultureel responsief onderwijs, funds of knowledge, etnische identiteit, diversiteit in het onderwijs, kansengelijkheid in cultureel diverse klassen en docentprofessionalisering.

Anouk Liebrand is onderwijskundige en opleider Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap bij NIVOZ. Kinderen worden wat volwassenen in hen zien. Niet alleen de kwetsbaarheid waarmee kinderen de school binnenkomen, maar de manier waarop leraren daarmee omgaan maakt het verschil. Dat geldt voor elk kind, maar meer nog voor het kind dat niet lijkt op wat de leraar kent. Omdat het anders praat, er raar uitziet, een vreemd paspoort of geloof heeft. Succes komt met supporters, mensen die je aanmoedigen en bemoedigen. Dat leerde Anouk al snel als zeer slechtziend meisje in het reguliere onderwijs in de jaren zeventig en tachtig. Haar juffrouw Riet, meneer Rietjens, conrector en conciërge Frans spiegelden liefde in plaats van een label. Zij lieten haar weten: ‘Jij komt ver!’ Elk kind openen voor de wereld en de wereld openen voor elk kind. Anouk bemoedigt op haar beurt met veel plezier onderwijsprofessionals die dat willen realiseren.

Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief