Cok Bakker op NIVOZ-onderwijsavond in Driebergen: 'Op zoek naar de ziel van de professional'
Met Cok Bakker verscheen op donderdag 1 februari een spreker die dicht bij het NIVOZ-gedachtengoed opereert. Hij is als hoogleraar Levensbeschouwelijke vorming verbonden aan de Universiteit Utrecht en als lector Normatieve Professionalisering aan de Hogeschool Utrecht. De titel van zijn lezing was: 'Op zoek naar de ziel van de professional'. Op deze terugblikpagina lees je verslagen en interviews terug.
In zes NIVOZ-onderwijsavonden gaan we samen met onze sprekers op zoek naar voorbeelden in onderwijs en onderzoek waarin vertrouwen het uitgangspunt vormt. De sprekers nemen daarbij hun perspectieven en ervaringen uit verschillende wetenschapsgebieden en onderwijspraktijken mee.
Op deze terugblikpagina vind je terug:
- Verslag van de hand van Marco Martens: 'De wind zelf zie je niet, maar wel het effect ervan'
- Inleiding Sabrina Alhanachi: 'Om elkaar te leren verstaan, is het essentieel eerst jezelf te verstaan'
- Interview door Leone de Voogd en Sabrina Alhanachi: Cok Bakker vraagt om meer verdiepende gesprekken in het onderwijs: ‘Laten we de plek der moeite opzoeken.’
Inleiding Cok Bakker
Cok Bakker doet onderzoek naar de professionele ontwikkeling en het professioneel handelen van leraren en in het bijzonder naar de ontwikkeling van hun normatieve professionaliteit. Professioneel handelen gaat over zoveel meer dan alleen het uitvoeren van taken, het gaat ook over de persoon die er achter schuil gaat. In het boek ‘Op zoek naar de ziel van de professional’ (2022) wordt duidelijk gemaakt welke interne, onzichtbare kwesties van invloed zijn op het professioneel handelen en wat er nodig is om ook deze onzichtbare kwesties ruimte te geven.
Cok Bakker is theoloog/religiewetenschapper en onderwijskundige. Hij is als hoogleraar Levensbeschouwelijke vorming verbonden aan de Universiteit Utrecht en als lector Normatieve Professionalisering aan de Hogeschool Utrecht.
Jaarthema
De samenleving staat op dit moment voor meer dan genoeg grote vragen en urgente uitdagingen, en dit geldt ook voor het onderwijs. Grote maatschappelijke kwesties zoals klimaat, energie en ongelijkheid worden meer en meer voelbaar op individueel niveau. Geluiden van psychische klachten, prestatiedruk en een gebrek aan vertrouwen in en verbondenheid met anderen nemen toe. De jeugd heeft de toekomst, maar de samenleving lijkt complexer dan ooit.
Het komende schooljaar 2023/2024 staat ‘vertrouwen als kernwaarde’ in de schijnwerpers. Vertrouwen zien wij als basis voor de relatie tussen leraar en leerling en als voorwaarde om tot leren te komen. De leerling heeft vertrouwen nodig in zichzelf en in de ander om te komen tot een collectief vertrouwen in het samen leren en samen leven. Vertrouwen in de professional is essentieel voor het gevoel van autonomie en zeggenschap over het eigen vak.
Vertrouwen moet niet naïef zijn, of blind, maar altijd een vertrouwen ín het vertrouwen als uitgangspunt voor onze ontmoeting met de wereld. Gert Biesta (2017) stelt: “Als we zeggen dat we ergens vertrouwen in hebben, dan gaan we ervan uit dat het goed zal komen. We nemen daarmee een voorschot op de toekomst, op datgene dat nog niet is, nog niet heeft plaatsgevonden” Misschien nemen we dus zelfs een risico op het goede.
Ondanks dit risico zouden we moeten kiezen voor vertrouwen, omdat het de meeste kans geeft op (mede)menselijkheid. We moeten ervan durven uitgaan dat de meeste mensen deugen, zoals Rutger Bregman (2019) stelt en ons touwtje weer uit de brievenbus laten hangen, aldus Jan Terlouw.
Delen: