NIVOZ-onderwijsavond in Rotterdam vanuit het werk van Beate Letschert: 'Zonder bemoediging gaat het niet'
Met Luc Stevens - oprichter van NIVOZ - vlogen we op woensdagavond 17 april het meest recente werk van Beate Letschert aan. In deze speciale Onderwijsavond werd haar pedagogische begrip ‘bemoediging’ tot leven gebracht. Daarnaast was de vertaling van Das übersehene Kind, in het Nederlands beschikbaar onder de titel: ‘Het kind dat niet gezien wordt’. In het Rotterdamse Dokhuis waren er naast Luc Stevens meer sprekers uit school- en opleidingspraktijk en gingen we ook met dialogische werkvormen aan de slag.
Het boek is te bestellen, voor de prijs van 26 euro achter deze link.
Hier vind je:
- Verslaglegging van deze avond, inclusief een video van de wrap-up van Marco Martens. Compilatie Onderwijsavond 'Het kind dat niet gezien wordt' - bemoediging als kernconcept
Beate Letschert-Grabbe is psychologe en pedagoge. Jarenlang was ze werkzaam als lerares en als schoolleidster in Duitsland. Ze promoveerde op een onderzoek naar kansen en belemmeringen bij de samenwerking tussen leraren en ouders in het basisonderwijs. Zij schreef het boek Dennis, de schrik van de school (2008) waarin het pedagogisch principe van bemoediging een belangrijke rol speelt. Dit boek heeft nog altijd grote impact op leraren in school- en opleidingspraktijk.
NIVOZ-oprichter Luc Stevens en collega Rikie van Blijswijk zijn nauw betrokken geweest bij de vertaling van Das übersehene Kind - Beate's laatste boek uit 2021 - dat ook op deze avond beschikbaar is. Zij verzorgen een inleiding over het werk en gedachtengoed van Beate Letschert, die er zelf helaas niet bij kan zijn. Onder leiding van opleider Merlijn Wentzel gaan we vervolgens in groepen uiteen om in verschillende vormen aan het werk te gaan met het concept ‘bemoediging’. Hoe kijk je naar je leerlingen en hun gedrag? Wat zie je misschien overhet hoofd? Wat is en vraagt bemoediging, als oriëntatie, en in het dagelijks handelen? We gaan lezen, schrijven, maken en in gesprek en hopen elkaar te bemoedigen. Ook de stem van de leerling, die Beate Letschert nadrukkelijk in haar werk en boek laat klinken, zal op deze avond niet ontbreken.
Beate sprak eerder op een NIVOZ-onderwijsavond, in 2012, destijds in theater Maitland in Driebergen. Hier kun je daarover teruglezen en een samenvatting terugkijken.
Jaarthema Vertrouwen
De samenleving staat op dit moment voor meer dan genoeg grote vragen en urgente uitdagingen, en dit geldt ook voor het onderwijs. Grote maatschappelijke kwesties zoals klimaat, energie en ongelijkheid worden meer en meer voelbaar op individueel niveau. Geluiden van psychische klachten, prestatiedruk en een gebrek aan vertrouwen in en verbondenheid met anderen nemen toe. De jeugd heeft de toekomst, maar de samenleving lijkt complexer dan ooit.
In dit schooljaar 2023/2024 staat ‘vertrouwen als kernwaarde’ in de schijnwerpers. Vertrouwen zien wij als basis voor de relatie tussen leraar en leerling en als voorwaarde om tot leren te komen. De leerling heeft vertrouwen nodig in zichzelf en in de ander om te komen tot een collectief vertrouwen in het samen leren en samen leven. Vertrouwen in de professional is essentieel voor het gevoel van autonomie en zeggenschap over het eigen vak.
Vertrouwen moet niet naïef zijn, of blind, maar altijd een vertrouwen ín het vertrouwen als uitgangspunt voor onze ontmoeting met de wereld. Gert Biesta (2017) stelt: “Als we zeggen dat we ergens vertrouwen in hebben, dan gaan we ervan uit dat het goed zal komen. We nemen daarmee een voorschot op de toekomst, op datgene dat nog niet is, nog niet heeft plaatsgevonden” Misschien nemen we dus zelfs een risico op het goede.
Ondanks dit risico zouden we moeten kiezen voor vertrouwen, omdat het de meeste kans geeft op (mede)menselijkheid. We moeten ervan durven uitgaan dat de meeste mensen deugen, zoals Rutger Bregman (2019) stelt en ons touwtje weer uit de brievenbus laten hangen, aldus Jan Terlouw.
Delen: