Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Opleidingen

Coalitie voor innovatieve schoolleiders en beleidsbepalers

Er zijn schooldirecteuren die in de praktijk van vernieuwing en innovatie tegen onvermoede hindernissen aanlopen om hun pedagogische idealen mogelijk te maken. Welke uitdagingen zijn er of kun je verwachten om jezelf zo goed als mogelijk daarop voor te bereiden? In deze coalitie gaan we met elkaar naar die verschillende praktijksituaties kijken, ontdekken we hoe we elkaar daarin ondersteunen, inspireren en bekrachtigen?

De bedoeling is...

...om te delen met elkaar, op je eigen punten te reflecteren en te verkennen wat er nodig is om zo dicht mogelijk bij je pedagogische opdracht te blijven en tot je ‘gedroomde’ school te komen.

Mogelijke vragen:

  • Hoe zorg je dat alles binnen de school congruent wordt met de door jullie uitgedragen bedoeling van onderwijs? Hoe wordt het werkelijkheid?
  • Welke persoons- en coachkenmerken komen in beeld als jij degene bent die echte pedagogische vernieuwing mogelijk maakt?
  • Waar stopt het systeem en zijn menselijke kenmerken in beeld om de pedagogische opdracht binnen het systeem met elkaar te leven?

Bestemd voor...

bepalende leraren, directeuren, kaderleden.

Zes bijeenkomsten: data en kosten

We starten deze nieuwe coalitie in september 2020 met minimaal 8 personen. Zij trekken een klein jaar met elkaar op. Daarvoor worden er zes bijeenkomsten gepland, die op woensdagmiddag plaatsvinden tussen 14.30 uur en 18.00 uur, op de NIVOZ-locatie op landgoed De Horst in Driebergen., De Horst 1 (gebouw Vossesteyn).

De coalitie-bijeenkomsten worden gefaciliteerd door Ton van Rijn en Rikie van Blijswijk, verbonden aan stichting NIVOZ. De exacte data volgen nog.

  •  

Kosten
De kosten voor zes coalitiebijeenkomsten bedragen € 1.095, -  (btw vrij).

De begeleiders

Rikie van Blijswijk (1954) werkt al meer dan veertig jaar in het onderwijs. Ze is onderwijskundige en heeft gewerkt als leraar, remedial teacher, interne begeleider, onderwijsadviseur, projectleider, interim directeur en beleidsmedewerker. Haar werkervaring ligt op het terrein van innovatieve schoolontwikkeling, opleiden in de school en kwaliteitszorg. Ze is auteur van verschillende artikelen over nieuwe vormen van onderwijs, opleiden in de school en ontwikkeling van een zeer zwakke school. 'Als leraar en in andere rollen heb ik er altijd naar gestreefd dat kinderen blij waren met wie ze waren en nieuwsgierig bleven naar de wereld om hen heen. ‘Een positief zelfbeeld is belangrijker dan een 8 voor rekenen’, vond en vind ik in mijn werk.' Rikie is ook actief vanuit de Leerschool en is auteur van het boek over Essential Schools in de VS. Ze organiseert nog ieder najaar een studiereis naar de New York, Boston en andere Amerikaanse scholen. Het boek kun je hier bestellen.

Ton van Rijn (1948) is oud-directeur van vier basisscholen. Hij is gemaakt door en in de praktijk. Kenmerkend voor zijn werk is het innovatieve karakter, culminerend in zijn laatste school: Wittering.nl. Daarvoor heeft hij het vak in de praktijk geleerd op de Oostpoortschool in Delft, de Toverberg in Zoetermeer en was de bouwer van ’t Schrijverke in ’s-Hertogenbosch. Hij kent en herkent als geen ander de processen, die zich in het verandermanagement voordoen. Ton functioneert als ondersteuner, inspirator en kenner van de vloeren vanuit zijn eigen ervaren pedagogisch leiderschap.

Meer informatie en vragen

Heb je vragen of interesse, bel dan met Rikie van Blijswijk: 06-50202682 of mail [email protected] Je kunt je interesse ook laten blijken door een mail te sturen naar [email protected] Dan wordt er contact met je opgenomen.

Hieronder vind je de mogelijkheid om in te schrijven voor de Coalitie.

Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief