Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Simten Goren

Lid Raad van Toezicht NIVOZ

Simten Goren werkt momenteel als senior-adviseur op de thema’s wereldburgerschap, diversiteit en inclusie bij De Haagse Hogeschool. Daarnaast werkt zij binnen de hogeschool als docentopleider voor nieuwe docenten binnen de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid.
Vanuit haar eigen onderneming Synthese zet ze zich in voor de professionalisering van beroepskrachten in het onderwijs en welzijnswerk. Ze is gespecialiseerd in diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid en in opvoedondersteuning en ouderbetrokkenheid.

Simten groeide op in Turkije en studeerde daar Diergeneeskunde. In 1989 kwam ze naar Nederland. Toen haar Turkse diploma hier niet erkend werd, besloot ze Pedagogiek te gaan studeren aan de Hogeschool van Amsterdam. Voor Project Capabel ontwikkelde zij een methodiekbeschrijving voor ouderbetrokkenheid en opvoedondersteuning voor het basisonderwijs. Met twee voeten in de praktijk startte ze ook als docent bij de opleiding Pedagogiek. Inmiddels is ze bijna 25 jaar actief in het hoger onderwijs, waar ze zich specialiseerde in het bevorderen van wereldburgerschap. Ze ontwikkelde bijvoorbeeld met het Koninklijk Instituut voor de Tropen en externe deskundigen het Handelingskader Diversiteit voor De Haagse Hogeschool.

Het begeleiden van mensen in hun leerproces fascineert Simten en ze blijft zelf ook leren. Inmiddels rondde ze de afgelopen jaren de postgraduate opleidingen Executive Coaching en Executive Teamcoaching af aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

 

Wat inspireert jou?

Mijn passie en ervaring liggen bij onderwijs en opvoeding. Als mensen hun werkelijkheid kunnen herdefiniëren, als ze een inzicht krijgen dat iets in beweging brengt: dat vind ik een fantastisch moment. Het verandervermogen van mensen is voor mij de basis van leren. Daarom vind ik persoonsvorming – naast vakinhoud – zo belangrijk. Voor mij is een docent ook een beroepsopvoeder. We hebben een vormende taak. Vragen die mij daarbij bezig houden zijn: “Hoe creëer je inclusief onderwijs en welke innovaties zijn nodig om dit voor elkaar te krijgen?” en “Wat is de pedagogische opdracht van de docent op dit terrein?” Ik geloof dat goed onderwijs door bekwame leraren er werkelijk toe doet in de ontwikkeling van jonge mensen. 

De drie hoofddoelen van de Sustainable Development Goals (SDG’s) zijn ook mijn drijfveer in mijn verschillende rollen en verantwoordelijkheden als professional:

•          Inclusie: leave no one behind

•          Solidariteit en gedeelde verantwoordelijkheid 

•          Duurzaamheid in alles wat we doen

 

Waarom Raad van Toezicht van NIVOZ?

Ik zie NIVOZ als een plaats waar ik mijn kennis, ervaring en ideeën kan delen en waar ik nieuwe inzichten kan opdoen. Het NIVOZ is een kritische speler in het debat over onderwijs en opvoeding. Ik ben dan ook verheugd om deel uit te maken van deze discussie en om mee te denken over hoe NIVOZ de pedagogische opdracht van leraren en schoolleiders het beste kan ondersteunen.

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief