‘Goed starten’ als de kinderen weer naar school komen: pedagogische suggesties, reflectieve vragen en artikelen
4 februari 2021
Je vindt hier het online aanbod van NIVOZ om weer goed te starten als de scholen opengaan: suggesties voor in de klas, reflectieve vragen en publicaties. Alle materialen zijn ook los te downloaden en het NIVOZ-opleidingenteam is te bereiken voor meer ondersteuning of inspiratie.
We horen graag hoe het jullie vergaat als de scholen weer gestart zijn en hopen dat dit materiaal je heeft kunnen ondersteunen.
Reflectieve vragen
Naar school gaan, iets wat altijd zo vanzelfsprekend was, werd het afgelopen jaar anders. Welke betekenis heeft ‘de school’ als het gebouw leeg is, zonder de leerlingen, zonder je collega’s om je heen?
In een tijd waarin we elkaar niet fysiek konden ontmoeten kreeg ‘school’ en ‘onderwijs’ een andere betekenis. Sommige dingen bleven hetzelfde, andere werden anders. Je miste het directe contact met je leerlingen (en andersom!) én door het online contact ontmoette je sommige kinderen anders dan in de klas.
Het onderwijs zou het onderwijs niet zijn als we niet gewoon doorgaan met elkaar, doen wat we kunnen. En toch vraagt deze periode ook om stilte en reflectie. Samen stilstaan bij wat er is, wat er nog kan, en wat misschien niet meer nodig is.
In deze handige PDF vind je een aantal reflectieve vragen om hierbij stil te staan. Vanuit de elementen die ook de aandachtsgebieden vormen in ons traject ‘Pedagogische Tact’: schoolcultuur, pedagogische opdracht, het perspectief van de leerling en de leraar als instrument. Haal eruit wat voor jou en jullie team van belang is.
Suggesties voor in de klas
Je realiseert je dat de groep weer een lange, bijzondere onderbreking heeft gehad en dat groepsvorming en het oppakken van routines aandacht behoeven, eigenlijk precies zoals aan het begin van een schooljaar. Misschien blijkt wel dat je groep (gedeeltelijk) opnieuw door de forming- en normingfase moet.
We hebben negen van deze situaties, nu de scholen weer gaan beginnen, op een rij gezet. Wij willen jullie daarbij ondersteunen met een aantal suggesties en werkvormen, terwijl we ons tegelijkertijd realiseren dat we jouw context niet kennen. Deze vind je in deze handige PDF terug. We hopen dat je erdoor geïnspireerd raakt, zodat je ze zelf voor jouw situatie en jouw groep op maat kunt maken en aan kunt vullen.
Publicaties
Op NIVOZ-platform hetkind is een grote hoeveelheid blogs en artikelen verschenen over de pedagogische kant van het onderwijs. In onderstaand overzicht lichten we een aantal publicaties uit het grote aanbod (ook filmpjes en podcasts).
Praktische handreikingen:
-
Wat doen we als de kinderen weer naar school mogen? – Luc Koning
-
Coro-NA. Hoe gaan we straks 'gewoon' weer aan de slag? – Hartger Wassink
Blogs ter inspiratie:
-
Achterstand, verloren jaar of....? - Karin Donkers
-
Wat achterstanden? Treffen we hier nu niet het handwerk van leraren, hun eigenlijke professionaliteit? – Luc Stevens
-
'Rust zal ons redden. Niet het oude normaal' – Karin Donkers
-
Geen leerachterstanden, maar een nieuwe beginsituatie – Adrie Groot
-
Het geeft te denken: een aantal gedachten over onderwijs ten tijde van de ‘coronacrisis’ – Gert Biesta
-
Hol woord: leerachterstand – Ivo Mijland
Beschouwende artikelen:
-
Als de scholen weer opengaan, wat is dan het plan? – Hartger Wassink
-
Nú is er kans voor meer bezieling in het onderwijs - Gerdien Bertram-Troost
Podcasts:
Video's:
-
Jitske Kramer: Is het een crisisvakantie of een transformatie? Vanuit de waarden: stilte & twijfel.
-
Gert Biesta: een serie fundamentele, pedagogische vragen.
-
Femmy Wolthuis: Écht contact in een digitale wereld.
Coronadossier:
Op NIVOZ-platform hetkind vind je een overzicht van alle artikelen, blogs en podcasts die zijn geschreven en gemaakt in deze periode van afstandsonderwijs.
Heb je andere vragen of wil je eens in contact komen met NIVOZ over jouw onderwijspraktijk, als individuele leraar, als team of school, dan zijn wij bereikbaar via onze website en mailadressen.
Hartelijke groet namens stichting NIVOZ,
Merlijn Wentzel, Martijn Galjé, Anniek Verhagen, Ellen Emonds en Tjitske Bergsma.
NIVOZ
De Horst 1
3971 KR Driebergen
Email: [email protected]
Website: www.nivoz.nl
Speciale online 'PT-middag': 31 maart
Op woensdagmiddag 31 maart 2021 om 15.00 uur is er een speciale online 'PT-middag'. Voor verdieping, voor inspiratie, voor verbreding van je pedagogische kennis en het (be)oefenen van de pedagogische reflectie. Het is een middag voor onderwijsmensen uit elke vorm van onderwijs die vertrouwd zijn met ons werk, maar vooral ook voor hen die eens van ‘PT’ willen proeven, willen ervaren en daarvan iets willen opsteken. En het is laagdrempelig, want we doen het online, via ZOOM: je kunt dus vanuit thuis instappen. Kosten: 20 euro. Aanmelden langs via deze link.
Reacties