Geen leerachterstand, maar een nieuwe beginsituatie
13 april 2020
Geen leerachterstanden, maar een nieuwe beginsituatie. Bestuurder Adrie Groot waarschuwt voor een te nauwe bril bij het mogelijk reflecteren op wat er nu gebeurt in het onderwijs. De ervaringen - vaak nieuw - stapelen zich in de werkelijkheid op en dus is het belangrijk om tijd te nemen om daarover in contact te zijn. In en na deze corona-achtbaan gaat hij graag samen op zoek naar een nieuw evenwicht.
“Bril af, bril af”. Snel pakte ik mijn bril in mijn hand en daar stortte ik, met vrouw en kinderen, in een treintje de Indiana Jones achtbaan af bij Disneyland Parijs. Halfblind vloog ik door bochten, tunnels en regenschermen. Na afloop heb ik, als ‘achtbaanheld’, zeker 1,5 uur nodig gehad om weer bij zinnen te komen. En weer te kunnen genieten van een weekendje pretpark.
Op maandag 16 maart 2020 stapten kinderen en hun ouders, maar ook medewerkers van Opvang en Onderwijs, onverwacht, niet voorbereid en halfblind in de Corona-achtbaan. En niet alleen zij, maar de hele samenleving zat in hetzelfde treintje. Gegil, gelach, doodse stilte, tranen, opluchting; alle emoties waren hoorbaar en zichtbaar.
De Corona-periode doet iets met mensen, met iedereen. In deze afgedwongen samenleving, met nieuwe regels, heb je tijd nodig om voor jezelf, maar ook samen met anderen, weer een nieuw evenwicht te zoeken. Ouders ervaren dat het begeleiden van thuisonderwijs meer vraagt dan werk in een schema zetten en 'hup aan het werk'. En leerkrachten ervaren dat onderwijs veel meer is dan het digitaal aanbieden van opdrachten en instructiefilmpjes maken. Maar we ervaren ook dat digitaal onderwijs een toegevoegde waarde kan hebben in de rijke leef-, speel-, werk- en leeromgeving van kinderen.
Als leerkracht mis je natuurlijk het werken met een groep kinderen. De gekkigheid, het groepsgebeuren, samen iets bereiken, het samen vieren van mooie dingen of het delen van verdriet als er iets ergs was gebeurd.
Iedereen zit nu in een uitzonderlijke situatie en die vraagt veel, heel veel. Van leerkrachten én van kinderen. Zij doen nu vele nieuwe ervaringen op. Positieve en negatieve. En natuurlijk hebben die invloed op het leren, maar ook op hun gedrag en hun houding t.o.v. anderen en de wereld. Gert Biesta geeft aan dat 'leren in de wereld' een belangrijk element is in ons ontwikkelproces. Stil staan bij de dingen om je heen en vanuit (zelf)reflectie komen tot de volgende stap.
Als we nu straks weer mogen beginnen, is een leerachterstand daarom eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Veel belangrijker is om te onderzoeken, met elkaar, wat de nieuwe beginsituatie is. Waar sta je nu? Tijd nemen voor reflectie op wat je hebt meegemaakt en wat anderen hebben meegemaakt. En van daaruit je eigen ontwikkelpad weer vorm en inhoud geven en dit ook samen met anderen te delen.
Dus mijn oproep: gebruik de periode tot de zomervakantie niet om die leerachterstand in te lopen, maar om te ontdekken wat de nieuwe beginsituatie is.
Adrie Groot is voorzitter van het College van Bestuur bij Blosse Opvang en Onderwijs.
Reacties
Koos van Starrenburg
gebruik de periode tot de zomervakantie niet om die leerachterstand in te lopen, maar om te ontdekken wat de nieuwe beginsituatie is.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Eerst een nieuwe basis. Benut wat het kind, de groep en de leerkracht heeft geleerd. Maak samen nieuw onderwijs. Zie het als een springplank naar een "nieuwe werkelijkheid."
Wilna van den Heuvel
Inderdaad. Ga eens onderzoeken wat deze periode, waar hopelijk meer ruimte was voor spel, opgeleverd heeft. Als een kind in een gezonde situatie opgroeit is er sprake van spelend de wereld verkennen, ook al is dit momenteel nabij. Deze periode kan emotioneel van waarde zijn dat een positief effect heeft op de algehele ontwikkeling. Minder spanningen, minder moeten, maar ruimte om te ontdekken met intrinsieke motivatie!
Ron
We hebben nu de kans met z'n allen, laten we die kans benutten om er een nieuwe draai aan te geven en het BETER te doen dan voor de crisis.
Het kan .....met een beetje creatief denken van de juiste mensen , Kom op !!! Doen !
Gryt
Als beppe ,die ook in de 8 baan ben geraakt , alleen maar thuis zitten, ben ik het er heel erg mee eens . De aarde heeft ons een halt toegeroepen . Nu denken over de toekomstv
Sandra Leemans
Ja precies wat ik ook al zeg. Alleen helaas is mijn roep er een in de duisternis. Niemand die het hoort. Ontwikkeling is een pad.
[email protected]
Als leerkracht eerst zelf alles op de rit zetten! Vervolgens inventariseren ,wat hebben je leerlingen ervaren, geleerd positief / negatief.Hun bijzonderheden in kaart brengen...SAMEN aan de slag gaan.
Martijntje Koomen
Blij om voor dit bestuur te werken!
Edith
Fijn dat je deelt wat je voelt dat goed is.
Bewust worden wat er in het nu is.
Onderwijs samen creëren :)
Lida
Ik denk dat veel kinderen juist nu thuis hebben geleerd wat ze niet op school zouden hebben geleerd. Geen achterstand maar juist vaardigheden ontwikkeld.
Frida Gijsbers
Ja , leerachterstanden bestaan niet!
Alleen ontwikkelingsmogelijkheden!!!!
Tineke
Ik zou zeggen : heel veel delen dit! Zodat meer mensen kennis nemen van deze wijsheid. Nieuw begin, reflectie, aandacht, zien! Hoe mooi.
En zo fijn als tegenwicht voor back to the ratrace.
S.E.
Met deze ideeën moeten we aan de slag. Gedaan met de ratrace die geen zoden aan de dijk zet. Beginnen bij het begin en dat is voor elk kind anders.
Mathilde Droppert
Zo blij met deze invalshoek van twee poten in de klei! Kan het woord achterstand niet meer horen of zien!
Sonja
Hier ben ik ook mee eens. Stop de ideeën van zomervakanties verkorten of extra lange lesdagen: is dit effectief en waar is dit eigenijk effectief voor? Start met een nieuw begin, laat vallen wat niet nodig is, maak een periode wat minder doelen noodzakelijk (waren ze überhaupt noodzakelijk). Besef wat er allemaal nieuw geleerd is, wat nooit in de kerndoelen stond.....ineens zijn ICT vaardigheden in ieders curriculum terecht gekomen. Is er eigenlijk wel achterstand? Ik sluit aan bij de woorden: er is een nieuw begin.
Ramona Orman-Geerman
Helemaal mee eens!
Siemie
Helemaal mee eens.
Liesbeth van Scheerdijk
Een artikel naar mijn hart!chapeau
Margreet Baars
Helemaal mee eens!
Nicole
Dit stuk zou de regering zeker onder ogen moeten komen. Helemaal mee eens.
Peter
Hij heeft wel gelijk
Laurence de Leeuwe
Een mooie gedachte, die we moeten delen met ouders en leerkrachten! Een mens heeft een heel leven om te leren. Op dit moment leren kinderen ook zoveel, over niet-schoolse zaken als burgerschap, zelfstandigheid.
Kunnen we scholen ook helpen met het idee van reflecteren tot aan de zomervakantie? Hoe pakken ze dat aan? Hoe breng je op een respectvolle manier de verschillende thuiservaringen bij elkaar? Als onderwijsadviseur zoek ik ook naar concrete tips voor scholen.
Liesbeth
Heerlijk voor de kinderen en de volwassenen. Pas op de plaats. Eindelijk. En eindelijk tijd voor reflectie
Bregtje
Prima verwoord.
Ylona van der Stel
Prachtig beschreven. Ik ben er stil van. Dank voor deze woorden en inzicht.
Ylona van der Stel, basisschool Het Kleurenorkest.
Erik
prachtig.. ik ga erover nadenken...
Marja
Helemaal mee eens.
Francisca
Heel mooi gezegd en volledig mee eens.
Willy
Mooi verwoord.
Giselinde
Heel mooie invalshoek!!!
R. Baumgartner
Heel goed opgemerkt!
Anna
Eindelijk....
Peter te Riele
Mijn idee! Uit mijn pedagogisch hart gegrepen. Niet alleen is een leerachterstand niet belangrijk, die achterstand bestaat niet als er geen sprake is van een wedstrijd of een opgelegd tempo. Er is een beginsituatie, natuurlijk speelt daarin de (ontwikkeling)geschiedenis een rol. Maar we gaan geen achterstanden wegwerken met spoedcursussen, zomertraining, bijspijkeren en extra onderwijstijd. We proberen te doen wat optimaal is voor de brede ontwikkeling van kinderen. Daarin spelen welbevinden, motivatie, plezier en lange termijn een bepalende rol. Breng niet het leerplezier om zeep, want dat laat pas echt beschadigende sporen na, terwijl we uit een crisis juist waardevolle inzichten en opbrengsten kunnen halen.
Elze
Helemaal mee eens!
Coronatijd geeft veel nieuwe ervaringen en inzichten maar er is nog geen enkel zicht op wat het met met het verdere leerproces heeft gedaan.
Danny Bras
Helemaal mee eens. Als we dit nu eens met zijn allen echt kunnen uitrollen in het onderwijs. Dat zou toch echt geweldig zijn! Ik ben er al van overtuigd dat deze crisis niet voor niks is. Ondanks alle zorgen en ellende, zie ik zulke mooie dingen ontstaan in de samenleving. Daarbij zie ik ook nog leerkrachten/scholen vanuit angst in de overlevingsstand schieten. Dat is nu juist niet de bedoeling volgens mij. Dus deze boodschap delen is zo belangrijk!!
Danny Bras
Helemaal mee eens. Als we dit nu eens met zijn allen echt kunnen uitrollen in het onderwijs. Dat zou toch echt geweldig zijn! Ik ben er al van overtuigd dat deze crisis niet voor niks is. Ondanks alle zorgen en ellende, zie ik zulke mooie dingen ontstaan in de samenleving. Daarbij zie ik ook nog leerkrachten/scholen vanuit angst in de overlevingsstand schieten. Dat is nu juist niet de bedoeling volgens mij. Dus deze boodschap delen is zo belangrijk!!
Giselinde
Volledig mee akkoord, deze nieuwe situatie kan een een bron van nieuwe inzichten binnenbrengen in de klas!!!