‘We moeten ons samen inspannen voor een goede toekomst’
6 februari 2023
Lisette Bastiaansen bevraagt docent/filosoof Frederike de Jong over haar boek 'Kiezen voor wat van waarde is: Van feiten gebaseerd naar ethisch...
Lees meer6 februari 2023
Lisette Bastiaansen bevraagt docent/filosoof Frederike de Jong over haar boek 'Kiezen voor wat van waarde is: Van feiten gebaseerd naar ethisch...
Lees meer2 februari 2023
‘Op het moment dat je je bewust wordt van het feit dat er iets is als Whole Teacher Development, dan moet je gewoon je hele curriculum...
Lees meer26 januari 2023
‘Een radicale focus op menswaardigheid en rechtvaardigheid van mensen binnen het onderwijs’, zo kan de missie van Iliass El Hadioui...
Lees meer19 januari 2023
Nina Hosseini werkt aan een promotieonderzoek binnen het onderzoeksdomein Diversiteit & Kritisch Burgerschap van de UvA, in samenwerking...
Lees meer18 januari 2023
De onderwijspraktijk van natuurkundeleraar en filosoof Dick van der Wateren was er een van vragen stellen. Van een grondhouding van verwondering...
Lees meer4 januari 2023
‘Bied jonge mensen avonturen aan en ze gaan aan.‘ Koen Vos (65) heeft als boegbeeld van het praktoraat Brede Vorming bij ROC Friese...
Lees meer 129 december 2022
Hoe kunnen de relaties in het onderwijs relaties van oprechte ontmoeting worden, in plaats van relaties van ‘ik weet dit en geef dat aan...
Lees meer22 december 2022
Echt inclusief onderwijs bereik je niet zonder kritisch te kijken naar onderliggende structuren van ongelijkheid en je eigen positie, stellen...
Lees meer21 december 2022
Op vrijdag 25 september jl. nam Aziza Mayo officieel afscheid als lector Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs aan de Hogeschool van Leiden. In...
Lees meer21 december 2022
Wat vraagt breedvormend onderwijs van het opleiden van leraren? In deze NIVOZ-podcast laten Hieke van Til en Nynke Verdoner hun licht schijnen...
Lees meer22 november 2022
'Ik zou iedereen gunnen dat je kindontwikkeling vormgeeft vanuit de gedachte less is more,’ vertelt Duco Stam in deze NIVOZ-podcast,...
Lees meer22 november 2022
Kansenongelijkheid kent vele verschillende gedaantes. Daarom keert Allard Amelink het begrip en de wereld die eraan vastzit binnenstebuiten in...
Lees meer10 november 2022
‘We hebben een culturele correctie nodig,’ vertelt Peter van Olst in deze NIVOZ-podcast, ‘want we zijn veel te veel eenzijdig...
Lees meer10 november 2022
Kinderfilosofe Sabine Wassenberg staat regelmatig voor de klas, maar betreedt nu nieuw terrein: met religiewetenschapper Kamel Essabane bewerkte...
Lees meer1 november 2022
Pogingen van docenten om leerlingen bij de les te betrekken, dragen tegelijkertijd bij aan sociale ongelijkheid tussen leerlingen, zo laat Corina...
Lees meer 3