Relationele pedagogiek in praktijk, deel 2: ‘Een vormingsdans van ik en wij’
30 december 2022
Koen Wessels schrijft maandelijks (journaling) over zijn onderwijspraktijk, als onderzoeker-docent op de Academy of Hope aan de Universiteit...
Lees meer30 december 2022
Koen Wessels schrijft maandelijks (journaling) over zijn onderwijspraktijk, als onderzoeker-docent op de Academy of Hope aan de Universiteit...
Lees meer28 februari 2022
Ik heb de leerlingen verteld: ‘You are a genius, and you get an Hour!’ Verbazing alom. Toelichting dus: ‘Van de vier uur in...
Lees meer2 oktober 2021
Het is woensdag 29 september, de regen klettert tegen de hoog oprijzende ramen van een bijna vol theater Maitland op landgoed de Horst in Driebergen....
Lees meer6 mei 2021
Michiel Bos constateert dat er in de onderwijspraktijk steeds minder ruimte is voor metaforen en symbolen. De letterlijke benadering en vormgeving...
Lees meer 33 mei 2021
Filosoferen op school, hoe werkt dat? Rudolf Kampers hield er onlangs een workshop over die NIVOZ-medewerker Eveline Oostdijk bezocht. Haar...
Lees meer26 april 2021
'Krachtenspel biedt gereedschap voor sociaal-emotionele vorming en burgerschapsonderwijs en helpt jongeren zichzelf te ontdekken. Ze leren...
Lees meer3 februari 2021
In de klas van Sjaak van Moorsel werken alle kinderen aan hun portfolio, met daarin doelen die door de leraar en de leerling zijn opgesteld....
Lees meer 110 december 2020
Na de moord op de Franse leraar Samuel Paty half oktober, stelde TerInfo (gericht op het vergroten van de maatschappelijke weerbaarheid tegen...
Lees meer15 april 2020
Onderwijsadviseur Hartger Wassink kreeg de vraag of hij tips had voor scholen en teams om zich voor te bereiden op de situatie na de crisis....
Lees meer2 april 2020
Kun jij je eigen kracht voelen in een crisis? En samen krachten bundelen? Gaat bij jou een frisse wind waaien of slaat je fantasie op hol? Verdwaal...
Lees meer18 maart 2020
Filosoferen op school, hoe werkt dat? Rudolf Kampers hield er eind januari een workshop over die NIVOZ-medewerker Eveline Oostdijk bezocht. Haar...
Lees meer13 maart 2020
Burgerschapsonderwijs en de leerkracht binnen het speelveld van pedagogiek en politiek. Dat is de titel van het proefschrift van Jeroen van Waveren,...
Lees meer3 februari 2020
'Er bestaat een misverstand over denken en kennis', schrijft Dick van der Wateren. 'In gesprekken met leraren en onderzoekers hoor...
Lees meer14 januari 2020
Zijn er voor leerlingen duidelijke grenzen? Ervaren zij muren, of grijpen ze in het niets? In het krachtenspel van de tijdgeest hebben leerlingen...
Lees meer6 januari 2020
Dinsdagmorgen 29 oktober 2019 bezoekt Rikie van Blijswijk The Neighborhood School (TNS) in New York, zoals ze elk najaar een aantal scholen in...
Lees meerOp woensdag 27 september verzorgt Hans Boutellier de eerste NIVOZ-onderwijsavond in theater Maitland Driebergen. Hij is bijzonder hoogleraar Polarisatie en Maatschappelijke veerkracht aan de Vrije Universiteit. En spreekt over samenleven in ‘het nieuwe westen’ en de kernfunctie van het onderwijs.
Info en tickets