Portfolio: van de leraar én de leerling
3 februari 2021
In de klas van Sjaak van Moorsel werken alle kinderen aan hun portfolio, met daarin doelen die door de leraar en de leerling zijn opgesteld. 'We doen dit samen. Waarbij ik inzet op autonomie van het kind waar dat kan. En waarbij ik kijk naar de competenties die dat kind heeft. Laten dat nou nét de drie psychologische basisbehoeften zijn.'
Waar worden we gelukkig van? Dat is de vraag van komende maandag. Voor mezelf en voor alle kinderen uit mijn klas. Want we vormen samen een groep. Met deze groep moeten we het doen. En ik wil graag dat we samen een gelukkige groep zijn. Daar hoort iedereen bij.
Tijdens het werken aan opdrachten kijk ik de eerste weken goed naar de kinderen: Wat heb jij nodig? Kun jij alleen verder? Heb jij mijn hulp nodig? Waar heb jij mijn hulp nodig? Waar kun jij het zelf?
De kinderen kunnen deze behoeftes opschrijven in hun portfolio, maar ze mogen het mij ook vertellen. Met alle kinderen en ouders heb ik namelijk een portfoliogesprek. Tijdens dat gesprek, waarbij het kind het gesprek leidt, eventueel geholpen door de ouders en mij, hoor ik van het kind wat belangrijk voor hem/haar is.
We kijken terug naar de periode die achter ons ligt, en vooruit. Ik heb deze feedback en feedforward al opgeschreven voordat het gesprek plaats gaat vinden. Is wat ik heb opgeschreven en wat het kind zegt hetzelfde dan is dat mooi. Gelukkig is dit vaak het geval. En zit er verschil in, dan is dat een goed gespreksonderwerp.
En wat betekent dit voor ons werken? In mijn groep werken we gezamenlijk aan opdrachten, maar er zijn ook momenten dat kinderen aan hun eigen portfolioplan kunnen werken. Hierin staat beschreven waar het kind aan gaat werken. En ook hoe lang deze periode duurt. Aan het einde van de periode is er de ‘Laat-maar-zien-week’.
Het portfolioplan is een fijn instrument omdat heel veel kinderen met verschillende, unieke doelen bezig kunnen zijn, maar er wel tegelijk aan kunnen werken. De plannen kunnen leerkracht gestuurd zijn, maar ook leerling gestuurd, het is heel belangrijk dat hier balans in zit.
We doen dit samen. Waarbij ik inzet op autonomie van het kind waar dat kan. En waarbij ik kijk naar de competenties die dat kind heeft. Laten dat nou nét de drie psychologische basisbehoeften zijn.
Dat is wat we gaan doen komende maandag. Dat is ons vertrekpunt. Ik heb er zin in. En de kinderen ook.
Sjaak van Moorsel is leerkracht op de Uilenspiegel in Boekel.
Reacties
Martijn
Mooi Sjaak, ik zie het je maandag al vol enthousiasme doen.
De kids zullen blij zijn, en jij ook!
succes, gr Martijn