Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Spelen, maken, experimenteren in NIVOZ-werkplaats Pedagogische Opgave: een ontdekkingsreis van zes maanden

30 september 2022

Dit najaar kun je je weer aansluiten bij de Werkplaats Pedagogische Opgave, een reisgezelschap van tien tot vijftien onderwijsmensen die zichzelf in hun professionaliteit en in hun opdracht opnieuw willen ontdekken of anders willen aanvliegen en uitdiepen. Vanaf 30 november zijn er op onze verkenningstocht zes maandelijkse bijeenkomsten (t/m april 2022). Daarin gaan we op een andere manier werken: speelser, vrijer, authentieker, in contact en in verbinding. We doen een appel op ons eigen en elkaars makerschap. En het gebeurt allemaal online. Want ja, dat kan.

Afbeelding met tekst, binnen, computer, elektronicaAutomatisch gegenereerde beschrijvingMartijn Galjé en Rob van der Poel zijn op dit avontuur – net als in de vorige editie - de NIVOZ-begeleiders. Zij laten zich inspireren door ervaringen, die deels zijn opgedaan in hun praktijken en in de Werkplaats Muzisch Onderzoek waarmee ze hun eigen professionalisering bij de hand hebben genomen. In deze NIVOZ-werkplaats komen natuurlijk pedagogische teksten en bronnen voorbij. Maar we gaan daar ook echt iets mee doen, iets eigens van maken. We nodigen uit te vertellen, te schrijven, te tekenen, te bewegen. En we gaan delen, voordragen, spelen. In de bijeenkomsten zelf en in de tussenliggende periodes. Niet omdat het moet, natuurlijk niet, maar vanuit de zin en de betekenis die het voor jou heeft. Op het pad dat jij aan het lopen bent. Ook jouw eigen inspiratie zal dus in deze Werkplaats tot leven komen. Soms terloops, soms expliciet. Soms door jezelf, dan weer via de ander. We willen weten wie we zijn. En laten ons daarin ook graag verrassen.

We stellen ons voor dat we een klein reizend gezelschap vormen, een goed gezelschap. Zoals we dat op de school of in het docententeam, met de leerlingen in de klas, of in ons dagelijks leven ook ten diepste willen. Dat we ontvankelijk zijn voor wat er is en telkens – voor onszelf – de verbinding maken met de vraag: waarom ben ik hier? Wat is mijn opgave? Wat is mijn onderzoek? Op die manier werken we aan onze professionalisering, aan onze pedagogische houding en conditie en doen we en passant heel veel kennis op over online werken.

Alles gebeurt in een wisselend ritme. Dan weer snel en kort, om de intuïtie en het vertrouwen aan te spreken. Dan weer in de vertraging, om te voelen wat het met jou doet. Er zijn werkvormen, waardoor je snel op weg en vertrouwd met de manier van werken raakt en in een nieuwsgierige, onderzoekende houding komt te staan. Je komt op een plek waar je jezelf en de ander weer speelruimte biedt en ontdekt dat werken aan de opgave van een ander je ook dichter bij jouw eigen essentie brengt. De aanwezigheid, ontvankelijkheid, speelsheid en creativiteit groeien als we onszelf en elkaar ten volle willen zien in de meest authentieke en onverwachte vorm. Dat is ook de plek waar we elkaar kunnen ontmoeten. 

Hieronder vind je de data van de bijeenkomsten, die op woensdag in de middag (tussen 13.30 en 16.30 uur) zullen plaatsvinden.

De data voor het schooljaar 2022-23 zijn: 30 november, 21 december, 18 januari, 15 februari, 8 maart en 5 april. Tijden: zes woensdagen van 13:30 – 16:30 uur.  Aanmelden vóór 23 november

Voor wie?

Voor iedereen die op onderzoek wil, vanuit zijn pedagogische opgave. Voor iedereen die wil werken vanuit ontmoeting, verbondenheid en inclusie. Voor iedereen die zich aangesproken voelt om niet alleen als professional, maar ook als uniek mens te verschijnen en daar de waarde van te zien.

Wat brengt het je?

Makerschap en creativiteit worden aangewakkerd in contact en verbinding met anderen. Je ervaart meer ruimte en verwondering. Door de bijeenkomsten en het oefenen in de praktijk schep je ruimte voor wat er voor jou toe doet, leg je op een andere manier verbinding met jouw pedagogische opgave en kom je in een betere conditie. Je krijgt scherper wat je te doen hebt en krijgt ook plezier om daarin anders te staan. Je zal je in het pedagogisch handelen in jouw klas/school (ook met je collega’s) gesterkt voelen.

Kosten

De kosten voor deelname aan deze Werkplaats Pedagogische Opgave bedragen 950 euro. Alle NIVOZ-trajecten zijn vrijgesteld van btw-heffing.

Interesse: Bij interesse kun je je wenden tot Tjitske Bergsma, teamleider bij NIVOZ-opleidingen en/of bij Martijn Galjé en Rob van der Poel.

Aanmelden en inschrijven
Inschrijven kan via deze link.

Over Martijn Galjé

In het traject Pedagogische Tact van NIVOZ en bij de EMPO is Martijn docent/begeleider. In zijn praktijk neemt verbondenheid, de durf om stelling te nemen zonder de waarheid in pacht te hebben, de wens tot ontwikkelen en de zoektocht naar bloei een prominente plek in.

Martijn is afgestudeerd in de ontwikkelingspsychologie en de begeleidingskunde. Na een stage in het ZMOK-onderwijs, via werk als groepsleider bij een residentiele instelling voor kinderen (12-18 jaar),  startte hij in 2008 zijn eigen onderneming. Vervolgens lag de weg open om vanuit onafhankelijkheid te werken met vele partners (o.a. Hogeschool Utrecht, GPOWN, Dunamare onderwijsgroep, Sardes) in en om het onderwijs. Bij NIVOZ waar hij in 2013 zijn gezicht liet zien, behoort hij inmiddels tot de huisraad

Vrij vertaald naar Epicurus: ‘Je doet hard je best om als iemand anders te worden en door daarin te mislukken word je jezelf.’



Over Rob van der Poel

Rob is sinds 2011werkzaam voor NIVOZ, en beweegt zich als maker en verbinder door zowel de organisatie als de onderwijswereld heen. Bij NIVOZ had hij een grote verdienste in de eerste ontwikkeling van het platform hetkind, als redacteur bij veel publicaties en vernieuwende initiatieven. Hij startte het NIVOZ-podcastkanaal op en is inmiddels maker van een serie die gaat over ‘de plek van de kunsten in onderwijs en pedagogiek’. De afleveringen kun je hier beluisteren.

Rob deed recent onderwijservaringen op als docent/student in een module ex-Nihilo bij de ArtEZ, initieerde de NIVOZ-onderwijsavond over kunst en educatie met acteur Gijs Scholten van Aschat en promovenda Janeke Wienk. En in 2020 stapte hij in de HKU-werkplaats Muzisch Onderzoek. Verder was hij redactiebegeleider en projectcoördinator bij het boek van Rob Martens ‘We moeten spelen.
Rob is een community-man en brengt mensen bijeen vanuit gelijke thema’s en vraagstukken. Vrij vertaald naar Martin Buber: ‘In den beginne is de relatie, alle werkelijk leven is ontmoeting.’

 

Testimonials n.a.v. online werken

NIVOZ geeft een nieuwe dimensie aan het online gebeuren. Korte break-outmomenten, maar lang genoeg om te reflecteren en naar je eigen situatie te transformeren. Al met al een fijne combinatie van creatief en intuïtief werken, gebruikmakend van andere disciplines.'  Jacco Minnaard, Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest.

Het was uitdagend, spannend, verrassend en een beetje eng. Het zette me op scherp, gedwongen, maar op een positieve manier. Het was ook altijd te kort en dat was juist goed, het hield me bij de les.''  Juliette Boks-Vleming, lerarenopleider aan de NTNU in Trondheim (NO)

Die online werkvormen waren heel sterk en onmisbaar in de avonden. Ook de korte tijdsduur was heel prettig - een strak kader, waarbinnen korte momenten van verwondering ontstonden en weinig tijd op kon gaan aan 'om elkaar heen draaien'.'' Jasper Allema, theaterdocent lerarenopleidingen Windesheim

De werkvormen en break-outs vond ik een geweldige vondst en ook spannend. Het maakte het ondanks de afstand heel dichtbij. En het gaf ons de mogelijkheid om gelijk in gesprek te gaan en na te denken over wat er was ingebracht, vertelt of gemaakt.'' Silvie Boekhorst, leraar basisschool, vml. Deelnemer Pedagogische Tact

Het online werken was heel prettig, vooral gezien de tijd die we al op de computer doorbrengen. We werden getriggerd om zelf te spelen, te maken, passend dus. Het was een mooie manier van verwerking op eigen niveau, naar betekenis in eigen leefwereld. '' Marjanka van Maurik, docent op de Pabo Marnix Academie.

 

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief