Gert Biesta en Rob Martens aan een podcast-tafel: 'Wat staat er op het spel in ons onderwijs?'
14 juni 2023
Het is een NIVOZ-podcast waar lang naar is uitgekeken: Gert Biesta en Rob Martens aan één tafel, twee wetenschappers afkomstig uit twee verschillende werelden. Of misschien ook weer niet. Ze buigen zich over elkaars werk en (v)erkennen het gemeenschappelijke. Wat staat er op het spel in ons onderwijs?
Je kunt je abonneren op de NIVOZ-podcast via Spotify en Apple Podcasts. We publiceren ongeveer tweewekelijks. Je krijgt dan bij elke publicatie automatisch een melding. Dit is aflevering 78.
Deze dialoog en deze NIVOZ-podcastaflevering is voortgekomen uit de boekenclub van het lectoraat Goede Onderwijspraktijken van Hogeschool Viaa, met lector Ingrid Paalman, Daarin kwam de overlap ter tafel tussen het werk van onderwijspedagoog Gert Biesta en hoogleraar onderwijswetenschappen Rob Martens. Hun respectievelijke boeken ‘Wereldgericht onderwijs’ (Biesta) en ‘Leerlingen intrinsiek motiveren’ (Martens) werden er besproken en dat leidde tot deze afspraak op 1 juni, ten kantore van podcastmaker en schoolbestuurder Jan Jaap Hubeek, met Gabrielle Taus (directeur van NIVOZ) als rechterhand.
‘Als ik in het onderwijs hoor dat kinderen moeten kunnen worden wie ze zijn, denk ik: levensgevaarlijk,’ stelt Gert Biesta. In deze NIVOZ-podcast gaat hij in gesprek met Rob Martens, die een warm pleitbezorger is om ruimte te maken in onderwijscontexten voor intrinsieke motivatie, voor spel en spelen in het bijzonder. ‘Als je kijkt naar spelende kinderen, zie je dat dat juist niet is ga maar je gang, maar altijd draait om binnen begrenzingen leren wat het verschil tussen goed en kwaad is. Wat iemand als Poetin nodig heeft, is - denk ik - een goed spel. Hij zou wat mij betreft eens carnaval mee moeten vieren.’
Voor degenen die graag lezen (ipv luisteren): er volgt nog een uitgebreid artikel waarin hele delen uit de podcast letterlijk terug te lezen zijn.
Reacties
Warner Immink
Dank voor deze inspirerende, onderzoekende podcast.