Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Elk kind wil zich ontwikkelen

27 maart 2024

Lisa zit al vrij lang in de SO+ klas van Bart Heeling. Het is een klas waarin onderwijs en zorg gecombineerd worden. De klas voor kinderen die vanuit een thuiszitterssituatie in stapjes weer naar school gaan. Bart verhaalt over hoe hij ook Lisa aan het leren kreeg.

Haar start herinner ik me nog goed. Een aanbod om te gaan werken resulteerde vrijwel direct in een woedeuitbarsting en een werkboekje dat in vele stukjes verscheurd werd. Het potlood doormidden. Schreeuwen en gillen en nog wat meer van dergelijke acties.
Er mocht niets misgaan. Gediagnosticeerd met onder andere autisme, maar vooral erg veel meegemaakt. En zoals zij zelf zegt: ‘Dit is m'n zevende school.’

Overal werd ze weggestuurd en haar moeder zei: ‘Niemand wil m'n kind hebben.’
Erg schrijnend om te horen en tegelijkertijd motiverend om dóór te zetten.
En dat hebben we gedaan. Elke dag is ze welkom. Elke dag vraagt ze tachtig keer of ze naar huis mag.
‘Als de taxi er is,’ zeg ik.
‘Oh, jammer.’
‘Ik zou je op de fiets kunnen brengen.’
‘Is ook goed,’ zegt ze.
‘M'n bagagedrager is metaal,’ zeg ik.
‘Oh, laat dan maar.’

Ze wordt binnenkort twaalf en ze heeft aangegeven dat ze helemaal niets leert.
‘Ik leer helemaal niets bij jou. Waarom ga ik eigenlijk naar school?’
Een duidelijker signaal kun je me niet geven voor intrinsieke motivatie. Eindelijk kunnen we aan de slag. Deze week staat ze bij me en schopt continu zachtjes tegen m'n stoel.
‘Mag ik naar huis?’ zegt ze.
‘Ik heb het gevoel dat ik op de schopstoel zit,’ zeg ik, ‘kom maar, ik ga je leren over oppervlakte en omtrek.’

Zo gezegd, zo gedaan. Ik meet de lengte en breedte met grote stappen in het lokaal en leg uit dat dit handig is voor vloerbedekking. De omtrek leg ik uit met de plinten. ‘Heb ik allemaal niet nodig,’ zegt ze met een smile.
Maar de volgende dag kan ze het al zelf, zonder m'n hulp. Vierkante meters en zo.
En mijn uitlegpapiertje heeft ze in haar schetsboek geplakt.

Elk kind, werkelijk elk kind wil zich ontwikkelen.

Foto is geplaatst met Lisa’s toestemming en dit blog is met toestemming overgenomen van de LinkedIn-pagina van Bart Heeling

Bart Heeling heeft in 2011 een master special educational needs als gedragsspecialist afgerond en werkt sinds enkele jaren als leerkracht in het speciaal onderwijs cluster 4.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief