Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

AI en onderwijs: hoe Robbert van Empel technologie inzet als leraar geschiedenis

18 september 2024

In het digitale tijdperk worstelen veel leraren met de snelle opkomst van AI en technologie in het onderwijs. Robbert van Empel, docent geschiedenis op het Teylingen College in Noordwijkerhout, is een pionier op dit gebied. Zijn aanpak toont aan dat AI, mits verantwoord en bedachtzaam ingezet , een verrijking kan zijn. NIVOZ-directeur Jan Jaap Hubeek spreekt in deze podcast met Robbert over hoe AI zijn onderwijspraktijk beter maakt.

Robbert benadrukt hoe AI zijn dagelijkse onderwijspraktijk efficiënter maakt: ‘In plaats van uren te besteden aan het maken van toetsen, gebruik ik een AI-prompt waarmee ik in enkele seconden toetsen kan genereren,’ zegt hij. Door deze technologische hulpmiddelen kan hij zich richten op wat hij echt belangrijk vindt: interactie met de leerlingen. Het bespaarde tijdsgebruik stelt hem in staat om meer diepgaande gesprekken te voeren met zijn leerlingen en hen beter individueel te begeleiden.

Door deze technologische hulpmiddelen kan hij zich richten op wat hij echt belangrijk vindt: interactie met de leerlingen

AI als lesassistent
Een van de meest innovatieve aspecten van Robberts aanpak is zijn gebruik van AI als “onderwijsassistent”. Hij heeft een digitale klassenassistent gecreëerd, waarmee leerlingen kunnen oefenen en feedback krijgen op hun werk: ‘Leerlingen voeren hun vragen in bij de AI, en deze geeft antwoorden die hen helpen de stof beter te begrijpen,’ legt hij uit. Dit geeft de leerlingen onbeperkte oefenmogelijkheden, zonder dat ze vastlopen als de leraar niet direct beschikbaar is.

Verantwoordelijk gebruik van technologie
Hoewel Robbert een groot voorstander is van technologie in het onderwijs, is hij zich ook bewust van de gevaren. Hij kiest bewust voor een balans tussen digitale en traditionele leermiddelen, zoals zijn gebruik van een oude diaprojector naast moderne AI-tools. “AI is niet een alles-of-niets-situatie,” zegt Robbert, ‘Ik gebruik het alleen als het een meerwaarde biedt en laat het achterwege als het geen voordeel heeft.’

De toekomst van AI in het onderwijs
Robbert wijst op de groeiende verantwoordelijkheid van leraren om technologie op een verantwoorde manier te gebruiken en hun leerlingen te leren hoe ze AI effectief kunnen inzetten: ‘We moeten leerlingen handvatten geven om technologie te begrijpen en er op een slimme manier mee om te gaan,’ stelt hij. Dit betekent niet alleen het leren gebruiken van AI-tools, maar ook het kritisch kunnen beoordelen van de uitkomsten die deze technologie biedt.

In een tijd waarin veel leraren terughoudend zijn om AI te omarmen, ziet Robbert het als zijn missie om zijn collega’s te overtuigen van de potentie die AI biedt: ‘AI kan ons als leraren ontlasten en ons helpen om beter onderwijs te geven,’ zegt hij. Maar hij waarschuwt ook: ‘We moeten wel de regie houden en AI gebruiken als een middel, niet als vervanging van de menselijke interactie in de klas.’

Robbert van Empel laat zien dat AI, mits bedachtzaam en verantwoord ingezet, een waardevolle aanvulling kan zijn. Met de juiste aanpak kunnen leraren technologie gebruiken om hun onderwijspraktijk te verbeteren en hun leerlingen beter te ondersteunen.

In de aflevering verwijst Robbert naar allerlei toepassingen van AI. Hieronder vind je de linkjes die hij benoemt:

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief