Nivoz Podcast

Podcasts voor leraren, schoolleiders en betrokkenen om ze te sterken bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Blijf up-to-date en abonneer op onze podcast:

Nivoz Podcasts

Categorie:

#16 Samen is het woord op ‘De Vlugt’, op afstand en dichterbij

26-05-2020

#16 Samen is het woord op ‘De Vlugt’, op afstand en dichterbij

Samen met de leraren, samen met de leerlingen. Op de Burgemeester de Vlugtschool staat het woord ‘samen’ centraal in de omgang. Zowel tijdens de coronatijd als nu de kinderen weer op school zijn, vertellen Juul van der Meer en Stefan Hoven in deze podcast. Interviewer is Rikie van Blijswijk.

De Burgemeester de Vlugtschool is best een grote school, vertelt Juul van der Meer (34) die sinds begin dit jaar co-directeur is geworden. Er zijn 465 leerlingen en nog geen twee jaar geleden is er een gloednieuw pand betrokken in Slotermeer. In deze Amsterdamse wijk in Nieuw-West nestelen zich ook veel nieuwkomers vanuit het AZC, zegt ze. ​Deze mensen hebben dan recht op een jaar Nederlands onderwijs voor ze verder uitstromen naar andere basisscholen. ‘Daarom hebben we naast de school een pand voor deze specifieke leerlingpopulatie, met vier klassen en de meeste docenten zijn NT-2 gecertifeerd.’ ​

In de visie op onderwijs  - en in de aanpak – zijn er bij het onderwijspersoneel op ‘De Vlugt’ echter weinig fundamentele verschillen. De school staat voor talentontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling en dat zie je terug in de omgang en in de vakken die worden aangeboden: dramalessen voor alle groepen, twee keer per week gymnastiek, twee docenten beeldende vorming en er lopen vakdocenten muziek. ‘We kennen heel veel verschillende onderdelen van leren, niet alleen het cognitieve. Het nieuwe gebouw leent zich daar ook voor. Er zijn ruimtes op leerpleinen, waar kinderen zelfstandig kunnen werken of samen dingen kunnen doen of ontdekken.’

Het woord ‘samen’ staat sowieso centraal in de processen en het (gedeelde) leiderschap, vertelt Juul die in Sandra Dannenburg een gelijkgestemde schooldirectrice naast zich weet. Stefan Hoven (48) – zelf docent drama en sociale vaardigheden en al langer verbonden aan de school – refereert op zijn beurt aan het pedagogische kompas waarop het team al enige tijd vaart, ondanks de wisselingen die er zijn geweest in de directie. ‘We zitten midden in een traject Pedagogische tact waarin we reflecteren en in gesprek zijn met elkaar over de leraar en de school die we willen zijn. En onlangs is er een digitale studiedag geweest die we ook echt samen hebben gedaan, vormgegeven en tot een succes hebben gemaakt.’

Onder begeleiding van Martijn Galjé en Merlijn Wentzel – twee docenten van NIVOZ – was het een dag, waar ruimte was voor kwetsbaarheid, humor en ieders stem. ‘Juist in een tijd van afstand was er een wens om samen te komen,’ vertelt Juul op haar beurt, ‘een behoefte aan verbinding, om het ook echt over ons vak te hebben en waar we warm voor lopen. We hebben een grondige voorbereiding gedaan en ook samen een stipje op de horizon gezet.’

Dat toekomstperspectief is dichterbij gehaald en dat vertaalde zich wellicht in de energie en het enthousiasme waarmee op maandag 11 mei de kinderen ontvangen werden. ‘Ik zag alleen maar lachende en blije gezichten,’ vertelt Stefan. ‘Het was als een klein kind in een snoepwinkel,’ zo reageert Juul op haar beurt. ‘We mochten weer. Dat voelde als de eerste schooldag. Die spanning, dat verlangen. De afgelopen weken is het best goed gegaan. Natuurlijk wel. Maar wat je dan meteen ook merkt is: wat sta ik toch graag voor de klas.’

Categories | scholen en schoolleiders

Download

Filetype: MP3 - Size: 54.1MB - Duration: 39:15 m (192 kbps 44100 Hz)