Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz AI: Het Pedagogisch Appèl

Een serie vertragende gesprekken over welke verantwoordelijkheid de snelle ontwikkelingen van generatieve AI aan de leraar én het onderwijs vraagt.

Nivoz podcasts | Series(2 afleveringen)

#32 Onderwijs en Technologie - In gesprek met Rianne van den Berghe

#32 Onderwijs en Technologie - In gesprek met Rianne van den Berghe

In deze aflevering is Rianne van den Berghe te gast.

Rianne is associate lector bij Hogeschool IPABO, Marnix Academie en Hogeschool de Kempel waar ze de kenniskring Onderwijs en (leer)technologie leidt.

Rianne doet al jaren onderzoek naar (sociale) robots in het onderwijs. Ze begon tijdens haar promotieonderzoek aan de Universiteit Utrecht en zette haar werk voort als postdoc aan Hogeschool Windesheim. Tegenwoordig is ze associate lector en leidt ze de kenniskring Onderwijs en (leer)technologie.

Een rol die ze met veel nieuwsgierigheid vervult, want: hoe zorg je ervoor dat technologie écht iets toevoegt aan het onderwijs? En hoe maak je daarbij de juiste afwegingen?

In deze podcast verkennen we de belofte én de grenzen van technologie in de klas.

Link Master Onderwijs en Technologie: https://www.masteronderwijsentechnologie.nl/

Lees meer
Datum: 17-04-2025
Episode: 32
Duur: 45:35
Datum: 17-04-2025 | Episode: 32 | Duur: 45:35
#7 Het wezen van techniek en het appel aan de opvoeder - met Mathijs van Alstein

#7 Het wezen van techniek en het appel aan de opvoeder - met Mathijs van Alstein

Een bezield gesprek met Mathijs van Alstein over het wezen van techniek, het pedagogisch appel, en de kruispunten tussen Heidegger, Steiner en Kurzweil.

In deze aflevering gaan Wouter Modderkolk en Jan Jaap Hubeek in gesprek met Mathijs van Alstein, priester binnen de Christengemeenschap en filosoof, die promoveerde op het werk van Martin Heidegger. Vanuit zijn proefschrift ‘Luisteren naar het zijn’ neemt hij ons mee in een diepgaand gesprek over de vraag wat het betekent om mens te zijn in een tijdperk van kunstmatige intelligentie. Zijn wij machines, algoritmisch gestuurd en gevormd? Of zijn wij bezielde wezens, opgenomen in een groter kosmisch verhaal?

Van Alstein weeft in het gesprek de denklijnen van Heidegger, Rudolf Steiner en Ray Kurzweil door elkaar: van het ‘gestel’ en het wezen van techniek, via de antroposofie en het vrije schoolonderwijs, naar Kurzweils visioen van een nabije toekomst waarin de menselijke intelligentie overvleugeld wordt door een post-biologische orde. Maar is die intelligentie wel zo artificieel? Of toont AI ons juist dat intelligentie altijd al aanwezig was in de wereld — van zonnestraal tot regenbui?

Een filosofisch en spiritueel geladen gesprek over de toekomst van mens en opvoeding, over vrijheid en incarnatie, en over de vraag welk mensbeeld aan ons onderwijs ten grondslag ligt. Een aflevering die vraagt om stil te staan, te luisteren en je opnieuw te verhouden tot het zijn.

Lees meer
Datum: 15-09-2024
Episode: 7
Duur: 01:09:53
Datum: 15-09-2024 | Episode: 7 | Duur: 01:09:53
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief