Nivoz podcasts | Series(125 afleveringen)

Een spiegel uit het verleden: Tanja Jadnanansing over de doorwerking van ‘Wij slaven van Suriname’
“We kunnen allemaal mede-menselijk zijn.” Aan het woord is Tanja Jadnanansing, stadsdeelvoorzitter van Amsterdam Zuidoost. In haar werkkamer hangt een grote foto van Anton de Kom. Door het raam kijkt ze uit op zijn standbeeld. Het is geen toeval. In de podcast Meesterwerk van Jan-Jaap Hubeek vertelt ze hoe het boek Wij slaven van Suriname haar raakt en inspireert in haar werk – en hoe het boek ook vandaag een spiegel is voor onderwijs, opvoeding en samenleving.
De eerste ontmoeting
Op haar zeventiende leest Tanja voor het eerst over Anton de Kom. Ze groeit op in Paramaribo, Suriname, in een huis vol boeken. Haar vader, oud-notaris en liefhebber van literatuur, geeft haar de opdracht om Wij slaven van Suriname te lezen. Ze is dan vooral geïnteresseerd in de grote Latijns-Amerikaanse verhalen van Gabriel García Márquez. Toch luistert ze naar haar vader – en het boek maakt diepe indruk.
“Wat mij raakte, was zijn oprechte verlangen om het beter te maken voor mensen. Hij ging voorbij kleur, klasse en afkomst. Hij vroeg steeds: wat bindt ons?”
Die vraag – wat bindt ons – blijft in haar werken en denken doorspelen. Ze voelt zich verwant met de houding van Anton de Kom: scherp op onrecht, maar altijd gericht op verbinding. Die houding is voelbaar in alles wat ze vertelt. “Je hoeft niet kumbaya de hele dag elkaar te omhelzen,” zegt ze. “Maar als je een hoger doel hebt, kun je elkaar wel vinden.”
De spiegel van Anton de Kom
Het standbeeld van Anton de Kom, buiten haar raam, is een herkenningspunt in de wijk. Maar de meningen over het beeld zijn verdeeld. Sommigen zien liever de gestileerde versie van de schrijver – in pak, met hoed – dan de vrijgemaakte slaaf die het beeld verbeeldt. Voor Tanja is juist die veelheid aan interpretaties krachtig. Want, zegt ze: “Anton de Kom is een spiegel. Voor iedereen. En hoe jij kijkt, bepaalt wat je ziet.”
In het boek waardeert ze de veelheid aan perspectieven en de subtiele manier waarop Anton de Kom de lezer aan het denken zet. “Hij schrijft vlijmscherp, maar pas later besef je wat hij heeft gezegd,” vertelt ze. “Dat vind ik knap. Ik wil ook zo zijn: je gedrag kunnen bevragen, maar je als mens heel laten.”
Pedagogiek van liefde én wet
Die gedachte brengt Tanja naar de kinderen van haar stadsdeel. In haar werk ontwikkelde ze een leiderschapsprogramma voor leerlingen van groep 8, gebaseerd op ‘love and law’: liefdevolle aandacht én duidelijke kaders. In dat programma speelt een spiegel een centrale rol. Letterlijk.
“Ik neem een spiegel met een glimlach mee de klas in en vraag de kinderen om zichzelf een compliment te geven. En dan beginnen ze te huilen. Omdat ze niets moois over zichzelf kunnen zeggen.”
Dat raakt haar. Het laat zien hoe diep het gebrek aan erkenning kan zitten. En hoe belangrijk het is om kinderen te leren zichzelf te zien – met liefde. Niet als uitzondering, maar als norm. In de Zuidoost Academie, een pedagogische broedplaats waar ouders, leerkrachten en pedagogen samenwerken, wordt actief gewerkt aan die erkenning. “Hoe zorgen we ervoor dat elk kind een liefdevolle goede morgen krijgt?” Dat is de vraag die daar leeft.
Verbonden verhalen
Tijdens de opname schuift ook Pixie aan, een middelbare scholier die met Tanja meeloopt als stagiaire. Ze kent Anton de Kom niet uit haar schoolboeken, maar van haar vader. Haar ervaring raakt aan een groter punt: hoe zichtbaar is deze geschiedenis in ons onderwijs?
“Dit is ook ónze geschiedenis. Niet alleen die van mij, maar van iedereen in de klas.” zegt Pixie. Tanja knikt. Ze wil dat het boek niet alleen gelezen wordt, maar beleefd. In het onderwijs, op straat, aan de keukentafel. “Geschiedenis wordt pas relevant als we het betrekken op het hier en nu. Anders wordt het een vak, terwijl het een levenswijze moet zijn.”
Daarom is ze blij met initiatieven zoals die van de...

NIVOZ-onderwijsavond: Kees Klomp over systeemverandering
Een audioregistratie van de onderwijsavond met Kees Klomp op het Utrechts Stedelijk Gymnasium.

AI: Het Pedagogisch Appèl: In gesprek met Barend Last
In deze aflevering van de NIVOZ-podcast duiken we in het uitdagende spanningsveld tussen onderwijs en technologie met Barend Last, schrijver, spreker en onderwijsmaker.
Mentioned in this episode:
Nivoz.nl/podcast
Deze podcast is een productie van Stichting NIVOZ. Meer verhalen en series over onderwijs en pedagogiek vind je op nivoz.nl/podcast.

Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) - In gesprek met Inge Molenaar
Inge Molenaar is directeur van het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) en leidt het wetenschappelijk programma. Ze onderzoekt de pedagogische, maatschappelijke en sociale consequenties van intelligente digitale onderwijsinnovaties.
Mentioned in this episode:
Nivoz.nl/podcast
Deze podcast is een productie van Stichting NIVOZ. Meer verhalen en series over onderwijs en pedagogiek vind je op nivoz.nl/podcast.

Marleen Stikker over de invloed van BigTech op het onderwijs - en wat er tegen te doen is

AI: Het Pedagogisch Appèl: In gesprek met Remco Pijpers (Kennisnet)

In de ogen van de leerling: Rini

In de ogen van de leerling: Mike

In de ogen van de leerling: Wim

Hoe leren jongeren nou op sociale media? En wat kunnen we daarvan opsteken voor het onderwijs?
Hoe leren jongeren nou op sociale media? Welke vormen van leren ontdekken ze daar met elkaar? En wat kunnen we daarvan opsteken voor het onderwijs? Over deze vragen boog Zowi Vermeire zich tijdens haar promotieonderzoek aan de Universiteit van Utrecht.

NexGen AI - In gesprek met Peter Brouwers en Daniel Schoone

In de ogen van de leerling: Kareem

Over leren omgaan met vrijheid/gelijkwaardigheid in democratisch onderwijs: Je moet het wel durven!
‘Het echte leven op en na een democratische school’. Het is de ondertitel van het boek ‘Je moet het wel durven’. In deze NIVOZ-podcast luisteren we naar drie schoolleiders die aan de wieg staan van het democratisch onderwijs in Nederland.

In de ogen van de leerling: Jaimy

Ondermijnt AI de belofte van de democratie? In gesprek met Pieter Boshuizen

In de ogen van de leerling: Mohamed

Rob Martens - Zelfdeterminatie in relatie tot hoogbegaafdheid en de rol van generatieve AI

In de ogen van de leerling: Djen

Kan AI het Montessori materiaal vervangen? In gesprek met Haitske de Visser

In de ogen van de leerling: Monique

Kan AI goede (toets)vragen stellen? In gesprek met Rob Kickert

Is AI creatief? Slaagt AI voor de Lovelace Test?

Wat is het pedagogische appèl?

Wat vraagt AI aan een kindcentrum (PO)?

Kun je met meer data betere besluiten nemen? Wat kan het onderwijs leren van de VAR in voetbal?

Hoe Robbert van Empel Artificial Intelligence inzet als leraar geschiedenis

Het kan zoveel mooier: handvatten en denkrichtingen om de ruimte te benutten die er ligt in het voortgezet onderwijs
In gesprek met Ben van der Hilst over zijn nieuwe boek, waarin hij docenten, schoolleiders en bestuurders laat zien welke ruimte er ligt om het VO mooier te maken.

Joop Berding over de afhankelijkheid van technologie in het onderwijs

Wat is het AI-vraagstuk? - Een introductie op hoe AI het onderwijs uitdaagt

Pedagogisch verbinden in tijden van polycrisis, door de ogen van een lector en een jongerenwerker
Het is geen normale tijd voor jongeren om in op te groeien, stelt lector Stijn Sieckelinck. Samen met jongerenwerker Melvin Kolf verkent hij hoe scholen en jongerenwerkers beter kunnen samenwerken om leerlingen te ondersteunen.

Wat doet kunst in onderwijs? Reyer Ploeg onderzoekt en initieert symposium
Wat hebben kunstvakken voor effect op leerlingen, op de ouders van die kinderen en op andere betrokkenen in de school? Reyer Ploeg deed onderzoek en presenteert zijn bevindingen in de aanloop naar symposium ‘Kunst in Onderwijs’, op 1 oktober in A'foort.

Nadia Kuipers - Juf in de Tarwewijk
In gesprek met Nadia Kuipers, juf in groep 3 van basisschool De Globe in de Tarwewijk, Rotterdam Zuid. Juist omdat ze hier zelf is opgegroeid, wil ze op deze plek het verschil makenWat vraagt het van docenten om les te geven in een grootstedelijke context? Over die vraag buigt Ella Krol zich tijdens haar stage-onderzoek bij NIVOZ. Voor een verkenning bezocht ze Nadia Kuipers, juf in groep 3 van OBS De Globe in de Tarwewijk. Juist omdat Nadia zelf in Rotterdam-Zuid is opgegroeid, wil ze op deze plek het verschil maken.
Naast het lesgeven werkt Nadia bovenschools voor Stichting BOOR om waardevol onderzoek naar de praktijk te vertalen, blogt ze om collega's te inspireren en onder andere via het Instagram-account @kijkje.in.groep3 probeert ze ouders bij haar lespraktijk te betrekken.
Samen met redacteur Marco Martens spreekt Ella met Nadia over taalontwikkeling, schoolcultuur en de rol die zijzelf als docent inneemt.

Kinderen van Rotterdam: David

Thomas, Laurens en Amber, drie Pabo-studenten: wat heb ik ontdekt en welke leraar wil ik zijn?
We luisteren naar drie Pabo-studenten, verbonden aan NHL Stenden in Groningen en Assen. Laurens, Amber en Thomas ronden momenteel hun opleiding af en kijken met podcastmaker Rob van der Poel terug en vooruit.

Wat vragen jongeren van ons? Verhalen en lessen uit de Rotterdamse praktijk van Etienne en Luc
Hoe trek je op met jongeren in een stad als Rotterdam, in een grootstedelijke context? En wat vraagt dat van onderwijs en van jeugdwerkers? Theaterpedagoog Luc Opdebeeck en buurtwerker Etienne Tjon-A-Kon vertellen, maar alleen als er jongeren bij zijn.

Joop Oonk van Misiconi over inclusiviteit en een voortdurende pedagogische dans
In deze podcast luister je naar Joop Oonk, artistiek leider van Misiconi. We bezoeken een repetitie van het inclusieve dansgezelschap, ervaren haar manier van werken en ontdekken oriëntaties met pedagogische waarde en betekenis.

Iliass el Hadioui: ‘Een samenleving die een kenniseconomie pretendeert te zijn, zou het onderwijs altijd centraal moeten stellen.’
In deze podcast spreekt socioloog en onderzoeker Iliass El Hadioui over zijn eigen schooltijd en zijn recente werk op scholen om een cultuur te bouwen met veel vertrouwen. ‘Iedere hervorming begint met definiëren wat je wilt behouden.’

Pamela den Heijer pleit voor affectieve leerervaringen in het HBO
HBO-studenten leren denken over conflicterende waarden, maar Pamela den Heijer miste aandacht voor gevoelens en emoties die daarbij meespelen. In deze podcast-aflevering vertelt ze over haar promotieonderzoek.

Met meester Wolf, liggend op onze rug, in het Wereldmuseum: ‘Als je niet bereid bent om te gaan leren, ben je ook niet in staat om naar iemand anders te luisteren.’
Kunst = taal en rekenen. Dat was het werk waarmee Wolf Brinkman eerder al het onderwijs een beetje op zijn kop zette. Je hoort over zijn pedagogische drijfveren en over zijn ‘dwarse’ denken. ‘Dwars, hoezo dwars? Mijn uitgangspunt is altijd de dialoog.’

Over Stronk en het handelen vanuit een mensbeeld. ‘Ik ervaar een ruimte waar jongeren kunnen ademhalen en opnieuw kunnen beginnen.’
In deze podcast maak je kennis met jeugdwerkplaats STRONK. ‘Maar dan spreek je allereerst over een mensbeeld,’ zeggen Jorus Rompa en Mark Jonkers. ‘Het is een manier van kijken naar en werken met mensen en het zien van potentie in groei en ontwikkeling.’

Thijmen leert van kinderen en van experts, over zichzelf en over zijn leraar zijn. ‘Ik denk dat pedagogiek altijd dialogisch is.’
Thijmen Sprakel is ruim 14 jaar docent, maar vooral bekend van zijn interviews met onderwijskundigen en grote pedagogen uit binnen- en buitenland. Via de website Edukitchen en het gelijknamige videokanaal publiceert hij over die ontmoetingen.

Leraren in opleiding over hun ontwikkeling, hun visie en de onvoorspelbare lespraktijk
Leraren in opleiding (LIO’s) laten zich bevragen. Op hun ontwikkeling, hun onderwijsvisie en hun beginnende lespraktijk tijdens een intensieve tweedaagse. ‘Wat er nu eigenlijk gebeurt, is dat we gewoon weer helemaal teruggaan naar je eigen zelf.'

Thuis zijn, een verkenning met Michiel de Ronde: ‘Wat betekent thuis en wat kun je van thuis maken als dit onder druk staat, als mens, als professional?’
Sietske Dijkstra zoekt Michiel de Ronde op in het poldergebied van Midden-Delfland om te spreken over het thema ‘thuis zijn’. NIVOZ-podcastmaker Rob van der Poel schuift aan in het onderzoekende en ontmoetende gesprek. Wat betekent dit voor onderwijs?

Kinderen van Rotterdam: Iliass
In deze serie, een samenwerking met fotograaf Iris van 't Riet, geven acht Rotterdamse jongeren hun visie op onderwijs. In deze aflevering het verhaal van Iliass.

Kinderen van Rotterdam: Sara
In deze serie, een samenwerking met fotograaf Iris van 't Riet, geven acht Rotterdamse jongeren hun visie op onderwijs. In deze aflevering het verhaal van Sara.

Kinderen van Rotterdam: Richendrieson
In deze serie, een samenwerking met fotograaf Iris van 't Riet, geven acht Rotterdamse jongeren hun visie op onderwijs. In deze aflevering het verhaal van Richendrieson.

Kinderen van Rotterdam: Jena
In deze serie, een samenwerking met fotograaf Iris van 't Riet, geven acht Rotterdamse jongeren hun visie op onderwijs. In deze aflevering het verhaal van Jena.

Kinderen van Rotterdam: Mustafa
In deze serie, een samenwerking met fotograaf Iris van 't Riet, geven acht Rotterdamse jongeren hun visie op onderwijs. In deze aflevering het verhaal van Mustafa.

Kinderen van Rotterdam: Dani
In deze serie, een samenwerking met fotograaf Iris van 't Riet, geven acht Rotterdamse jongeren hun visie op onderwijs. In deze aflevering het verhaal van Dani.

Kinderen van Rotterdam: Quinty
In de expositie 'Kinderen van Rotterdam', een samenwerking met fotograaf Iris van 't Riet, geven acht jongeren hun visie op onderwijs. In deze aflevering het verhaal van Quinty. De portretten zijn te zien in het Rotterdamse Dokhuis.

Kinderen van Rotterdam: Mohamed
In de expositie 'Kinederen van Rotterdam', een samenwerking met fotograaf Iris van 't Riet, geven acht jongeren hun visie op onderwijs. In deze aflevering het verhaal van Mohamed. D portretten zijn te zien in het Rotterdamse Dokhuis.

Dr. Kennedy Tielman's onderzoek naar spanningen bij docenten die lesgeven aan cultureel diverse klassen
Dr. Kennedy Tielman promoveerde op een onderzoek naar de spanningen die docenten ervaren als ze lesgeven aan cultureel diverse klassen in het mbo. Hoe herken je die spanningen en hoe ga je daar als docent mee om?

De klassikale dialoog; hoe begeleid je gesprekken over maatschappelijk gevoelige onderwerpen in burgerschapslessen?
Florien Boutsema deed onderzoek naar de lastigheden die mbo-docenten ervaren bij het bespreken van maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas. Marco Martens sprak met Florien en docente Thirza van der Meer over de verkregen inzichten.

De wereld van een mbo-student: Hoe Shivani Khargi de ruimte vond om te bestaan
In deze podcastserie navigeren leerlingen, studenten ons door hun leefwereld. In deze aflevering is dat Shivani Khargi. Ze studeert Artiest Popmuziek aan de Herman Brood Academie in Utrecht.

Het pedagogisch leiderschap van Manon Rijken: 'Laten we alert zijn op hoe we elkaar aanspreken'
De missie van Manon Rijken is geslaagd als het vmbo niet meer wordt gezien als de onderkant van de samenleving. In deze NIVOZ-podcast gaan Rikie van Blijswijk en Marco Martens met haar in gesprek over hoe ze haar pedagogisch leiderschap invult.

Gert Biesta en Rob Martens aan een podcast-tafel: 'Wat staat er op het spel in onderwijs?'
Een NIVOZ-podcast waarnaar is uitgezien. Gert Biesta en Rob Martens aan één tafel, afkomstig van twee verschillende wetenschappelijke werelden. Ze buigen zich over elkaars werk en (v)erkennen het gemeenschappelijke. Wat staat er op het spel in onderwijs?

De wereld van een mbo-student: DJ en producer Sander Divino zet zich in voor mental health support voor jongeren
In deze podcastserie navigeren leerlingen, studenten ons door hun leefwereld. In deze aflevering is dat Sander van de Wijngaard. Hij is tweedejaars student DJ/Dance Producer aan de Herman Brood Academie in Utrecht.

De wereld van een mbo-student, Nieloefaar: ‘Je kan niet iemand anders worden, hoe erg je het ook probeert.’
In deze podcastserie navigeren leerlingen, studenten ons door hun leefwereld. In deze aflevering is dat Nieloefaar Bahadori. Ze studeert Artiest Hiphop aan de Herman Brood Academie in Utrecht.

Posthumanisme en onderwijs: ‘Van een overdreven accent op zelfbepaling, krijg je het neoliberale discours waar we nu in zitten.’
Jelle Ris zoekt onderzoeker Floor Basten op. Haar publicaties over het posthumanisme zijn mind blowing. ‘Omdat er een hele andere blik wordt gegeven op onderwijskundig onderzoek, op pedagogische ideeën.' Wat betekent dit voor onderwijs, voor ons leren?

Makerschap en onderwijs: ‘Afstemmen op de stem van binnenuit, over en weer, dan ontvouwt het leven zich als het ware als vanzelf.’
Eric Mijnster en Marco Martens vonden hun eigen stem, hun plek en de flow vooral na en buiten schooltijd. Toch kwamen ze toch ook weer in het onderwijs terecht. In deze podcast gaat het over de betekenis van makerschap voor leraren en leerlingen.

Wouter Sanderse en onderzoek naar vorming: ‘Bildung in het vmbo, dat begint met voorleven’
Wouter Sanders spreekt over het onderzoeksproject ‘Voorbeeldige bildung in het vmbo’ en deelt over zijn bevindingen: ‘Denk na of dat wat je voor leerlingen nastreeft, in lijn is met dat wat je uitstraalt en voorleeft.’Podcast Episode

Eveline Oostdijk en onderzoek naar vorming: ‘Zelf denken en samen leven is een paradox waar docenten zichzelf toe moeten leren te verhouden.'
Eveline Oostdijk promoveerde in november 2022 op een onderzoek naar het curriculum en de praktijk van humanistisch vormingsonderwijs (hvo). Het is een eerste aflevering uit een tweeluik over onderzoek naar vorming

Een onderwijsavontuur in de Noordoostpolder: ‘Waar leef je voor? Die grote vraag begint eigenlijk steeds normaler te worden.’
‘Waar leef je voor? Die hele grote vraag begint steeds normaler te worden,’ vertelt Stephanie Reijntjes. Ze is docente bij ROC Friese Poort en ze heeft voor 16 mbo-studenten een onderwijsavontuur opgetuigd. Dit is een reportage van 24 uur 'Into the Wild'.

De wereld van een mbo-student, Mika: ‘Het gaat over gewoon kleine, simpele dingetjes waar je eigenlijk stiekem heel gelukkig van kan worden.’
In deze podcastserie navigeren leerlingen, studenten ons door hun leefwereld. In deze aflevering is dat de twintigjarige Mika. Ze studeert Podium- en Studiotechniek aan de Herman Brood Academie in Utrecht.

Sietske Dijkstra en het mysterie dat achter een tacit dimension verborgen ligt: ‘Het meeste weten we helemaal niet, maar dat is misschien ook helemaal niet zo erg.’
In deze podcast met Sietske Dijkstra gaat het over belichaamde professionaliteit en het versterken van een zeker lichaamsbewustzijn, over de tacit dimension van Michael Polanyi. Alles vanuit het besef dat we meer zijn dan onze gedachten.

Windesheim en het belang van Whole Teacher Development: ‘Wat doen wij hier eigenlijk aan in ons curriculum?'
Jael de Jong Weissman en Jolien Dopmeijer vertellen in deze podcast hoe hun deelname aan het Whole Child Development-programma betekenis aan het krijgen is binnen de lerarenopleidingen van Windesheim in Zwolle.

Koen Vos over brede vorming in het mbo: ‘Bied jonge mensen avonturen aan en ze gaan aan.‘
Koen Vos (65) weet als boegbeeld van het praktoraat Brede Vorming bij ROC Friese Poort intussen wel dat ook mbo-studenten geïnteresseerd kunnen raken in kunst, filosofie, literatuur en levensbeschouwing. ‘Bied jonge mensen avonturen aan en ze gaan aan.'

Koen, Michiel, Eveline en Leone: ‘Onderwijs en onderzoek als intieme ontmoetingen.’
Koen Wessels en Michiel Bos verkennen met NIVOZ-collega’s Eveline Oostdijk en Leone de Voogd hun praktijk. Hoe kunnen de relaties in het onderwijs relaties van oprechte ontmoeting worden, in plaats van ‘ik weet dit en geef dat aan jou: einde transactie.'

Opleiden voor breedvormend onderwijs: ‘Het is iets wat je met elkaar doet, waar je samen instapt, waar je voor kiest, terwijl de winkel nog open is.’
Wat vraagt breedvormend onderwijs van het opleiden van leraren? Hieke van Til (Spring) en Nynke Verdoner (Kenniscentrum POP) laten hun licht schijnen op die vraag, vanuit hun partnerschap met het Whole Child Development programma (WCD).

De Nieuwe Draai gaat terug naar de essentie: ‘Als je net rondom dat break-even-point kan blijven, dan wordt het voor kinderen heel erg leuk.’
‘Ik zou iedereen gunnen dat je kindontwikkeling vormgeeft vanuit de gedachte: less is more,’ vertellen Duco Stam en Maruska Kuin van Kindcentrum De Nieuwe Draai. ‘Laat je niet afleiden door de waan van de dag en wat onze maatschappij al ingevuld heeft.’

Driestar, partner in het WCD-project, over breedvormend onderwijs: ‘We hebben een culturele correctie nodig’
‘We hebben een culturele correctie nodig,’ vertelt Peter van Olst namens Driestar Hogeschool – partner in het WCD-programma - over breedvormend onderwijs. ‘Met alle mooie idealen die we belijden zijn we met de rug naar de samenleving toe komen te staan.'

Gesprek tussen hbo-docenten: ‘Wat zijn artistieke dimensies van het leraarschap die ons weer dichter bij de kern ervan brengen?’
Patrick van der Bogt en Jelle Ris verkennen elkaars praktijk in het hbo-onderwijs. ‘Om de pedagogische impact van deze podcast ietsje te vergroten, zou ik zeggen dat je geen echte leraar bent als je nooit in een hazenpak naar je les bent geweest.’

Beatrijs en Rob in een pedagogische ontmoeting: 'wat doet iemand als ik, met iemand als jij, in een wereld als deze?’
Onderwijsprofessional Beatrijs Dijkman – geschoold in de Transactionele Analyse (TA) - sprak in een eerdere podcast over de ‘pedagogische ontmoeting’. Dit is deel twee, waarin ze experimenteert in een tweegesprek om dichter bij die ervaring te komen.

Ontmoeting, pedagogiek en Transactionele Analyse: ‘Het is een leven waarin je eigenlijk altijd onderweg bent.’
'Het is een leven waarin je eigenlijk altijd onderweg bent,’ zegt onderwijsprofessional Beatrijs Dijkman. ‘Een leven waarin je nooit uitgeleerd en uitgekeken bent.’ We spraken over Transactionele Analyse (TA) en de pedagogische relevantie voor praktijk.

Hanke Drop en de liefde voor de wereld: ‘Dat is toch waarvoor je leeft en waarvoor je leert.’
Hanke Drop doet veel, in verschillende rollen. En toch is er al snel een rode draad te ontdekken: Amor Mundi, een liefde voor de wereld. ‘Dat is toch waarvoor je leeft, waarvoor je leert. En daarmee ook een oriëntatie die nauw verweven is met onderwijs.'

Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer over de rechten van het kind
Margrite Kalverboer (1960) is onze nationale kinderombudsman. Zij zorgt ervoor dat kinderrechten in Nederland worden nageleefd. Ze is hoogleraar Orthopedagogiek, juriste en ze heeft de kunstacademie gedaan. Vanuit deze veelzijdige achtergrond hanteert ze

Vincent Duindam over spiritualiteit in onderwijs
Vincent Duindam is universitair docent psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hij is al jarenlang gefascineerd door de rol van spiritualiteit in het onderwijs en – onbewust – onderwijst hij er al in. Door zijn bronnen, maar vooral door wie hij is.

Marcel Kesselring en het ULLB: ‘In mijn beleving zijn we hier echt het onderwijs van morgen aan het creëren. Met elkaar.’
Marcel Kesselring is een van de kwartiermakers van het Urban Living Lab Breda. Het is een stageplek waar hbo en mbo-studenten werken aan maatschappelijke vraagstukken. ‘In mijn beleving zijn we echt het onderwijs van morgen aan het creëren. Met elkaar.'

Studio Moio, voor niet-geziene mbo-jongeren en changemakers: ‘Het gaat erom dat er mensen om je heen staan die in je geloven.’
‘Alle jongeren willen leren,' zegt Nathalie Lecina. 'Er bestaat geen uitval van leren. Er is alleen een onderwijssysteem waar jongeren niet gezien of gehoord kunnen worden.' Met Studio Moio laat ze zien dat het anders kan.

Heleen Bouwmans: ‘Hoe kunnen we vraagstukken in de samenleving meer onderdeel laten worden van het onderwijs?’
De regio als klaslokaal. Als expeditieleider van Kenniswerkplaats Den Helder sluit Heleen Bouwmans studenten van Inholland aan op maatschappelijk vraagstukken. Jelle Ris zoomt in op haar (pedagogisch) handelen, deels geïnspireerd op werk van Gert Biesta.

Henriëtte Albregts richt een nieuwe Agora-school op: ‘Ik wil niet in gevecht met het bestaande onderwijssysteem’
Na de zomer van 2022 zal Saga Driehuis starten, een school vanuit het Agora-concept. Henriëtte Albregts is de initiatiefnemer. Jan Jaap Hubeek en Annonay Andersson spreken haar in deze podcast, onder meer over haar pedagogisch leiderschap.

Praktijk van OSB Amsterdam: over samen leren en het oplossen van problemen met de eigen jongerenrechtbank
Een schoolleider (Ineke) en twee leerlingen (Serlynn en Hannah) vertellen uitgebreid over de dagelijkse praktijk op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam, over samen leren en over het oplossen van eventuele problemen via de jongerenrechtbank.

Schoolleider Anne-Mieke Bulters op de Werkplaats: ‘In de stem van de minderheid zit de wijsheid, dus laten we daar naar luisteren.’
Schoolleider Anne-Mieke Bulters spreekt over haar praktijk op de Werkplaats in Bilthoven, waarvan Kees Boeke in 1926 grondlegger was. ‘Over twee jaar dan zit Deep Democracy helemaal in de schoolcultuur. In de stem van de minderheid zit de wijsheid.'

Lisette Bastiaansen over aandachtige betrokkenheid: ‘Ik denk dat het gaat over samen mens-zijn. En daar steeds bij terug durven komen.’
Lisette Bastiaansen promoveerde op haar onderzoek naar Aandachtige betrokkenheid als pedagogische grondhouding. ‘Ik denk dat het gaat over samen mens-zijn, in essentie. En daar toch steeds bij terug durven komen, hoe moeilijk dat soms ook is.'

Een Roemeense school in ontwikkeling: ‘Eerst met leerkrachten werken aan wie ze zijn en hoe ze naar kinderen kijken.’
‘Eerst moet je met leerkrachten werken aan wie ze zijn en hoe ze naar kinderen kijken,’ zegt Monica Diaconu, initiatiefneemster en inspirator op Școala Babel, een voor Roemeense begrippen radicale vernieuwingsschool in Timisoara. Via Zoom spraken we haar

Xandra en The School of Play: ‘Het was precies wat er nodig was om die kinderen te zien.’
In The School of Play brengt Xandra van Hooff leraren en leidinggevenden op een plek waarbij ze zichzelf wat minder serieus nemen en hun missie des te meer. ‘Ik denk dat leren alleen maar kan in een mate van ontspannenheid, vrijheid en speelsheid.'

Being in the world, ofwel met meester Han op avontuur: ‘Laat het gebeuren, het geeft je zoveel meer plezier in je werk.'
Hanke Drop laat zich in deze speciale NIVOZ-podcast meevoeren door docent Han Post en zijn leerlingen op VSO De Meerklank in Zeist. Ze trekken met elkaar de natuur in, doen slootonderzoek en er wordt veel ontdekt. 'Moet je kijken, die tor, ooohh!’

Biesta in de mbo-praktijk: ‘Je kunt je door recepten en methodes laten inspireren, maar ze hoeven in de praktijk niets waard te zijn.’
Jelle Ris probeert ‘Biesta-taal’ te verbinden aan wat hij uit praktijkverhalen te horen krijgt. Als mede-auteur van het boek 'Wereldgericht onderwijzen. Biesta in de praktijk' spreekt hij met Pieter Baay, die praktijkinnovaties in het mbo begeleidt.

Netwerk LOEPP: ‘Kauwen op pedagogische teksten. En juist even niet om het als lerarenopleider de volgende dag direct anders te willen doen.’
Helma Oolbekkink en Maaike Nap vertellen over LOEPP (Lerarenopleiders Onderzoeken Eigen Pedagogische Professionaliteit). ‘Waar wij ruimte voor willen maken, is voor ‘het denken over doen’. Dat is zó belangrijk. Het is de redding van ons onderwijs.'

Over wereldburgerschap, maar dan anders: ‘Ons leven heeft zoveel aspecten die allemaal meedoen in wat we eten en wie we zijn.’
‘Daar waar de gezondheidsprogramma’s stoppen, daar pak ik het op.’ Onder de noemer voedseleducatie verleidt Esther Boukema kinderen een nieuwe, vaak onbekende wereld te betreden. De kunsten, de verbeelding, de pedagogische opdracht, alles doet mee.'

Metaal Kathedraal, de Buitenschool en ‘gezondmakend’ onderwijs: de natuur als model, als maatstaf en als mentor
Metaal Kathedraal en haar mensen bewijzen al tien jaar hun waarde voor de regeneratieve wereld van morgen. Na de zomer wordt met de Buitenschool ook een stap richting ‘gezondmakend’ onderwijs gezet. Maureen Baas en Claudia Jansen schetsen de contouren.

Spring High: ‘Deze school moest er komen omdat we al heel lang hetzelfde doen in het onderwijs’
Het vernieuwende Spring High in Amsterdam werd al eens bezocht voor een schoolreportage. Nu komt schoolleider Camyre de Adelhart Toorop aan het woord. Het gaat over haar pedagogisch leiderschap en ‘over de leergemeenschap waarin beweging centraal staat.’

Als we het onderwijssysteem opnieuw mochten ontwerpen, hoe zouden we willen dat het eruit ziet?
Wat kan onderwijs van de zorg- en ontwerpwereld leren? In deze podcast spreekt NIVOZ-collega Rikie van Blijswijk met Lotte Jacobse, verbonden aan Redesigning Psychiatry – een netwerk van filosofen, onderzoekers, zorgprofessionals en ervaringsdeskundigen.

Meneer Tjoerd zoekt het niet-weten op. ‘Kan spelen het leren vergemakkelijken, verdiepen en ook leuker maken?’
Kan spelen het leren verdiepen en ook leuker maken? Tjoerd Zweije, docent drama en geschiedenis in Gorinchem, zoekt met zijn leerlingen het niet-weten op. Hij bouwt aan een nieuwe school, een creatieve ontmoetingsplek, waar het speelser mag.

Kunst, onderwijs en inclusie: 'Welkom in de wereld van theater Babel!'
‘Inclusie vraagt dat je met een groot hart overal naar moet kijken,’ zo vertelt Dominique Mol in deze NIVOZ-podcast. Bij theater Babel proberen ze een voorbeeld te zijn. Voor de samenleving en naar het onderwijs. ‘En dat is hard werken. Elke dag weer.’

Onderwijskunst op de Pabo: ‘Ontdekken hoe leuk lesgeven kan zijn’
Onderwijskunst, het is de profielnaam waaronder Marjanka van Maurik en Ino de Groot toekomstige basisschoolleraren anders naar hun vak laten kijken. ‘De kunstvakken staan niet zozeer centraal, het gaat meer om een speelse, creatieve manier van lesgeven.'

Ton Bruining over zijn missing link: ‘In de kunsten weet ik mij geborgen.'
Zijn professionele onderwijs-dna bestaat uit drie strengen: de pedagogiek, de onderwijskunde en de organisatiekunde. ‘Maar wat ze verbindt,’ zegt Ton Bruining, die veel mensen alleen kennen van de KPC Groep, zijn toch de kunsten en het makerschap.'

Over Klassen en de onvermijdelijke tragiek: ‘Tegen een samenleving waarin de druk zo groot is, kun je eigenlijk niet op.’
In de docu-serie Klassen is onderwijssocioloog Eddie Denessen bevestigd in wat hij weet. ‘Dat leraren veel van hun leerlingen houden, dat scholen inderdaad bijdragen aan de kansen van kinderen en dat het adviseren in groep 8 snel moet worden afgeschaft.’

Femke Keeren over het belang van verwondering: ‘Binnen de onderwijsgrenzen grenzeloos te werk gaan’
Wat is het belang van verwonderen in onderwijs? En wat kan dwalen daarvoor betekenen? Femke Keeren wijdde een masterscriptie aan deze vragen, een onderzoek dat zijn uitwerking niet mist. ‘Ik ben een gelukkig mens, ik heb mijn plek in de wereld gevonden.’

Vernieuwen op De Windroos: ‘Een gemeenschap waarin iedereen wordt gezien en uitgedaagd’
‘Een mooie gemeenschap vormen waarin iedereen gezien en uitgedaagd wordt’. Dat zien Jan Overweel en Anouk Geelen als hun pedagogische opdracht bij De Windroos in Wijk Bij Duurstede. Een bijzondere school die is ontstaan vanuit een ouderinitiatief.

Cornelis Verhoeven, zijn werk en zijn betekenis voor het onderwijs van vandaag
Hester IJsseling en Joop Berding spreken in deze NIVOZ-podcast over het werk en de betekenis van filosoof Cornelis Verhoeven (1928-2001) voor het onderwijs van vandaag. Over verwondering, vertraging en uitstel.

Over Biesta in de praktijk van Anke en Judith (deel 2): ‘Je blijft hiermee in ontwikkeling, nadenken over, bijschaven, veranderen…’
Anke Niessen en Judith Rotink – twee vo-docenten - lazen De terugkeer van het lesgeven, het boek van Gert Biesta. Hoe landen zijn woorden, wat betekenen ze voor hun lespraktijk, voor de leraar die ze willen zijn? Maartje Janssen bevraagt ze.

Biesta in lespraktijk van Anke en Judith (deel 1): ‘Niet leerstof- of leerlinggericht onderwijs, maar een derde weg.’
Het werk van Gert Biesta doet leraren reflecteren op hun eigen praktijk, op hun pedagogische opdracht en handelen. Anke Niessen en Judith Rotink – twee vo-docenten – leggen teksten en begrippen uit 'De terugkeer van het lesgeven' tegen hun eigen praktijk

Onderzoeker Akke Faling over oud-leerlingen van de vrijeschool: ‘Ze herkennen elkaar in hun blik op de wereld, een soort open blik.’
Hoe geven leerlingen die vrijeschoolonderwijs hebben genoten vorm aan hun volwassen bestaan? En wat betekent dat voor het huidige onderwijs en de lerarenopleiding? Akke Faling deed onderzoek. ‘Oud-leerlingen herkennen elkaar in hun blik op de wereld.'

Bart Bleijerveld, over kunst en opleiden: ‘Een student zei laatst: jij bent eigenlijk het onderwijs aan het humaniseren.’
‘Dat ongemak dat we als leraren delen met elkaar, hoe doen we dat eigenlijk? Hoe doen we dat als we geen antwoord hebben, als er in een situatie weer een ander laagje wordt aangeraakt, waarvan je denkt; oh, help!’

Onderwijslessen bij SAAM*: ‘Blijkbaar creëren we te weinig goede momenten dat kinderen écht op zichzelf zijn aangewezen.’
‘Ik hoop dat deze coronatijd heeft bijgedragen aan het losschudden van systemen en structuren die leraren soms ook echt in zichzelf hebben gebouwd,’ zegt Edith van Montfort, bestuurder van SAAM*. Met leraar Bart Vermeulen spreekt ze over geleerde lessen.

Docent Inge Spaander: ‘Hoe bewegen wij naar jongeren, naar hun (online) wereld en hun kunsten?'
Weten volwassen wel dat er een hele online wereld is waarin jongeren kunst uitwisselen? Inge Spaander vertelt over deze (digitale) omgeving waarin leerlingen maken, elkaar opzoeken en inspireren. Wat betekent dat voor onderwijs, voor jou als leraar?

Iko Doeland en embodied cognition: ‘Het onderwijs laat na leerlingen te leren de aarde te bewonen.’
‘Dat lichaam, dat zijn we zó vergeten in onderwijs’, roept Iko Doeland. ‘Het leren vindt in het brein plaats, zo is de heersende opvatting. Terwijl, het gaat om heel veel meer. Je lichaam en je omgeving doen net zo hard mee: fysiek, sociaal, cultureel…’

Sandra van Kolfschoten en onderwijskunst: ‘Het is het organiseren van het toeval, daar waar het toeval helemaal niet te organiseren is.’
In deze podcast vertelt Sandra van Kolfschoten over de plek van de kunst in onderwijs, werk en organisatie. ‘Niemand wil bij het Kennisteam Innovatie zeg ik altijd. Maar bij de Onderwijssmokkelaars daar wil je op z’n minst eens even een kijkje nemen.’

Een lector tegen een overrompelde zij-instromer: ‘Wat een ongelooflijk waardevolle ervaring’
‘Wat een ongelooflijk waardevolle ervaring,’ zegt Mascha Enthoven als ze de enigszins overrompelende lespraktijk van Maartje Janssen als zij-instromer aanhoort. ‘Maar ook, wat een betekenis zal dit voor jou hebben, hoe het ook verder loopt.’

Schoolleider Joke Broekema over leiderschap en Calluna: ‘Een School for life, kinderen toerusten vóór en door het leven.’
‘Je hebt moed en lef nodig om je eigen verhaal te delen,’ vertelt Joke Broekema, schoolleider in Ede. Maar ze weet, die openheid voegt zoveel toe. ‘Want het verhaal dat je als organisatie met elkaar schrijft, wordt er zoveel authentieker door.’

Het werk van Philippe Meirieu: ‘In de praktijk van mijn leraarschap denk ik dagelijks aan zijn gedachtengoed.’
Simon Verwer en Wouter Pols spreken over Philippe Meirieu en de betekenis van zijn denken voor het onderwijs en de omgang met leerlingen. Dat kan echter niet, zo maken ze duidelijk, zonder een goed verstaan van het begrip subject en subjectificatie.

Rector Elly Loman over grootstedelijk onderwijs: ‘Het Hyperion Lyceum staat bekend als een innovatieve school. Maar dat zat ‘m vooral in het curriculum.’
‘Ik denk dat je een lange adem moet hebben in deze processen,’ zegt Elly Loman van het Hyperion Lyceum in Amsterdam-Noord. Zij geeft leiding aan een innovatieve school, in een nieuw stadsdeel, binnen grootstedelijke problematiek en een grote diversiteit.

Alexandra Bronsveld en onderwijs anders: ‘We zijn heel erg getraind in de enen en nullen, in het stapelen van onderwijs.’
‘We zijn heel erg getraind in de enen en nullen, in het stapelen van onderwijs,’ vertelt Alexandra Bronsveld. Ze maakt zelf gebruik van principes uit de kunsten, van een onderzoekende houding en is een groot bepleiter van project- en makersonderwijs.

Samen is het woord op ‘De Vlugt’, op afstand en dichterbij
Samen met de leraren, samen met de leerlingen. Op de Burgemeester de Vlugtschool staat het woord ‘samen’ centraal in de omgang. Zowel tijdens de coronatijd als nu de kinderen weer op school zijn, vertellen Juul van der Meer en Stefan Hoven in deze podcast

Jolanda Hogewind: ‘Ik probeer de school weer terug te geven aan de school zelf’
‘Ik probeer de school weer terug te geven aan de school zelf.’ Jolanda Hogewind, ruim een jaar terug als schoolleider ingestapt bij het IJburg College in Amsterdam, werkt aan de basis. ‘Als dat staat, kun je de wereld groter maken, zegt ze in deze podcast

HKU-lector Bart van Rosmalen: ‘Ruimte voor mensen maken om aanwezig te zijn, om zichzelf te zijn, vanuit muzisch perspectief’
Waar zit het scheppende in ons als mens? Hoe kunnen we dat groter laten worden? In deze NIVOZ-podcast laat Bart van Rosmalen zijn licht schijnen op de plek van de kunst, of beter de waarde van een muzisch perspectief op onderwijs en professionalisering.

Muriël Besemer van ITA: ‘Over mens-zijn, de zoektocht in onderwijs en de kunstbeleving’
‘De kunst-beleving zou centraal moeten staan in onderwijs, niet zozeer het ambacht,’ zegt Muriël Besemer, hoofd educatie van het Internationaal Theater Amsterdam. ‘Denk je dat Ivo van Hove zijn voorstellingen maakt om mensen theater te laten spelen?’

John Huiskens en Onze Wereld: ‘School moet zichzelf niet overschatten. Juist nu niet.’
‘School moet zichzelf niet overschatten,’ zegt John Huiskens, adunct-directeur op basisschool Onze Wereld in Den Haag. ‘Juist niet in deze tijd van afstandsonderwijs.’ In deze podcast vertelt hij over zijn visie en de praktijk.

Eva en Klein Amsterdam in coronatijd: ‘We hebben het nog nooit gedaan, dus we kunnen het vast!’
En toen sloten opeens de scholen en lijkt alles anders. In deze podcast vertelt Eva Vesseur, schoolleider van Klein Amsterdam. Ze is openhartig over wat er allemaal op haar afkomt, welke kansen zij ziet en welke pedagogische vragen er dan tegelijk zijn.

Bestuurder Helma van der Hoorn: ‘Een transitie is mogelijk als iedereen meebeweegt’
Helma van der Hoorn vertelt over haar leiderschap en haar opdracht. Vanuit haar rol bij SaKS - veertien scholen in Alkmaar en Bergen - en op grotere schaal, vanuit het collectief Leve het Onderwijs. ‘Een transitie is mogelijk als iedereen mee beweegt.'

Kennismaken met Merlijn Wentzel, een van onze docenten Pedagogische Tact
In deze podcast vertelt Merlijn Wentzel over het NIVOZ-werk als begeleider van leraren en schoolleiders, over haar eigen pedagogische opdracht en ambities én over de Essential Schools, haar belangrijkste inspiratiebron.

Medeoprichter Jan Fasen en leerling Robin over Agora Roermond
Bij Agora Roermond (vmbo, havo, vwo) mag je vanaf dag 1 aan de slag met jouw interesses, op zoek naar je talenten en ambities. Jan Fasen vertelt waarom Agora-onderwijs gestart moest worden en wat het vraagt. Robin vertelt over zijn ervaring als leerling.

Luisteren naar Luc Stevens, onze founding father
Nog altijd is Luc Stevens (78) betrokken bij de ontwikkelingen in en buiten NIVOZ. Al acteert hij wat behoedzamer, zoals hij het zelf zegt.

Rob Martens over een urgentie: 'We moeten spelen'
Jan Jaap Hubeek in gesprek met NIVOZ-directeur Rob Martens, psycholoog en motivatie-onderzoeker, over zijn nieuwste boek ’We moeten spelen’. Het boek is een vurig pleidooi om ruimte en tijd te scheppen voor de verwondering, voor het onvoorspelbare.