Schoolleider Joke Broekema: ‘Ik maak nu zelf ook meer ruimte voor het ongemakkelijke.'
18 mei 2022
Op de NIVOZ-onderwijsavond van 9 december 2021, getiteld ‘Terug naar de bedoeling: een ontmoeting tussen visie, hart en de praktijk in de school’, gingen we onder meer in gesprek met schoolleider Joke Broekema. Joke trekt al langer samen op met NIVOZ en blijft zichzelf uitdagen. ‘Ik maak nu zelf ook meer ruimte voor het ongemakkelijke.' Dit is een aflevering uit de serie NIVOZ-partnerportretten, de mensen met wie we bij NIVOZ optrekken en spreken over de samenwerking.
‘Mijn eerste kennismaking was in de beginjaren van NIVOZ, rond 2005, op een studiedag waar Luc Stevens sprak. Ik was daar met mijn directeur die na afloop bijna blauw zag, omdat ik hem steeds zat te slaan van: “dat bedoel ik nou!”. Er viel veel op zijn plek, ik vond dat heel erg ondersteunend. Ik ben NIVOZ op afstand blijven volgen vanuit Groningen. Toen ik vijf jaar geleden naar Amersfoort kwam, werd het makkelijker de onderwijsavonden te bezoeken. Ik werd directeur op basisschool Calluna in Ede en ben toen ook meteen Pedagogisch Leiderschap en later een verdiepingstraject gaan volgen.’
‘Voor mij zijn bezoeken aan NIVOZ cadeautjes. Het zijn momenten om te vertragen en op afstand te kunnen kijken. Door de locatie ben je echt even weg, maar ook inhoudelijk word je enorm uitgedaagd. Wat ik een mooi moment vond in het leiderschapstraject was het omschrijven van je eigen pedagogische opdracht. Door het vast te leggen en te delen, wordt het veel meer waar en moet je je eraan houden. Ik heb er een poster van gemaakt die op school op mijn prikbord hangt.’
Voor mij zijn bezoeken aan NIVOZ cadeautjes. Door de locatie ben je echt even weg, maar ook inhoudelijk word je enorm uitgedaagd.''
‘Ik kan me ook een bijeenkomst herinneren met Suzanne (Niemeijer, docent, red), waarin een deelnemer een ander heel erg raakte. Ik vond het zo knap hoe zij dat toen oppakte: hoe iets dat spannend werd, er mocht zijn en bespreekbaar werd gemaakt. Ik maak nu zelf ook meer ruimte voor het ongemakkelijke, het mag er zijn.’
‘Mijn team volgt nu Pedagogische Tact en ik hoor van ze hoe fijn het is om rust te vinden, om met oprechte aandacht samen naar onderwijs te kijken. Het team heeft zichzelf spontaan ingeschreven. Ik ben erg tegen opgelegde professionalisering, maar heb er natuurlijk wel altijd over verteld. Dat is mijn strategie: delen, inspireren, dingen in de week leggen, luisteren en aansluiten bij wat leeft.’
‘We willen toewerken naar meer gedeeld leiderschap en “samen school maken”. Wat mij drijft is dat ik goede plekken wil creëren waar mensen tot ontwikkeling kunnen komen, waar iedereen een podium heeft om te stralen. We moeten leraren stralend houden, want zonder hen kunnen kinderen dat ook niet. Dat is nu een hell of a job. Juist hierin is het ook fijn dat er een plek is als NIVOZ, een plek waar je kunt opladen.’
‘Ik vind het wel jammer dat het onderwijsdebat zo gepolariseerd is. Ik zocht zelf eerst ook vooral bevestiging, maar zoek nu wel bewust naar een tegengeluid om mijn eigen verhaal aan te scherpen. Bij NIVOZ word je ook zeker aangezet om na te denken, maar of je aangezet wordt om het tegengeluid te onderzoeken? Dat denk ik niet.’
Ik zocht zelf eerst ook vooral bevestiging, maar zoek nu wel bewust naar een tegengeluid om mijn eigen verhaal aan te scherpen.''
‘Ik ben niet zo van het podium, maar toen ik een echte brief kreeg van Luc Stevens of ik wilde spreken op de NIVOZ-onderwijsavond, kon ik natuurlijk geen nee zeggen. Die brief heeft drie dagen boven mijn bed gehangen. Ik dacht: als ze me vragen, heb ik kennelijk iets te vertellen. Het lastige van online vond ik dat je de reacties van mensen niet opmerkt. Achteraf heb ik wel positieve reacties gehad van NIVOZ-mensen die ik al langer ken en van trotse collega’s. Ze vonden het een echt, authentiek verhaal.’
Reacties