Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

NIVOZ-filmpjes met vijf opleiders: over bemoedigen, verbondenheid, echt luisteren en over de leerling leren zien voor wie hij/zij is

5 mei 2023

Tjitske, Merlijn, Anouk, Karin en Martijn - de opleiders bij NIVOZ - vertellen in persoonlijke filmpjes over hun eigen onderwijspad en raken tegelijk pedagogische thema's aan: het perspectief van het kind, pedagogisch leiderschap, diversiteit, bemoedigen, echt luisteren en waarnemen (zonder oordeel) en de ander/leerling zien voor wie hij/zij is. Om uiteindelijk als leraar, als onderwijsmens het goede te doen, op het juiste moment, óók in de ogen van de ander.

Ben je je aan het oriënteren op een pedagogische boost, als individu of als team? Of is er interesse in pedagogische tact of pedagogisch leiderschap en overweeg je om deel te nemen aan één van onze NIVOZ-trajecten? Neem vrijblijvend contact op via mail: [email protected] Of bel naar ons centrale nummer 010- 3225450.

Op 23 januari 2024 start er weer een nieuwe PT-traject in Rotterdam. Met Anouk als begeleider. Het is een open traject, dus je kunt je indiviueel inschrijven. Het is voor leraren, docenten en alle andere onderwijsmakers in po, vo, mbo en hbo.

Klik hier voor meer informatie
 

Tjitske Bergsma: ‘Altijd op zoek naar het ondertussen.’

In deze korte video van zeven minuten maak je kennis met Tjitske Bergsma. Zij vertelt in een interview met collega Karin van Zutphen over sleutelmomenten waardoor ze zich zo verbonden voelde met onderwijs, waardoor ze zei 'ik wil hieraan bijdragen'. Ze spreekt over de waarde van uniciteit, over het belang dat iedereen mag verschijnen in elke onderwijscontext, precies zoals hij of zij is. En dat juist jongeren ons daarin kunnen gidsen. 'Natuurlijk moeten er dingen in onderwijs, dat is ook superbelangrijk, maar het belangrijkste is menselijke contact, het verhaal dat we elkaar te vertellen hebben en dat niet alleen is uit te drukken in taal of in het vak. Dat gebeurt in het ondertussen, zoals ik het noem.'

Merlijn Wentzel: 'Bemoediging, dat is de cruciale opdracht waar leraren voor staan.’

In deze korte video van acht minuten maak je kennis met Merlijn Wentzel. Ze leest voor uit 'Dennis, de schrik van de school' en dat gaat over het belang van bemoediging, een begrip dat Beate Letschert heeft geijkt. 'Het zijn losse fragmenten, bedoeld om een indruk te krijgen en misschien al geïnspireerd te raken om het morgen met die ene leerling anders te gaan doen. Bemoediging, dat is de cruciale opdracht waar leraren voor staan.' 

Anouk Liebrand: 'Het gaat over onvoorwaardelijk ontmoeten, ook als de ander niet op je lijkt.'

‘Een kind heeft jou nodig om zichzelf te valideren, om zichzelf op waarde te leren schatten.’ vertelt Anouk Liebrand. ‘Als je kijkt naar de woorden zelfvertrouwen, zelfkritiek, zelfwaardering, alles waar dus zelf voor staat, dan kun je aannemen dat op de plek van het zelf ooit een ander stond. Iemand die je kritiek gaf, waardering gaf, vertrouwen, respect.’ Anouk vertelt in deze korte video vanuit haar eigen biografie over 'zien en gezien worden', over supporters en het belang ervan voor jou als opgroeiend mens. Maar ook over luisteren, echt luisteren. Echt leren ontstaat daar waar de nieuwsgierigheid van het kind, de bevlogenheid en de eigenheid van de leraar ontmoet,' vertelt Anouk. 'Het gaat over onvoorwaardelijk ontmoeten, ook als de ander niet op je lijkt.'

.

Karin van Zutphen: '‘Elk kind heeft er recht op dat er tenminste een iemand is die nooit zal loslaten.'

Karin vertelt over hoe het thema diversiteit al in haar eigen onderwijstijd tot leven kwam. En hoe moeilijk het is om alle kinderen te zien in wat ze nodig hebben. Joris, haar klasgenootje van toen, zat vol talent, ‘maar in de setting waarin wij zaten, kwam dat helemaal niet tot uiting.’ Joris reist nog altijd in het werk – ook voor NIVOZ – met Karin mee, zegt ze. ‘Want het laat zien hoe belangrijk het is om steeds te kijken: wat is goed voor kinderen, wat is goed voor álle kinderen? Hoe kunnen wij als volwassenen aansluiten en wat hebben we dan te doen?' Karin – die zelf ook jarenlang schoolleider was bij Wittering.nl  - vertelt in de video ook over het werk in het NIVOZ-traject Pedagogisch Leiderschap, de liefde die zij ervoor heeft en het belang ervan.

Martijn Galjé: 'Wat hoor jij in de ervaring die ik deel? En als je mijn collega bent, wat zou je dan doen?'

Martijn vertelt vanuit zijn eigen biografie over 'Rosalie' met wie hij te maken kreeg als begeleider. En hij betrekt jou als kijker/luisteraar in het gesprek. Wat hoor jij in de ervaring die hij deelt? En wat valt jou op? En als je zijn collega bent, wat zou je dan doen? Het is een anekdote over 'hoe het goede doen, op het juiste moment, ook in de ogen van de leerling' en over samen optrekken.  Dus vraagt Martijn: 'Wat zie je me doen vanuit het perspectief van Rosalie? En met welk gevoel laat ik je achter?'

Deze filmpjes zijn tot stand zijn gekomen in samenwerking met PIEX, waar ze ook een plekje hebben in de Online Academie. Opname en montage van alle filmpjes is van Ruurd Bouwman (PIEX).

PIEX maakt onderwijsexpertise  het primair onderwijs zichtbaar en toegankelijk. Dat gebeurt via filmpjes en ondersteunende artikelen. De online academie geeft je 24/7 toegang tot de expertise van je eigen collega’s, van collega-besturen én van experts uit het onderwijsveld.

Zie www.piex.nl

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief