Kom eens langs op school!
13 oktober 2021
Leerkracht Mascha Groenman las een berichtje op nu.nl over een CAO-verhoging van de salarissen van PO leerkrachten. Het leverde een hoop reacties op. Ze weet dat ze het beter niet kan lezen, maar is toch wat nieuwsgierig en neemt een kijkje. Ze leest dat zorg en politie óók meer moeten verdienen. Daar is ze het mee eens, maar ze vraagt zich wel af waarom dat als reactie onder een artikeltje over het onderwijs moet staan. En dan is er nog de reactie van ene Hubert, die vindt dat leerkrachten best wel MBO-geschoold kunnen zijn, omdat ze toch niet veel toevoegen.
Natuurlijk komen ook de vakanties weer langs en wordt ons voorgerekend dat het toch wel ERG VEEL vrije dagen zijn tov de kapper/accountant/schoonmaker etc. Ze buitelen over elkaar heen om er iets van te vinden.
Lieve mensen, wees welkom en draai eens een weekje mee op de school waar ik werk, geniet van het riante salaris én van al die vakanties! Je komt gegarandeerd in een warm bad met liefdevolle, hardwerkende collega’s en kinderen die bereid zijn je de mooie kanten van het onderwijs te laten zien. Zo weet ik zeker dat de kleuterjuf heel blij is met de extra handen die haar kunnen helpen de poep van de muur in de bouwhoek te halen en de kots op te ruimen uit de kring en een kind dat een ongelukje had een schone broek te geven. En je mag vast meegenieten van de lessen die ze geeft in voorbereidend lezen en rekenen. De verhalen die ze voorleest, de gesprekken die ze voert en de aandacht die ze verdeelt over al die kleintjes. De werk- en spellessen, gymnastiek en buitenspel.
Ik weet ook zeker dat de juf van de middenbouw blij is dat je het boze kind dat wegloopt, achterna kunt gaan, zodat zij bij de groep kan blijven. Misschien kan je zelfs even een les geven? Je mag kiezen: rekenen, spelling, begrijpend lezen, technisch lezen, natuur, aardrijkskunde, geschiedenis, schrijven, verkeer, burgerschap, Engels, gymnastiek, techniek of een leuk project? Het zou wel fijn zijn als je er rekening mee houdt te differentiëren: op niveau, inhoud en tempo.
Na schooltijd zou je kunnen helpen met nakijken, voorbereiden, oudergesprekken voeren, rapporten schrijven, gesprekken voeren met externen of het Sinterklaasfeest voorbereiden. Het magazijn moet trouwens opgeruimd worden, het lokaal geveegd en de kasten moeten schoongemaakt.
Ik denk dat ook de directie blij is met je hulp: er moeten protocollen worden geschreven, opbrengsten moeten verantwoord worden, rondleidingen gegeven, gesprekken gevoerd. Oh, én het zou helemaal fijn zijn als je vanaf een uur of 7 ‘s morgens de telefoon op kunt nemen, zodat je gelijk een invaller kunt regelen als er een leerkracht ziek is. Succes daarmee trouwens, het kan wat lastig zijn i.v.m. het lerarentekort. En nu we het daar toch over hebben: zou je mee willen denken en plannen maken? We maken ons wat zorgen over de toekomst.
Maar ik hoop vooral dat je geniet van de gezelligheid, de knuffels van de kinderen, de blije snoetjes als het ze gelukt is iets te doen wat ze eigenlijk spannend of lastig vinden. Ik hoop dat je de groei ziet die kinderen doormaken. En alles wat ze leren die dag. Want dat gun ik echt iedereen. Het maakt dat ik de dag met een glimlach afsluit en de volgende dag met een glimlach weer naar school ga.
Wees welkom, draai eens mee en oordeel dan daarna… goed?
Mascha Groenman is leerkracht op De Zonnewijzer (stichting Blosse) in Heerhugowaard en moeder van twee kinderen.
Reacties
Jeanne
Een mooi stuk, maar het beeld van de onderbouw is wel overdreven, jammer, het aanhalen van kots in de kring, poep in de bouwhoek en een kind dat een ongelukje had, is niet iets wat je dagelijks in de praktijk tegen komt. Het wat meer inhoudelijk op het lesgeven ingaan was voor mij waardevoller geweest. Ik denk Mascha dat je onvoldoende zicht hebt op de onderbouw.
Mascha
Jeanne, inderdaad gelukkig niet dagelijkse praktijk. Maar wel zoals het die dag gebeurde.. soms heb je van die dagen …