Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Het erkennen van een probleem is belangrijker dan het oplossen

13 november 2023

Het geluid van haar gekrijs gaat door merg en been. Stampvoetend staat Floor op de gang. Ze wil van geen wijken weten. Maar ja, de andere groepen hebben er flink last van. Iedereen die haar probeert aan te spreken krijgt direct de volle lading. Ze lijkt niet voor rede vatbaar. Tijd dus voor Bart Heeling om goed te kijken en luisteren naar wat de situatie van hem vraagt.

Een klasgenoot had zonder te vragen één van haar Schleich-paardjes gepakt en geprobeerd het zadeltje eraf te halen. Maar daardoor was het riempje geknapt. Hij deed het niet met opzet, maar hij moet wel leren om eerst te vragen. Goed, dat stukje achtergrond even terzijde. Oh ja, nog iets: collega's hadden al tegen Floor gezegd dat ze wel wilden proberen om met secondelijm het riempje te plakken. Maar niets hielp.

We proberen haar te begeleiden naar een rustiger plekje, maar ze schreeuwt meteen: ‘Laat me los!’ Duidelijker kan een kind niet zijn, dus laat ik haar los. Nu rent ze weg, door de gang, richting de andere school. Ik loop erachteraan, maar ze draait de deur aan de andere kant op slot.

Door het melkglas zie ik haar silhouet. Ik steek langzaam de sleutel in het slot om de deur te kunnen openen. Maar ze hoort het en draait meteen het slot weer om. ‘Floor, ik kom je niet halen. Ik wil alleen iets aan je vragen,’ zeg ik door het venster. Nu gaat langzaam het slot open en sta ik bij haar.

‘Het moet wel heel vervelend voor je zijn wat er gebeurd is, dat je nu zo boos bent.’
‘JA!’ zegt ze en legt met emotie het verhaal nog eens uit.
‘Laat het mij maar eens even zien dan,’ zeg ik en we lopen naar haar klas. Ik ga bij haar zitten en bekijk met aandacht het paardje en het zadel.
‘Ja, dat is inderdaad geknapt. Maar dat is met lijm niet te redden, want er staat spanning op en dan knapt het opnieuw. Ik zou het kunnen proberen te smelten met een brandpen. Als mijn leerlingen naar huis zijn, kom ik even bij jou langs.’

Wanneer ik in de middag langskom (belofte nakomen!) heeft ze echter al andere plannen. Het zadeltje heeft geen prioriteit meer.

De erkenning voor een probleem is doorgaans veel belangrijker dan het aandragen van een oplossing.

Sterker nog: Wanneer je een situatie niet als een probleem beschouwt, hoef je vaak niet eens op zoek naar een oplossing.

Bart Heeling heeft in 2011 een master special educational needs als gedragsspecialist afgerond en werkt sinds enkele jaren als leerkracht in het speciaal onderwijs cluster 4.

 

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief